base gebruiken voor facturatie

Bespreek het databaseprogramma
Gebruikersavatar
coffeexperts
Berichten: 2
Lid geworden op: ma apr 05, 2010 5:17 pm
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

base gebruiken voor facturatie

Bericht door coffeexperts »

Beste gebruikers,

Ik ben wel/niet een beginner. Ik kan redelijk goed overweg met write, calc, draw en impress, maar ik wil nu het volgende aanpakken om zaken makkelijker te maken.

Ik ben leverancier van koffie (ook al is het product van ondergeschikt belang). Ik wil een artikel bestand aanmaken van onze koffie soorten met o.a.
artikelnummer
naam
gewicht
prijs

Dit wil ik koppelen aan een adres bestand met onze klanten

en vervolgens een factuur maken door eenvoudig te kiezen welke klant welke koffie heeft besteld.

Kan dat en zo ja hoe en waar moet ik beginnen. Zijn hier sjablonen voor of heeft iemand er al eens een handleiding over geschreven.

Wie kan en wil mij op weg helpen.

Jan Schuitemaker
CoffeeXperts
jan@coffeexperts.eu
Laatst gewijzigd door eremmel op ma apr 05, 2010 7:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ik heb zelfde vraag uit Beginners folder verwijderd. Vragen niet dubbel indienen.
Jan Schuitemaker
www.coffeexperts.eu
www.koffiekopen.nu
info@coffeexperts.eu

OpenOffice 3.2.0 op Windows Vista
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: base gebruiken voor facturatie

Bericht door eremmel »

Er is best wel informatie te vinden op internet over Base. Als je geen grote problemen hebt met Engels kun kun je op het Engelse forum hier e.e.a. vinden. Er is ook veel Base documentatie te vinden op Base Documentation Wiki. Er ik ook eenNederlandstalige site maar daar is minder info te vinden.

Er is een risico om je bedrijfsgegevens op te hangen aan OOo met Base. Je kunt makkelijk een vergissing begaan en e.e.a. is misschien niet zo stabiel als je zou willen. Je zou ook eens kunnen kijken naar opensource administatie systemen bij bv www.sourceforge.org. Scheelt een hoop werk.

Ga je toch aan de gang met Base, dan kun je tabellen maken met bv de tabellen-wizard. Je hebt dan keus uit verschillende tabellen die je helpen met klanten/orders/facturen/producten etc. Met deze als begin kun je een redelijke start maken, maar als je geen technische achtergrond hebt wordt e.e.a. een uitdaging en dan gaat het je tijd kosten!
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: base gebruiken voor facturatie

Bericht door floris v »

Wat u wil is behoorlijk standaard en ook niet al te lastig uit te voeren, maar elke database moet toch een keer worden ingesteld, en juist tabellen van databases zijn niet in sjablonen te vangen. Daarvoor is de structuur ervan te statisch. Het enige wat u doen kunt is anderen de kunst afkijken, zodat u voor een veld met laten we zeggen de prijs niet veel te veel of te weinig ruimte reserveert. Die tabellen kunt u trouwens ook in Calc maken.
Verder geldt dat u zich moet afvragen of de besparing die het gebruik van gratis software oplevert opweegt tegen de extra tijd, al moet u natuurlijk ook leren omgaan met een commercieel factureringsprogramma.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Gebruikersavatar
coffeexperts
Berichten: 2
Lid geworden op: ma apr 05, 2010 5:17 pm
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: base gebruiken voor facturatie

Bericht door coffeexperts »

Het enige wat u doen kunt is anderen de kunst afkijken, zodat u voor een veld met laten we zeggen de prijs niet veel te veel of te weinig ruimte reserveert. Die tabellen kunt u trouwens ook in Calc maken.
Daar hoop ik dan ook op. Dus wie heeft er al eens zo iet gemaakt of afgekeken.

Jan Schuitemaker
info@coffeexperts.eu
Jan Schuitemaker
www.coffeexperts.eu
www.koffiekopen.nu
info@coffeexperts.eu

OpenOffice 3.2.0 op Windows Vista
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: base gebruiken voor facturatie

Bericht door floris v »

In elk boek over databases zal er wel een voorbeeld of wat te vinden zijn. Het maakt ook wat uit hoeveel klanten, orders en koffiemerken u hebt. Als dat allemaal in de duizenden loopt, is efficiëntie wel gewenst, anders maakt het niet zoveel uit. Het is ook een beetje experimenteren.
Hier is in elk geval een tutorial over hoe met Base een database kan worden opgezet.
edit: Als u gewoon Base opent en aangeeft dat u een nieuwe database wil maken, krijgt u een tabelassistent met allemaal voorbeeldtabellen voor klanten, factureren, enz, met vooraf gekozen waarden voor hoe groot de velden moeten zijn. Probeert u dat eens, en als dat problemen oplevert, komt u gewoon vragen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie