Leren omgaan met foutmeldingen in Calc

Discussieer over algemene onderwerpen in verband met OpenOffice.org
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Leren omgaan met foutmeldingen in Calc

Bericht door RPG »

Foutmeldingen in calc
Veel vragen die gesteld worden gaan over foutmeldingen. Vaak is het niet mogelijk om er iets over te zeggen. Een voorbeeld is dat ons een goede functie getoond wordt in het Engels en die functie wil niet werken op een Nederlands ingestelde computer. Hiervan zijn veel soortgelijke voorbeelden van te geven. Mijn idee is dat beginners er goed aan doen om de functie assistent te gebruiken. Naast het gebruiken van de functie assistent is het gebruiken van functielijst ook een goed idee.
Voor het activeren van de twee mogelijkheden voldoen de volgende twee mogelijkheden:
menu --> Invoegen --> Functielijst
menu --> Invoegen --> Functie

De twee mogelijkheden onderscheiden zich wel iets maar geven antwoord op de volgende vragen:
  • De goede spelling van de te gebruiken functienamen,
  • De scheidingstekens die gebruikt worden in jouw versie.
De functie assistent kan ook op een andere manier geactiveerd worden namelijk door te klikken op de knop fx als geklikt wordt op deze knop in de formule balk. Hierin kan de formule goed bekeken worden. Vooral wanneer de formule lang is, is in de functie assistent sneller een fout met haakjes op te merken dan alleen op het oog. In het help-bestand staat ook een goede uitleg over de functie assistent. Het verklaard ook wat bijvoorbeeld de rode kleur in de structuur betekent wanneer die ergens staat. Vaak betekent een rode kleur dat er een fout is opgetreden in een functie woord. Er is een kleine taalfout gemaakt of er is gekozen voor een verkeerde taal.

Voorbeelden van enkele veelvoorkomende fouten

Scheidingstekens in functies
Ook de scheidingstekens in de functies worden hier aangegeven. Niet alle landen schijnen de zelfde scheidingstekens te hebben. Ook heeft Excel vaak een ander scheidingsteken dan Calc maar ook dat is niet altijd het geval. Het beste is soms om een functie langzaam aan te passen aan wat geëist wordt.

Komma of punt bij decimale getallen
Komma of punt bij decimale getallen Verklaard in het algemeen dat wij in Nederland een decimale komma gebruiken. Pas getallen aan, in dit geval punten en komma's, aan wat op jouw systeem geëist wordt.

Fouten na het kopiëren van het Internet
Het voorgaande maakt duidelijk dat wanneer wij iets kopiëren van het internet goed moeten kijken of alles wel klopt met onze eigen instellingen. Zo nodig moeten wij functienamen, scheidingsteken en komma en punt voor decimale getallen aanpassen.
Foutmeldingen zegt ook iets over programmeren.
Ik ben ook begonnen met het snel intypen van formules en ben tegen allerlei foutmeldingen aangelopen. Uit deze foutmeldingen heb ik geleerd dat ik niet zomaar iets kan doen.

Het goed verzamelen van gegevens is in de eerste plaats belangrijk. Het is belangrijk dat hierin geen fouten staan en ook niet kunnen komen.

Opgetreden fout vanwege gebrek aan gegevens
Een andere veelvoorkomende fout is dat een functie aangeroepen wordt terwijl er geen gegevens beschikbaar zijn. De oplossing hiervoor is het eerst testen of de vereiste gegevens beschikbaar zijn. Als voorbeeld het gemiddeld van een reeks getallen kan alleen uitgerekend worden als deze getallen er ook zijn. De foutmelding is meestal "#DEL/0!"


Gebruik mogelijkheden die weinig functies vereisen.
Wanneer we goede tabellen hebben is het vaak mogelijk om informatie uit deze tabellen te halen zonder zelf formules te gebruiken. Voor zover ik weet is de Draaitabel(PivotTabel) het beste middel om een tabel te analyseren. Het help-bestand geeft een gedetailleerde uitleg over de draaitabel maar diegenen die nog nooit van een draaitabel gehoord hebben kan ik aanraden om Ch8 - Using the DataPilot te lezen. Ik heb ook een Nederlandstalige versie gevonden: PDF. Het is mogelijk dat wat daar verteld wordt iets afwijkt van wat mogelijk is met ApacheOffice. Mijn persoonlijke ervaring is dat het niet verstandig is om complexe documenten in wisselende programma's te gebruiken. De uitleg kan niet zo veel kwaad.

Herlezen
Het steeds opnieuw lezen van de uitleg is aan te raden daar de draaitabel veel mogelijkheden biedt die vaak pas ontdekt wordt wanneer zich zo'n situatie voordoet voor de lezer.

Voor verdere studie is Calc (View forum) • Apache OpenOffice Community Forum een bron van veel informatie. Voor beginners die nog gegevens moeten verzamelen is het volgende [Tutorial] Ten concepts that every Calc user should know belangrijk.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4