Waarden uit Calc sheet verschijnen niet in database

Bespreek het databaseprogramma
Drukwerkdienst
Berichten: 2
Lid geworden op: wo jun 02, 2010 7:31 pm

Waarden uit Calc sheet verschijnen niet in database

Bericht door Drukwerkdienst »

Dit is een mailmerge probleem, het was even zoeken of dit bericht in het Writer, Calc of Base segment hoort. Mocht ik alsnog verkeerd hebben gegokt, mijn nederige excuses.

Ik wil middels een mailmerge op basis van een Calc sheet facturen uitdraaien. Ik heb dat in Word jaren gedaan met een Excel sheet, na wat puzzelwerk heb ik het geheel werkend in OO.
Ik slaag er alleen niet in alle waarden uiit alle kolommen in het samengevoegde Writer bestand te krijgen.
Het gaat al mis wanneer ik een Base document maak op basis van een Calc sheet. In het Table Data View zijn bijna alle getallen verdwenen die in het Calc spreadsheet stonden. Alle data verdwijnen ook, platte tekst blijft wel staan.
Ik heb vervolgens alle kolommen in het Calc spreadsheet van het juiste dataformat voorzien (datum /tekst /getal / etc) en een nieuwe poging gewaagd. Met hetzelfde resultaat.
Toen alle cellen in het dataformat tekst gewijzigd, met hetzelfde resultaat.
Vervolgens heb ik de eerste tien kolommen in Calc opnieuw getypt en er vijf rijen data onder getypt, om te voorkomen dat de Excel/Calc conversie vreemde resultaten veroorzaakte.
De kolommen weer van de goede dataformats voorzien. Hetzelfde resultaat. Als ik het getal 300 in een Calc cel heb staan, is die cel in de Table Data View in Base leeg. Als ik er in Calc "driehonderd" in zet, zie ik dat woord in de Table Data View terug.
Het is voor het uitdraaien van facturen tamelijk essentieel dat daar getallen in terecht komen.
De eerste werkende oplossing levert 1000 full color visitekaartjes op.

Dank je voor je tijd,

Arthur
Intel C2Q2.8 / OOo 3.2.0 / Ubuntu 10.04 LTS
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Waarden uit Calc sheet verschijnen niet in database

Bericht door RPG »

Hallo

Ik vermoed dat het werkbladen zijn die hun oorsprong in Excel hebben. Dat levert vaak problemen op met het interpreten van strings naar cijfers.
OOo-calc is strenger in de leer dan Excell. Als er in een hoge comma voorstaat dan ziet OOo-calc het niet als getal.

Een oplossing is maak een extra kolom met de volgende functie
=ALS(ISTEKST(B4);WAARDE(B4);B4)

Dit werkt ook bij een kolom die gemixt is. Maak van te voren een kopie.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Drukwerkdienst
Berichten: 2
Lid geworden op: wo jun 02, 2010 7:31 pm

Re: Waarden uit Calc sheet verschijnen niet in database

Bericht door Drukwerkdienst »

Ik vermoed dat het werkbladen zijn die hun oorsprong in Excel hebben.
Dat dacht ik eerst ook, maar ook bij een vanaf een leeg scherm ingevuld sheet verdwijnen getallen en data.
Als ik wat handiger met dit forum ben plak ik er wel een plaatje bij.
Opmerkelijk is dat factuurnummers in Base verdwijnen, terwijl bedragen wel uit het Calc sheet kunnen worden opgehaald.
Een oplossing is maak een extra kolom met de volgende functie
=ALS(ISTEKST(B4);WAARDE(B4);B4)
Hmm, geen idee wat je bedoelt. Naast iedere kolom een extra kolom met deze formule? Dat worden er dan 35 extra.
En de positie van de kolommen in Calc verschuift dan. Als bij een simpele export al zoveel mis gaat, wat gebeurt er dan als ik in mijn hoofddocument ga schuiven?
Ik heb er allerlei berekeningen in zitten (niet al te ingewikkeld, maar als er een kolom scheef staat wordt het een rommeltje).

Niettemin enorm bedankt voor het snelle antwoord, ik vrees alleen dat het probleem nog niet is opgelost. De doos visitekaartjes voor de goede oplossing blijft nog even staan.

Grt.,

Arthur
Intel C2Q2.8 / OOo 3.2.0 / Ubuntu 10.04 LTS
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Waarden uit Calc sheet verschijnen niet in database

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet of je al een oplossing gevonden heb?
Als je nog geen oplossing gevonden heb plaats dan een voorbeeld van de data hier. Misschien dat een voorbeeld duidelijker beeld geeft. Je kunt hier een bestand uploaden. Onder aan het venster waarin je een bericht intypt kan het opladen geregeld worden.
Als je wel een oplossing gevonden heb, dan is het misschien interessant voor andere gebruikers om te weten wat je gedaan heb. Ik durf niet te beloven dat het opgelost kan worden.

met vriendelijk groeten

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
NOVB
Berichten: 1
Lid geworden op: wo jul 07, 2010 12:03 pm

Re: Waarden uit Calc sheet verschijnen niet in database

Bericht door NOVB »

Beste lezers,

Dan ga ik het ook proberen uit te leggen, want ik ben ook ten einde raad.

Ik maak certificaten/ brieven in writer met informatie uit calc. (ingevoegd via velden /database)
Als je dan het printcommando geeft ziet writer dat er databasevelden aanwezig zijn en vraag "als je een standaardbrief wilt afdrukken".
Nu komt het; Na de "ja" keuze wordt de database (zeg maar een kopie van je calc informatie zichtbaar, en jawel, sommige kolommen zijn leeg!!! vooral getallen komen niet tevoorschijn. Soms kun je bij het invoegen van het database item wel eens aangeven hoe het overgenomen moet worden, maar het programma laat dat maar zelden toe.

Wie kan mij vertellen hoe de waarden wel juist overgenomen worden /hoe je dat achteraf kunt wijzigen.
Thanks
John
OPen office 3.2 op Windows 7
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Waarden uit Calc sheet verschijnen niet in database

Bericht door eremmel »

Is het mogelijk voorbeeld documenten als bijlage toe te voegen?
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie