Rij invoegen

Bespreek het databaseprogramma
lcup
Berichten: 49
Lid geworden op: zo jul 19, 2009 10:03 am

Rij invoegen

Bericht door lcup »

Ik heb een tabel met onder andere NAW-gegevens. Nu merk ik dat ik bij het ontwerp de postcode ben vergeten. Maar als ik die rij wil invoegen of verplaatsen lukt dat niet. Ze blijft altijd onderaan de lijst. Dus ook als de gegevens ga invoeren. Moet ik nou helemaal opnieuw beginnen?
OpenSUSE 11.2, Openoffice 3.2.0
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rij invoegen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat je hier een oplossing kunt vinden voor jouw probleem. Maar waarom zou je het doen? Er is geen enkel reden om de tabel in een strakke volgorde te zetten. Maak gewoon een query waarin de velden in die volgorde staan die je graag wilt hebben en je hebt het probleem opgelost.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
lcup
Berichten: 49
Lid geworden op: zo jul 19, 2009 10:03 am

Re: Rij invoegen

Bericht door lcup »

In de tussentijd heb ik ook al naar andere manieren gezocht. Een formulier bijvoorbeeld. Het is al weer jaaaren geleden dat ik me wel eens met Access bezig hield en daarna alleen nog maar met Excel/Calc. Nu moet ik weer even wennen aan een database.
Het blijft wel vreemd dat de optie voor invoegen en verplaatsen van rijen niet werkt.
Ik vond het vooral lastig omdat Base niet erg flexibel lijkt te zijn in het achteraf wijzigen van de structuur. Het toevoegen van een sleutelveld met auto-invoer wou niet altijd meteen lukken.
OpenSUSE 11.2, Openoffice 3.2.0
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rij invoegen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik zelf heb ook de ervaring dat het overschakelen van het ene software pakket naar het andere altijd een geruime tijd moeilijkheden oplevert. Als het de eerste keer is dat je overstapt dan denk je vaak dat het eerste software pakket de meest normale manier van werken is. Na geruime tijd kun je vaak pas vinden hoe het nieuwe software pakket werkt.

In OpenOffice .org handel je afzonderlijk met verschillende onderdelen. Ik denk aan
a) De feitelijke database engine
b) De tabel ontwerper
c) De query designer

Openoffice geeft je geen volledige controle over het database ontwerp. In de database enigne, HSQLDB, die standard bij OOo wordt meegeleverd bestaat wel de mogelijkheid om een kolom op de gewenste plaats te kunnen invoeren en voor mensen die daar aan hechten is het ook wel te doen. Maar persoonlijk denk ik dat het voor de normale gebruiker beter is om gebruik te maken van de mogelijkheden die er zijn: in dit geval de query designer. Het is eenvoudiger en het risico dat je gegevens verdwijnen is beperkter. Ook de tijd die je nodig heb om de gewenste regel te maken weegt bijna nooit op tegen de gewonnen tijd.

Zelf maak ik nog wel eens een tabel met alleen maar SQL code. Ik heb meestal een kleine tekst editor open waar in ik alle tekst heb staan. Ik weet niet of dit aan te raden is voor iemand die alleen een envoudige tabel wil maken. Als je zoals ik het leuk vindt om SQL op dat niveau te willen begrijpen dan moet je ook de handleiding van HSQLDB bestuderen en een boek over SQL. Een eenvoudig boek over alleen SQL is wel aan te raden want dat maakt dat je OOo-base beter kunt begrijpen.

Het handige schuiven wat je met ACCESS kunt doen kan net zo gemakkelijk in OOo-Base in de query designer. Deze query kun je dan verder over al gebruiken. Voor mijn gevoel maakt het eindresultaat geen verschil. Je moet wel zorgen dat de PK in deze query zit en geen samengestelde velden gebruiken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rij invoegen

Bericht door floris v »

Het is misschien wel een goed idee om de database zelf te maken in bijvoorbeeld MySQL, dat heeft ook een goede ondersteuning door PHP, en er is een extensie voor OOo. Je hebt dan meteen veel meer mogelijkheden.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie