Hallo
Holtjes schreef:Vraagje, kan je mij misschien laten zien hoe ik überhaupt de dropdown optie kan invoegen? als ik dat eenmaal voor elkaar heb dan lukt de rest met jouw codes en aanwijzing waarschijnlijk wel.
Ik denk dat je filter listbox bedoelt. Die listbox is een gevolg van het aangeven van autofilter en databasebereik.
Onder menu --> gegevens zijn verschillende mogelijkheden. De mogelijkheden die daar zijn zoals "Bereik definieren", "filter-->Verschillende mogelijkheden" en draaitabel(pivot table) worden door beginners nog al eens over geslagen. In de rest van het voorbeeld wil ik mij concentreren op wat er mogelijk is met een database bereik en filteren.
Er is ook een functie subtotaal. In combinatie met een databasebereik en filteren kun je hier snel resultaten mee krijgen. Je kunt simpel filteren en krijgt dan de gewenste uitkomst met behulp van subtotaal. Je kunt met subtotaal niet alleen optellen maar er is een reeks bewerkingen mogelijk.
Opmaak
Het is mogelijk met goed filteren het gewenste resultaat naar een andere plaats te kopiëren en daar de opmaak te doen. Wanneer daar een print bereikt gedefinieerd wordt kan alles zo uitgeprint worden.
Filteren
Bekijk eens goed wat er mogelijk is met het standaard filter. Hier is aan te geven of het al of niet verplaatst moet worden en waar naar toe. Het autofilter volgt dan.
Beperking
Wat nu gemaakt is is ook voor iemand die een eenvoudige factuur wil maken. Het lijkt mij als de administratie groter wordt en er dus een echte database gebruikt gaat worden het filteren eerst in de database gedaan wordt en daarna per klant en per factuur in een soortgelijk iets. Het lijkt mij niet geschikt voor tientallen facturen per maand.
Meer algemeen
Mijn doel in deze draad is om een soort voorbeeld te maken door gebruik te maken van eenvoudige doch krachtige tools.
Romke