[OPGELOST] Berekeningen met decimalen

Bespreek het databaseprogramma
chriskol
Berichten: 32
Lid geworden op: ma dec 07, 2009 7:47 am

[OPGELOST] Berekeningen met decimalen

Bericht door chriskol »

Beste,

Ik ben bezig met mijn eerste berekeningen in BASE, mijn probleem is dat de berekeningen zonder decimalen worden uitgevoerd.
Wat ik heb gedaan is als volgt:
Een tabel aangemaakt waarin ik prijs per verpakking opgeef, in diezelfde tabel staat ook het aantal ml's per verpakking.
Ik wilde nu een eenvoudige berekening maken van prijs/ml, waarmee ik dus de prijs per ml zou krijgen. Ik heb dit in een querie gedaan door in het bovenste veld in te vullen: ''price''/''amount''
Wanneer ik nu op Querie uitvoeren druk, voert hij netjes de berekening uit.
Het probleem is echter dat hij deze berekening zonder decimalen maakt. Ik krijg bijvoorbeeld bij de deling 600/500 als antwoord 1,0000 (ik heb de opmaak dus al veranderd zodat hij meerdere decimalen weergeeft).

Mijn vraag is dus: Hoe zorg ik ervoor dat BASE mijn berekening met meerdere decimalen uitvoert?

Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet, Chris.
Laatst gewijzigd door chriskol op vr feb 24, 2012 2:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Windows 7 OpenOffice 3.3 english
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Berekeningen met decimalen

Bericht door eremmel »

Heeft te maken met je data typen van je velden. Als deze integer (of number met 0 decimalen) zijn dan is de berekening en resultaat ook integer. Probeer eens 1.00 * "price"/"amount". Het lijkt er op dat e.e.a. dan als DECIMAL/NUMBER wordt uitgevoerd met het aantal decimalen wat overeenkomt met het aantal nullen in 1.00. Zou je DOUBLE resultaat willen dan moet je gebruiken: 1E0 * "price"/"amount"
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
chriskol
Berichten: 32
Lid geworden op: ma dec 07, 2009 7:47 am

Re: Berekeningen met decimalen

Bericht door chriskol »

Beste Eremmel,

Dit is de oplossing, erg bedankt ik kon het echt nergens vinden!

Mvg Chris.
Windows 7 OpenOffice 3.3 english
chriskol
Berichten: 32
Lid geworden op: ma dec 07, 2009 7:47 am

Re: Berekeningen met decimalen

Bericht door chriskol »

Beste Eremmel,

Ik weet niet of mijn vorige bericht is geplaatst (internet is nogal traag en haperend waar ik nu ben), maar in ieder geval erg bedankt voor je reactie. Het is me gelukt met deze methode! Super.

Mvg Chris
Windows 7 OpenOffice 3.3 english
Plaats reactie