Het leuke van programmeren in een Office suite

Discussieer over algemene onderwerpen in verband met OpenOffice.org
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Het leuke van programmeren in een Office suite

Bericht door RPG »

Ik moet met het forum lid KeesW eens zijn dat programmeren leuk is. Maar het kenmerk van programmeren is dat het verschilt van de omgeving waarin het gebeurd. Kenmerkend voor OpenOffice en soortgenoten is dat dit programmeren in de eerste plaats gebeurd binnen het systeem is wat OpenOffice is. Voor een deel is dit het zelfde als wat Excel kent. In de tijd die lag voor Office suites werd geacht dat er gewerkt werd met opdrachten die maar weinig resultaten konden opbrengen. Het BASIC van die tijd maar ook van deze tijd zijn in principe eenvoudige opdrachten. Het nieuwe van de Office suites was dat er opdrachten waren waar een gehele tabel meebewerkt kon worden. Het voert te ver om duidelijk te maken wat deze gehele bewerking wel niet kan zijn.

Draaitabel
Met een draaitabel of Pivottable(Engels) is het mogelijk om gewenste resultaten uit een gehele tabel te halen. De gewenste resultaten kunnen nog al veelzijdig zijn. Het vergt echt enige studie om te ontdekken van wat er allemaal niet mogelijk is met een draaitabel. Het mooie daarnaast van een draaitabel is dat deze dynamisch is. Het resultaat laat zich gemakkelijk aan passen. Je moet alleen op het idee komen dat dit mogelijk is. Het is wel zo dat de resultaten gericht zijn op getallen maar uit gesplitst kan worden op tekst inhouden, getallen of tijds eenheden en dat allemaal zonder een formule in te typen.

Databasebereiken
Databasebereiken zijn uitstekend geschikt voor de tabellen waarin de gegevens staan die de basis vormen voor onze werkbladen. Deze databasebereiken kennen verschillende methoden om direct met de tabellen te werken. De databasebereiken kunnen gesorteerd en gefilterd worden maar ook nog cijfermatig geanalyseerd worden. Voordat dat laatste kennen wij een menu opdracht subtotalen.

DatabaseDocument
Wanneer we met tabellen willen werken vind ik het een veilig idee dat de gegevens betrekkelijk beschermd zijn. Voor tabellen die in een werkblad staan maak ik het liefst een databasedocument om daarna de gegevens in andere documenten te gebruiken. In een databasedocument is het mogelijk om eenvoudige berekeningen te doen op record niveau. Voor meer complexe berekening is een echt databaseprogramma noodzakelijk.

Database functies in een werkblad
Excel en Calc kennen beiden de zelfde database functie die dienen voor het analyseren van tabellen

Filteren en de functie subtotaal
Er bestaat een functie subtotaal die elf verschillende waardes terug kan geven over de getoonde gegevens in een gefilterde tabel.

Op het moment toen ik begon te leren hoe StarOffice, dat is de voorganger van OpenOffice, heb ik alle menu opdrachten bestudeerd. Bij het bestuderen van al die menu opdrachten kwam ik veel van bovengenoemde mogelijkheden tegen. Voor mij was het duidelijk dat ik als eenvoudig gebruiker die mogelijkheden moest zien te gebruiken. Later heb ik dat nog uitgebreid met het gebruik van een echte database die hoort bij OpenOffice, HSQLDB.

Om terug te komen over het leuke in het programmeren, Ik denk dat de kern is trachten te ontdekken wat al deze mogelijkheden bieden. Soms is het noodzakelijk wel twee of drie van deze mogelijkheden achter elkaar te zetten maar is dat niet het kenmerkende van programmeren. Ook belangrijk is misschien wel dat wij een gebruiker iets aanbieden waarin deze stappen voor deze gebruiker eenvoudig lijken om dat de gebruiker er zelf macht over heeft. Persoonlijk is het voor mij ook niet belangrijk of nu voor Calc of Excel gebruikt wordt.

Deze opsomming om plezier te hebben met programmeren zonder BASIC is denk ik niet volledig maar richt zich voorlopig op tabellen in een werkblad maar kan zeker nog uitgebreid worden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Het leuke van programmeren in een Office suite

Bericht door RPG »

Gegevensbronnen
De gegevensbronnen zijn een geweldig hulpmiddel om de gegevens op een zodanige manier aan te leveren zodat ze in het verdere verloop gemakkelijk gebruikt kunnen worden. Ik denk hierbij aan de volgorde van de velden en eventuele berekening in een record. Ook de benodigde kolomhoofden kunnen daar geregeld worden. Als laatste is het mogelijk om reeds een voorselectie op de gegevens uit te doen.

Om het programmeren in OpenOffice leuk te maken is het nodig om het eerst goed te bestuderen. Ik heb het bestudeerd door eerst alle menu opties te onderzoeken en als vervolg daarop de mogelijk in de dialoog boxen die er soms op volgden. Twee mogelijkheden in Calc die voor mij belangrijk zijn zal ik aanstippen.

Gegevensbronnen en filteren
Het is mogelijk om in de gegevensbronnen de gegevens zodanig te filteren zodat alleen de benodigde gegevens over blijven voor een laatste bewerking. Als laatste stap is het nodig om de gewenste regels te selecteren om ze daarna met de knop "Data to text" te laten invoegen op de plaats waar de cursor is. Als deze handeling gedaan wordt in een databaserange dan wordt de databaserange opnieuw gevuld met de gewenste gegevens. De oudere worden verwijderd

Filteren met autofilter en standaard filter of uitgebreid filter.
Hiervoor biedt LibreOffice iets meer mogelijkheden. Het is aan de gebruiker welke manier er gebruikt gaat worden. Er kan gewerkt worden met de gefilterde gegevens of de gegevens op een zodanige manier filteren en daarna het resultaat plaatsen op een ander werkblad.

Laatste werkblad
Het laatste werkblad kan verschillende doelen hebben. Voorlopig ga ik er vanuit dat het een geprint rapport moet zijn. Daar de gegevens reeds netjes geordend staan is het alleen nog noodzakelijk om enige randzaken uit te voeren. Een opsomming van enkele mogelijkheden
Test of de gegevens van een enkele klant zijn.
Voeg het adres toe van de klant.
Voeg een datum toe
Voeg rekenkundig werk toe

In zo'n spreadsheet waar zo'n laatste werkblad staat mogelijk nog enige tabellen waaruit gegevens gehaald kunnen worden. Ik denk aan een tabel met adres gegevens.

Printbereik
Om alles nog wat gemakkelijker te maken is het voorzover ik nu weet noodzakelijk dat het databasebereik een naam krijgt als databasebereik maar ook als een naam voor een printbereik. Wanneer nu dus een goed printbereik gemaakt wordt in dit document wat in omvang gelijk is aan het gebied waar de gegevens staan en eventueel nog enige zaken dan wordt altijd het gewenste afgedrukt. of op papier of in een PDF.

De lezer moet wel bedenken dat dit niet een handleiding is om exact te volgen maar eerder gericht is om de lezer aan te sporen zelf de handleiding goed te onderzoeken op voor hem gewenste combinaties. Het is ook een onderdeel van het leuke van programmeren in een OfficeSuite. Het is leuk om niet met een enkel getal te werken maar mogelijk met een deel van een tabel nodig voor een enkele klant.

Ik heb het zelfde min of meer eerder beschreven in andere woorden. Het is te vinden in deze draad:Adressenlijst met gegevens op andere bladen (Toon onderwerp) • OpenOffice.org. Er staat ook een voorbeeld in.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie