[OPGELOST] Zoeken vanuit een tekstveld

Bespreek het databaseprogramma
Zoeker
Berichten: 4
Lid geworden op: di okt 12, 2010 9:07 pm

[OPGELOST] Zoeken vanuit een tekstveld

Bericht door Zoeker »

Ik ben sinds kort bezig met ooo base.
Voorheen werkte ik met Delphi - Turbo Pascal - Dbase3 en met Php5. Dit zijn allen programmeerbare talen waarbij je regel voor regel een programma kan beheren. Met Base werkt het schijnbaar geheel anders.

Ik heb een lijst van klanten met klantnummer en NAW gegevens. Klantnummer is uniek en ook de sleutel.

Nu wil ik vanuit een tekstveld met ingetypte klantnummer de betreffende klantgegevens opzoeken. Het zal wel een domme vraag zijn, maar hoe doe ik dit?

Zelf ben ik gewend om met het programmeren het volgende te doen:

Select alles from klanten where klantnummer is editveld
if found
vertoon de gevraagde gegevens
else if not found
vraag of het een nieuwe klant is


Moet ik het tekstveld in het formulier veranderen in een besturingsvak en bij de gebeurtenissen de betreffende SQL tekst zetten of is er een andere manier?
nb. Het plaatsen van een subformulier voor een keuze wil ik liever niet.

Graag hoor ik van jullie
Laatst gewijzigd door Zoeker op za nov 13, 2010 4:55 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Open Office.org 3.2
Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Zoeken vanuit een tekstveld

Bericht door RPG »

Hallo

Er zijn in princiepe twee mogelijkheden

a) Volg de methode die door Villeroy uit gebreid beschreven is.
b) Doe het met macros.

Ik zelf doe het voordurend met macros. Je kunt hier een voorbeeld vinden.

Je kunt het ook mixen.

Ondank het feit dat ik de methode van Villeroy niet zelf gebruik heb ik toch het idee dat het voor beginners gemakkelijker werken is, Villeroy heeft op beide Engelse forum veel voorbeelden gegeven.

Het enigste wat je nu moet leren is
a) Leren omgaan met formulieren
b) Een voudig SQL.

Als je macro's wil gaan gebruiken moet het volgende leren
a) Leren omgaan met formulieren
b) Een voudig SQL.
c) Basic of een andere taal.
d) De API
e) Het is allemaal op interupts.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Zoeker
Berichten: 4
Lid geworden op: di okt 12, 2010 9:07 pm

Re: Zoeken vanuit een tekstveld

Bericht door Zoeker »

Hallo Romke

Bedankt voor je reactie. Helaas is Engels niet helemaal mijn taal, met uitzondering van de programmeer woorden.

Ik zal het dan ook vandaag eerst eens proberen in Macro's. De API en interrupts begrijp ik nog niet maar daar kom ik met wat zoekwerk wel uit.

Zodra ik eruit ben zal ik de Macro hier noteren, wat me wel gemakkelijker lijkt voor de anderen.

Dick
Open Office.org 3.2
Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Zoeken vanuit een tekstveld

Bericht door RPG »

Hallo

Ik geloof niet dat het verstandig is om te beginnen met macro's. Bestudeer eerst wat je normaal met de formulieren kunt doen. Als je op mijn naam zoekt op de engelse forum kun je denk ik veel vinden. Mijn Engels is ook niet zo ingewikkeld. Ik denk dat het gemakkelijker te begrijpen is zeker voor een Nederlander.

Bestudeer ook wat je kunt doen met een query. De help file geeft goede informatie. De help file is niet zo toegankelijk maar als je het eenmaal begrijpt is het een zeer goede bron voor informatie. Ik heb zelf het idee dat alle informatie wel in de help file staat. Alle informatie betekent niet dat de help file een tutorial is.

Ook op de Nederlandse forum heb ik zaken beschreven die het gemakkelijk kunnen maken. Overigens heb ik jouw vraag niet beschreven

Bestudeer in de help file eerst het query deel met parameters.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Zoeker
Berichten: 4
Lid geworden op: di okt 12, 2010 9:07 pm

Re: Zoeken vanuit een tekstveld

Bericht door Zoeker »

Hallo Romke,

Bedankt voor je tip inzake de query deel met parameters, maar dat is niet wat ik zoek.
Het deel met de modules komt meer overeen met mijn programmeer kennis, zowel in Basic, Sub - Functies als Object georganiseerde routines (Delphi).
Ik kan me best voorstellen dat jij ook het liefst met Macro's werkt waardoor je over meer mogelijkheden beschikt dan alleen de standaard mogelijkheden.

Ik weet nu wel dat ik bij de tekstveld een gebeurtenis kan verbinden met een gemaakte macro.
Zoeker schreef:Select alles from klanten where klantnummer is editveld
if found
vertoon de gevraagde gegevens
else if not found
vraag of het een nieuwe klant is
Eenzelfde macro met artikelen - artikelnummer geeft me de mogelijkheid om dit overal in het programma toe te passen.

Zodra ik de macro werkend heb zal ik deze plaatsen.

Dick
Open Office.org 3.2
Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Zoeken vanuit een tekstveld

Bericht door RPG »

Hallo

Je merkt dat ik terughoudend ben in het stimuleren van macro's. De reden hiervan is dat veel mensen met macro's opgenomen macro's bedoelen. In OOo- base werken opgenomen macro's bijna niet. Dan komt er nog bij dat velen ook pas beginnen met OOo en dus ook niet weten hoe OOo werkt.

Maar ook in jouw geval, kennis hebbende van wat programmeren is, kan het goed zijn om eerst goed OOo te bestuderen zonder teveel macro's. Het kan verstandig zijn om eerst goed te begrijpen wat je kunt doen met de ingebouwde zoek mogelijkheden. Wanneer je dat goed begrijpt dan kun je dat eventueel aanpassen met macro's.

Het voorbeeld waar ik naar verwezen heb doet in wezen het zelfde. In een formulier wat een leeg resultaat geeft kan dacht ik altijd een nieuw record in gevoegd worden. Wanneer je programmeer vaardigheden hebt kun je ook gebruik maken wat Benitez gemaakt heeft in de Basetools. In de link kun je ook meer vinden.

Op de engelse site is het ook goed om te zoeken naar de auteur Sliderule. Deze maakt vaak duidelijk hoe je de ingebouwde mogelijkheden goed kunt gebruiken. Sliderule heeft een gedegen kennis van SQL en wat je er mee kunt doen in OOo-base.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Zoeker
Berichten: 4
Lid geworden op: di okt 12, 2010 9:07 pm

Re: Zoeken vanuit een tekstveld

Bericht door Zoeker »

Hallo Romke,

Bedankt voor alle moeite en advies die ik mocht ontvangen.

Na goed onderzoek in de Help, de forums en de beperkte voorbeelden ben ik het programma toch maar gaan schrijven in Wamp.
De combinatie PHP - MySQL geef me toch een beter en steviger beheersing in het programma verloop en draait immers ook goed op een computer.

Ik zal Base echter wel voorlopig voor privé programma's gebruiken en hierdoor meer ervaring mee opdoen.
Deze topic kan gesloten worden.

Dick
Open Office.org 3.2
Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Zoeken vanuit een tekstveld

Bericht door RPG »

Hallo

Ik lees op het engelse forum wel vaker dat die keuze gemaakt wordt. OpenOffice.org is ook niet de beste keuze voor sommige dingen.

Wel staat OOo je nog steeds toe om die gegevens op een gemakkelijke manier in documenten te verwerken. Dat is denk ik ook het doel van OOo.

Het toont van gezond verstand om dat gebruiken wat het beste geschikt is voor een bepaald doel.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie