Het leuke van de opdrachten in tabellen voor Writer en Calc.

Discussieer over algemene onderwerpen in verband met OpenOffice.org
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Het leuke van de opdrachten in tabellen voor Writer en Calc.

Bericht door RPG »

Over de opdrachten
OpenOffice kent een manier om menu's en werkbalken op een eenvoudige manier aan te passen. Hiervoor worden bepaalde opdrachten gebruikt die met een moeilijk woord Dispatch opdrachten zijn. Maar de normale gebruiker werkt hier ook al mee want alle standaard menu opdrachten zijn deze dispatcht opdrachten. Ook worden ze gebruikt voor de sneltoetsen.. Ook de mogelijkheden die we zien met de rechter muis knop berusten op deze opdrachten. In de helpfile staan hele lijsten met sneltoetsen die allemaal moeilijk zijn te onthouden.


Werkbalken
Op het ogenblik heb ik het idee dat werkbalken een betere keuze is dan het ontwerpen van nieuwe menu toegangen. Werkbalken hebben de mogelijkheid om al of niet getoond te kunnen worden. Dit maakt naar mijn idee het ook eenvoudiger om werkbalken voor duidelijke taken te gebruiken of alleen in bepaalde documenten.

Maken Werkbalken
Het proces van het maken van werkbalken begint met: menu --> Extra --> aanpassen. Kies in de popup voor tabblad: Werkbalken. Voor de detail uitleg verwijs ik toch naar help file. In de popup die geopend worden door OpenOffice is meestal wel een knop "Help" die ook de helpfile opent naar het goede onderwerp.

De indeling in categorieen
Er is een grote lijst van opdrachten die gebruikt kunnen worden. Deze lange lijst wordt onderverdeeld in categorieen. Deze onderverdeling lijkt een beetje op de verdeling die we ook in het menu kennen. ApacheOffice en LIbreOffice kennen min of meer het zelfde systeem maar we zien dat LibreOffice meer nieuwe opdrachten kent en ook het aantal categorieen uitgebreid heeft.

Belangrijk is om de verschillende categorieen te leren herkennen. Sommige opdrachten werken alleen in een enkel documenttype anderen in meer documenttypes. Er zijn ook diverse opdrachten die de zelfde naam hebben maar een andere werking hebben . Ik heb geoefend zowel in een spreadsheet, Calc, en een tekstbestand met tabel, Writer. Voor beiden heb ik hoofdzakelijk de categorie Navigatie gebruikt, ondanks de zelfde naam is de lijst met opdrachten niet gelijk. Het is dan wel even zoeken welke opdrachten het best voldoen aan wat gewenst is. Ook het herkennen van wat bij elkaar hoort en wat de volgorde is van het aanklikken vergt oefeningen in de praktijk. De zelfde opdrachten kunnen naar mijn idee zonder problemen aan meerdere werkbalken gekoppeld worden. Als men hier eenmaal behendig mee is wordt het aanpassen ook gemakkelijk.

Het begrijpen van welke categorie is vaak nog niet zo duidelijk. Maar er is ook geen bezwaar om opdrachten uit meerdere catergorieen te hebben in een enkele werkbalk.

Vormgeving van een werkbalk
Ook de vormgeving van een werkbalk kan het werken hiermee vereenvoudigen. Voor weinig gebruikte werkbalken kan het verstandig zijn om tekstopschriften te gebruiken inplaats van Iconen.

Opdrachten inplaats van macro's
Ik denk dat speciaal voor overstappers van MicroSoft Office naar OpenOffice het misschien wel verstandig is om de reeds genoemde opdrachten goed te onderzoeken daar er veel niet beschreven opdrachten zijn. De werking kan alleen ontdekt worden door het te proberen in de goede omstandigheid. Naast het proberen van deze opdrachten is belangrijk om diverse opdrachten in gewenste combinatie's te gebruiken. Maar let op, het is niet een vervangen van het echte programmeer werk. De opdrachten zijn in niet snel en dat valt op in loops.

Wel is het zo dat een goed bevallen reeks aanslagen opgenomen kan worden als macro en op nieuw verbonden worden aan deze werkbalk.

Waar ik zoveel mogelijk steeds het woord opdrachten gebruikt heb is het ook mogelijk om URL-commands te gebruiken. Wat het prciese woord is wat ik moet gebruiken weet ik niet.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4