Menu opdrachten in OpenOffice-calc

Discussieer over algemene onderwerpen in verband met OpenOffice.org
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Menu opdrachten in OpenOffice-calc

Bericht door RPG »

Het ontdekken van de mogelijkheden van een Officesuite zoals ApacheOffice, LibreOffice of zelfs Microsoftoffice

Ik ben al enige tijd op zoek naar de mogelijkheden die er zijn door gebruik te maken van allerlei menu opdrachten. In tweede instantie worden dan enkele functies gebruikt. Aangezien ik ook gebruik wil maken van filteren van gegevens ligt het voor de hand om de functie SUBTOTAAL te gebruiken.

Waarom gebruik maken van de menu opdrachten.
Ik ben van mening dat beginners te snel beginnen met het proberen van de vele functies die er zijn. De ingebouwde menu opdrachten worden als te moeilijk gezien. Ik ben wel begonnen met allerlei menu opdrachten maar heb de kracht van de menu opdrachten soms nog onvoldoende herkend. Het is wel zo dat veel mogelijk pas goed werken bij grote tabellen en niet voor beginners. Beginners hebben de gewoonte om met enkele regels gegevens te werken en dat langzaam te laten groeien tot grotere tabellen. Op dat moment lijkt het voor beginners vaak niet een goede keuze om een stap terug te doen.

DatabaseBereik
Voor een beginner is het toch wel een goede gewoonte om zijn tabel te definiëren als een databasebereik. Een databasebereik kan gemakkelijk gefilterd worden met een autofilter. Een gefilterd databasebereik heeft eigenschappen die anders op een moeilijker manier te bereiken zijn. De volgende lijst is een opsomming waar de voordelige eigenschappen naar voren komen.
  • De functie SUBTOTAAL heeft alleen betrekking op de gefilterde records.
  • Alleen de gefilterde records worden geprint op papier of in een PDF.
  • Alleen de gefilterde records worden gekopieerd.
  • Alleen op de gefilterde records worden andere bepaalde acties uitgevoerd.