oooblanklabels ext probleem

Bespreek door derden ontwikkelde extensies voor OpenOffice.org
Remmie
Berichten: 6
Lid geworden op: di mar 25, 2014 8:36 pm

oooblanklabels ext probleem

Bericht door Remmie »

Hallo, ik heb oooblanklabels geinstalleerd. Kan iemand mij vertellen hoe ik het open? Ik dacht dat het een uitbreiding van het bestaande etikettenprogramma was maar blijkbaar niet. Hij is netjes als extensie toegevoegd.
OpenOffice 4.01 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: oooblanklabels ext probleem

Bericht door RPG »

Hallo

http://libreoffice-na.us/English-4.1-in ... Labels.pdf
Ik weet niet wat die extensie doet maar vond wel een tutorial.

Ondervind je problemen bij het maken van labels zonder gebruik van genoemde extensie?

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Remmie
Berichten: 6
Lid geworden op: di mar 25, 2014 8:36 pm

Re: oooblanklabels ext probleem

Bericht door Remmie »

Beste Romke,

dank voor de info. De tutorial zit standaard bij de installatie. Het probleem is dat ik het programma gewoon niet opgestart krijg. Ik ging er van uit dat dit binnen OO zou moeten kunnen. Maar blijkbaar werkt het anders. Wat overigens in de tutorial niet duidelijk wordt.

Ik wilde het gebruiken om wat meer met m'n labels te kunnen doen qua kaders, images etc.

Remco
OpenOffice 4.01 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: oooblanklabels ext probleem

Bericht door RPG »

Hallo

Ik had de tutorial al gelezen en heb het nu ook maar compleet gedownload. Als ik het goed begrijp is er geen code die uitgevoerd wordt.

Bruikbaarheid
De bruikbaarheid van dit programma is waarschijnlijk gelegen in het feit dat na het installeren er verschillende etiketten sjabloons beschikbaar komen.

menu --> Bestand --> Nieuw --> Sjabloon en documenten

In de popup moet je opnieuw kiezen. Als je het goed doet wordt een blad met de gewenste etiketten gemaakt. Met behulp van de toolbaar voor tabellen kun je er een vorm aan geven.

Als ik het goed begrijp is er ook geen verhouding tussen deze extensie en het label gedeelte van OpenOffice.

Het label gedeelte van OpenOffice heeft als doel om tekst te printen op etiketten. Deze etiketten worden vorm gegeven in frames. De extensie geeft alles vorm in tabellen en heeft voorzover ik het begrijp ook geen verbintenis met een databasedocument. Je kunt waarschijnlijk wel velden in die etiketten slepen.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: oooblanklabels ext probleem

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb het een en ander wat beter tot me laten door dringen. Ik heb het idee dat wat je wilt niet standaard tot de mogelijkheden behoort. Dat betekent niet dat het niet te bereiken zou zijn. Ik kan daar geen antwoord op geven daar het doel nog niet zo duidelijk is.

Als je labels met een database wilt koppelen dan zijn de problemen anders dan als je zelf iets wilt intypen in een label. Wat wel overeenkomt is het vorm geven van de randen. Het vormgeven van de randen is bijna gelijk in:
a) Een werkblad /spreadsheet.
b) Een tabel in writer,
c) Een frame in writer.

Wanneer je een tabel of frame gebruikt dan zijn er verschillende problemen:
a) De afstand tussen de verschillende labels
b) De dikte van de randen
c) De kleur van de randen
d) Welke rand van de cel moet de gewenste aanpassing krijgen.

Voor de volgende eigenschappen maakt het meestal niet uit of je een tabel,frame of spreadsheet gebruikt.
a) De dikte van de randen
b) De kleur van de randen
c) Welke rand van de cel moet de gewenste aanpassing krijgen.

Afstand tussen randen is alleen mogelijk met frames. Ik heb het idee dat de frames bij een automatisch gemaakt bestand strak tegen elkaar zitten. Wanneer je zelf een etiket / label definieert dan is er meer mogelijk.
Eerst moet je het etiket goed definiëren zodat de frame randen binnen het etiket vallen daarna genereer je het document. In het document pas je de frame randen aan.

Als ik dan via de Navigator doe dan worden alle frames meegenomen. Zelfs wanneer ik hiervan 100 bladzijden wil maken. Ook is het op te slaan en later te gebruiken.

Als ik frames gebruik dan doel ik ook op het gebruik van
menu --> Bestand --> Nieuw --> Etiketten

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie