Waarom verschil in grootte PDF

Discussieer over algemene onderwerpen in verband met OpenOffice.org
Janus
Berichten: 4
Lid geworden op: ma mei 12, 2014 7:21 pm

Waarom verschil in grootte PDF

Bericht door Janus »

Ik gebruik tot volle tevredenheid OpenOffice 4.1 doch er is een optie die ik liever niet gebruik, n.l.
een tekstbestand (txt) exporteren als tagged PDF. Ik heb een bestand van 9.072.906 bytes en als ik het met
deze optie exporteer dan is de output 18.1 MB groot. Lees ik het zelfde bestand in met Textpad 6 en
print het dan met Acrobat Distiller dan maar 8.66 MB. Ik moet ruim 10.000 bestanden "behandelen"
en dan gaat de plaatsruimte een rol spelen. Waarom is er zo een groot verschil. Geen andere opties
gebruikt .
Janus
Openoffice 4.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Waarom verschil in grootte PDF

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat OOo niet het goede programma is om dat te doen wat je wilt doen. Als je een beter antwoord wilt ga dan naar het Engelse forum of naar de mail list voor de ontwerpers.

Wanneer het een pure tekst file is dan lijkt het gebruiken van OOo mij een omweg gebruik dan een simpele tekst verwerker die het uit print naar PDF.

Als het oorspronkelijk doc documenten zijn zou ik ook niet OOo gebruiken om het te converteren. LibreOffice geeft waarschijnlijk de zelfde problemen maar het is te proberen.

Ik denk dat OOo gebruik maakt van omvormers gemaakt door anderen die waarschijnlijk ook gewoon als command line opdrachten te downloaden zijn.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Janus
Berichten: 4
Lid geworden op: ma mei 12, 2014 7:21 pm

Re: Waarom verschil in grootte PDF

Bericht door Janus »

Beste,
Dat het niet DE goede optie is, is jammer en misschien helpt het door er op te wijzen dat dat zo is,
dat er een betere methode komt. OpenOffice is dan (voor mij) volledig.
Ik gebruik de output PDF om die weer verder te bundelen in verzamelingen en die te indexeren
(Jawel met de oude Acrobat 5) en later via de index om een bepaald gegeven terug te vinden en dat
kan in veel verschillende files zitten. Ik zal dus noodgedwongen weer (tijdelijk ?) terug naar
Textpad 6 moeten.
Toch bedankt voor het meedenken,
Janus
Openoffice 4.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Waarom verschil in grootte PDF

Bericht door RPG »

Hallo

Je moet programma's zoeken die jouw documenten op jouw computer kunnen indexeren. Dat lijkt mij het gehele probleem. Al het andere lijkt mij een bijzaak.

Als dat indexeren belangrijk voor je is moet je zorgen dat je die programma's krijgt of koopt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Janus
Berichten: 4
Lid geworden op: ma mei 12, 2014 7:21 pm

Re: Waarom verschil in grootte PDF

Bericht door Janus »

Dat is de vraag niet, indexeren lukt wel, nee het gaat om het enorme verschil in
ruimte.
Janus
Openoffice 4.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Waarom verschil in grootte PDF

Bericht door RPG »

Hallo

Waarom heb je OOo nog nodig om er PDF van te maken?

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Janus
Berichten: 4
Lid geworden op: ma mei 12, 2014 7:21 pm

Re: Waarom verschil in grootte PDF

Bericht door Janus »

Ik wilde gewoon de files inlezen en als pdf exporteren, maar 10.000 x 10 MB verschil in ruimte maakt dat niet mogelijk. Zie verder vraagstelling.
Janus
Openoffice 4.1
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Waarom verschil in grootte PDF

Bericht door floris v »

Het zit zo dat PDF geen open bestandsindeling is, dus Adobe is de enige die de specificaties kent. Andere ontwikkelaars moeten het maar uitzoeken, bijvoorbeeld door bestaande PDF-documenten te analyseren. Adobe kan dus zelf code maken om een PDF op omvang te optimaliseren, en laten we wel wezen, ze willen aan hun software verdienen: natuurlijk moeten hun PDF's op de een of andere manier beter zijn dan die van andere ontwikkelaars, die hun product gratis weggeven.
Ik heb een testbestand eerst geëxporteerd vanuit AOO en daarna met CutePDFWriter naar PDF geprint. Het tweede bestand was ongeveer 40 % kleiner dan het eerste - dus de export van AOO is gewoon verre van optimaal. Maar voor de gemiddelde gebruiker hoeft dat geen probleem te zijn.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie