formulier alleen lezen

Bespreek het databaseprogramma
Coos
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 18, 2010 1:18 am

formulier alleen lezen

Bericht door Coos »

Ik heb een formulier aangemaakt en daar wil ik de records invullen. Maar nu kan ik de records wel lezen maar niet invullen. Boven staat achter Formulier alleen lezen.
Hoe kan ik het formulier openen waarbij ik het formulier wel mag invullen.

Groetjes Coos
Groetjes Coos
Libreoffice 6.0 Windows 10 en Ubuntu 18.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: formulier alleen lezen

Bericht door RPG »

LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Coos
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 18, 2010 1:18 am

Re: formulier alleen lezen

Bericht door Coos »

De primaire sleutel had ik wel aangemaakt.
Ondanks dat er nog steeds staat (alleen lezen) kan ik nu een nieuw record wel opslaan, ik heb de lengte van de velden veel langer gemaakt.

Groetjes Coos
Groetjes Coos
Libreoffice 6.0 Windows 10 en Ubuntu 18.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: formulier alleen lezen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb in de twee links niet datgene gedaan wat ik verwachtte.

http://user.services.openoffice.org/nl/ ... ezen#p1161
Hier vindt je een antwoord op het alleen lezen.



Heb je de veld lengte van de database veranderd of heb je alleen de lengte van het invoerveld veranderd?
Ik heb het idee dat beiden niet geholpen kunnen hebben. Maar wees blij dat je iets kunt invoeren.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Coos
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 18, 2010 1:18 am

Re: formulier alleen lezen

Bericht door Coos »

Volgens mij is het probleem dat het formulier niet de waarden van de lengten van het veld overneemt. Als ik de tabel zelf open en daar vul ik het in, dan heb ik geen problemen.
Ik zie ook meer veranderingen, bijvoorbeeld ik definieer een telefoonnummer met een lengte van 10 dan zie ik bij het formulier maar 7 cijfers weergegeven.
Dit alles heb ik geprobeerd met Windows XP.
Ik dacht ik probeer het ook even onder Linux (Ubuntu 9.10), daar leek het beter te gaan. Maar daar kreeg ik een ander probleem, het is niet mogelijk om onder Beeld in en uit te zoomen. En daar ik maar 20% van het formulier zag is daar niet mee te werken.

Groetjes Coos
Groetjes Coos
Libreoffice 6.0 Windows 10 en Ubuntu 18.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: formulier alleen lezen

Bericht door RPG »

Hallo
Volgens mij is het probleem dat het formulier niet de waarden van de lengten van het veld overneemt
Veld definiete staat onafhankelijk van de formulier definitie

Als ik de tabel zelf open en daar vul ik het in, dan heb ik geen problemen.
Tabel en formulier zijn verschillend.
Ik zie ook meer veranderingen, bijvoorbeeld ik definieer een telefoonnummer met een lengte van 10 dan zie ik bij het formulier maar 7 cijfers
Een telefoon nummer kun je beter als tekst definieren.

Meestal volstaat om bij de tekstlengte een nul op geven bij een formulier. Bij een nul lengte kan er veel tekst ingevoerd worden.

Het kiezen tussen twee systemen die je beide niet beheerst is meestal onverstandig. Je weet nooit meer of de fout bij jouw ligt of bij het systeem.

Onder versie OOo3.2 moet het formulier op dezelfde manier als met writer te vergroten zijn.

Een andere maar wat om slachtige manier is:
Sluit het formulier en eventulee andere formulieren.
Maak een nieuw tekstdocument
breng het op 100 %
sluit tekstdocument
open het formulier

Een nog andere methode :
control toets en de muis op en neer bewegen

http://www.oooforum.org/forum/viewtopic ... huge+forms

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Coos
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 18, 2010 1:18 am

Re: formulier alleen lezen

Bericht door Coos »

In Ubuntu wordt versie 3.1 gebruikt.
Bij writer kan ik wel in en uit zoomen, maar dit heeft geen invloed op het formulier.
Onder de kop Beeld staat wel de tekst in en uit zoomen maar deze is nauwelijks te zien, dus is deze niet te gebruiken.

Het telefoonnummer had ik al gewijzigd in tekst.

Het telefoonnummer was maar een voorbeeld. Ik heb zelfs een formulier gehad waarbij het veld achter een datum een boolean werd weergegeven en waar de boolean moest staan werd de datum weergegeven. Dit formulier heb ik gewist en daarna opnieuw een formulier aangemaakt, beide keren met behulp van de assistent. Aan de eigenschappen van de velden had ik niets veranderd.

Groetjes Coos
Groetjes Coos
Libreoffice 6.0 Windows 10 en Ubuntu 18.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: formulier alleen lezen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb de laatste post iets veranderd. Het kon op een andere manier gelezen worden dan mijn bedoeling was.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Coos
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 18, 2010 1:18 am

Re: formulier alleen lezen

Bericht door Coos »

Hallo Romke

Het wijzigen van de grootte van het formulier had ik met het rekenblad geprobeerd, maar dat had geen invloed. Ik heb het nu alsnog gedaan in de tekstverwerker en dit had wel invloed. Het formulier in de windows versie is mooier maar er valt nu wel mee te werken en daar gaat het om.
De database is voor mijn vrouw en die werkt onder windows, normaal gebruik ik zelf Ubuntu.

Bedankt voor je hulp, ik zal nog wel meer vragen hebben in de loop van de tijd.

Groetjes Coos
Groetjes Coos
Libreoffice 6.0 Windows 10 en Ubuntu 18.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: formulier alleen lezen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik ben blij dat het nu wel goed gaat.

Ik wou over het verschil in vormgeving nog iets vertellen.
Ik werk bijna alleen met linux en ben aan het over stappen van KDE naar XFCE ik krijg zelf de indruk dat op de zelfde computer het beeld onder KDE mooier is dan onder XFCE. Ik weet niet welke ubuntu je gebruik maar velen gebruiken xubuntu en dat is met XFCE.

Op een wat oude computer merk je duidelijk dat KDE meer vraagt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Coos
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 18, 2010 1:18 am

Re: formulier alleen lezen

Bericht door Coos »

Beste Romke,

Daar ik problemen had dat mijn harde schijf vol was heb ik alles overgezet op een nieuwe harde schijf. Om de partities daarna te vergroten heb ik Ubuntu 9.10, ik dacht de gnome versie er eerst even afgehaald.
Momenteel ben ik te druk bezig met het invoeren van de database voor mijn vrouw, zodat ik eerst maar even in wondows werk. Het was me inderdaad opgevallen dat de versie 9.10 op mijn computer traag begon te worden, maar ik dacht dat het lag aan mij doordat ik ergens een verkeerde keuze had gemaakt.
Ik zal 9.10 nog opnieuw installeren en zal ook Xubuntu ernaast installeren. Bedank voor de tip.
Heb je misschien ook nog een tip voor me waar ik iets kan lezen over Query's. In de bibliotheek in Drachten hebben ze boeken over OpenOffice, maar ook in de boeken die ze hebben over Acces gaan ze er teveel vanuit dat je een standaard database gebruikt en je de standaard Query's gebruikt. Hoe je de vraag stelt en wat de mogelijkheden zijn is niet vermeld.

Groetjes Coos
Groetjes Coos
Libreoffice 6.0 Windows 10 en Ubuntu 18.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: formulier alleen lezen

Bericht door RPG »

Hallo

Linux
Ik werk al lang met openSUSE. Op het ogenblik heb ik op mijn computer KDE 4.3 ,GNOME en XFCE4 staan. Ik neem geruime tijd om te kizen wat ik wil gaan gebruiken. Voor het meeste is XFCE geschikt maar niet alles kan met XFCE. Ik merk dat het vinden van de juiste tools lang duurt. Voor anderen, waar ik de computer voor beheer en die ook minder computer kennis hebben, durf ik de overgang naar XFCE nog niet zo goed aan.

Queries
Ik heb op het ogenblik geen titel paraat. Maar ik kan me herinneren dat ik in de bibliotheek een boekje gevonden heb wat over SQL ging. Het was minder dan 200 bladzijden en voor beginners.

SQL versus Acces en OOo-base
Zowel voor OpenOffice.org-base als voor MS-Access geldt dat het databases zijn. Dat betekent ook dat ondanks de verschillen er waarschijnlijk meer overeenkomsten zijn. De belangrijkste over eenkomst lijkt mij hoe kan ik mijn gegevens beheren. Dat is algemene kennis. Zowel Access als Base hebben ook specifieke zaken wat alleen voor dat programma geldt. Voor OOo-base staat het specifieke beschreven in de helpfile bij query-design. Voor het algemene bestudeer een boek over SQL.

SQL
Het begrijpen van de SQL is belangrijk en heeft mij geruime tijd gekost, het werkt op het eerste gezicht nogal anders dan spreadsheets. Maar bij later beter begrijpen bleek aan mij dat het niet werkt op een enkele waarde maar op gehele tabellen. Het is dan ook mogelijk om verschillende bewerkingen achter elkaar toe te passen gelijk als met functies in spreadsheets.

Databases versus Spreadsheet
Ik heb het idee dat gegevens tabellen zich gemakkelijker laten beheren als een database. Ook heb ik het idee dat het veiliger is. Maar sommige berekeningen kunnen gemakkelijker in een spreadshee gedaan worden. OOo biedt veel mogelijkheden om te beginnen met een database en het laatste deel van de berekeningen doen in een spreadsheet.

http://www.dbbm.fiocruz.br/class/Lectur ... qltut.html

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
Haije
Berichten: 9
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 5:03 pm

Re: formulier alleen lezen

Bericht door Haije »

Coos,

wellicht heb je hier wat aan......

http://wiki.services.openoffice.org/wik ... Native/1.0
|-|aije :?
_______________________________________________________________________________________
Windows 7 | OOo 3.2.1
Plaats reactie