Voorbeeld database

Bespreek het databaseprogramma
drums97
Berichten: 13
Lid geworden op: di okt 12, 2010 10:08 am

Voorbeeld database

Bericht door drums97 »

Ik ben een tijdje bezig geweest om met calc te stoeien om een klantenbestand/database te maken, maar ben er achter dat het misschien verstandiger is om dit in Base te doen. Ik heb al met tabellen een opzetje gemaakt, maar kom met de huidige voorbeelden niet verder om dingen aan elkaar te koppelen.

Heeft iemand misschien een voorbeeld database , zodat ik kan kijken hoe ik e.e.a. kan aanpassen in die van mij?

ik heb de opzet erbij gevoegd.

Alvast bedankt.

Ronny
OpenOffice 2.0 op Windows Xp sp 3
drums97
Berichten: 13
Lid geworden op: di okt 12, 2010 10:08 am

Re: Voorbeeld database

Bericht door drums97 »

Bij deze het opzetje.
Bijlagen
Nieuwe Database.odb
(10.21 KiB) 2561 keer gedownload
OpenOffice 2.0 op Windows Xp sp 3
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorbeeld database

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat je beter de voorbeeld tabellen kunt gebruiken die standaard in OpenOffice zitten.

Je kunt daar altijd wijzigingen op aanbrengen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
drums97
Berichten: 13
Lid geworden op: di okt 12, 2010 10:08 am

Re: Voorbeeld database

Bericht door drums97 »

Oke natuurlijk, daar heb ik niet aan gedacht.

Ik denk dat ik ook niet helemaal volledig ben geweets in mijn vraag stelling.
Het gaat voornamelijk om hiermee een klantenformulier te maken, waarbij ik in het formulier de klant kan opzoeken en meteen een bezoekverslag kan maken en opslaan.
Is dit op een relatief simpele wijze te creeeren?
Ik weet dat dit zeer ambitieus is en misschien wel teveel van het goede, maar vragen staat immers vrij ;) .
OpenOffice 2.0 op Windows Xp sp 3
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorbeeld database

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat je eerst eenvoudig moet beginnen met een formulier als document.
In dat formulier als document toon je in het main form de klanten. Dit kan ook door middel van een grid control waarin je een klant selecteert.

In het subform laat je die gegevens van een klant verschijnen die je nodig hebt. Dit kan zijn een tekst veld.

Daarna moet je de control zo aanpassen dat het meerdere regels kan bevatten. Dat allemaal is niet zo moeilijk. Select samen gestelde controls door op de control toets te drukken en met de muis te klikken.

Open een formulier door met rechts te klikken op de naam.

Ik zal proberen of ik in een tutorial draad het een en andere in detail kan beschrijven maar dat kost enige tijd dus niet vandaag maar misschien dit weekend.

zolang je met eenvoudige dingen genoegen neemt valt het mee.
Schakel misschien over naar een wat nieuwere versie OOo 3.1.1 of OOo3.3.
Geen OOo3.2 of OOo 3.2.1
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
drums97
Berichten: 13
Lid geworden op: di okt 12, 2010 10:08 am

Re: Voorbeeld database

Bericht door drums97 »

Wederom bedankt voor je reactie. Ik ga ermee aan de slag.

Ik begrijpp alleen niet waarom OOo3.2.1 niet kan, die gebruik ik nu juist?
OpenOffice 2.0 op Windows Xp sp 3
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorbeeld database

Bericht door RPG »

Hallo

Bij OpenOffice.org zijn niet alle versies even goed te gebruiken voor elk doel. Het is dan vaak ook afhankelijk van wat de begruiker wil doen wat bepaalt wat een goede versie is. In viersie OOo3.2 zaten veel fouten in het database gedeelte. Ik geloof dat in OOo3.2.1 ook nog enkele fouten zitten maar in de versie die ik gebruik, uit linux , merk ik ze niet op.

Voor mensen die niet met OOo-base werken is het heel goed mogelijk om met OOo3.2.1 te werken maar dat weet floris v beter dan ik wat betreft OOo-writer.

Het is niet altijd verstandig zonder backup over te schakelen naar een nieuwe versie. Ik heb begrepen dat er een nieuwe versie van de HSQLDB database engine meekomt. Dit veranderd ook veel in de database en er is geen weg terug zonder een backup.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie