Afbeelding plaatsen

Bespreek het databaseprogramma
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Afbeelding plaatsen

Bericht door OldMan60 »

Ok,

Na het switchboard, nu weer een vraag. Ik ben bezig met een muziek verzameling en heb het simpel gehouden. Gewoon 1 grote tabel. Deze heb ik van een exelsheet gemaakt om te experimenteren. 4 knoppen gemaakt (en gelukt) en een tekstvak met tekst er in gemaakt. en gelukt.......

Nu wil ik afbeeldingen van artiesten er in hebben. Ik heb al rond gekeken en er zijn dus 2 manieren. Maar.... Ik gebruik LM 20.2 . Moet ik in "Afbeeldingen" , een nieuwe map maken met, bijv. , de naam "Artiesten" en daar naar heen linken?

Mochten mijn vragen in de beginners sectie horen, dan verneem ik graag. Aangezien ik wat uit probeer. Niet alles lukt nog.... Soms moet ik overschakelen van NLD naar ENG. om een en al duidelijk te maken.



Hannes.
Bijlagen
music12.odb
(55.16 KiB) 134 keer gedownload
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Afbeelding plaatsen

Bericht door RPG »

OldMan60 schreef:Mochten mijn vragen in de beginners sectie horen, dan verneem ik graag. Aangezien ik wat uit probeer. Niet alles lukt nog.... Soms moet ik overschakelen van NLD naar ENG. om een en al duidelijk te maken.
Ik denk dat het verstandig is om een vraag te plaatsen in het onderdeel waar het hoort. Dus het is goed en verstandig om het bij database te plaatsen.

Afbeeldingen of Image
Kunnen het best in als een link naar het bestand opgeslagen worden. Dit wordt ook automatisch gedaan door het afbeeldingbesturingselement (Image control). Voor zover ik weet wordt dan automatisch een URL in gevoerd als het veld een tekstveld is. De afbeeldingen kunnen het best in een submap geplaatst worden. Traditioneel wordt de submap in de zelfde map gezet als waar de database is. Je kunt eventueel wel een link maken naar een andere map. Dit heeft als ik mij goed herinner met relatieve adressering. Het adres wat opgeslagen wordt begint met een punt. Wanneer je op de image-control (dubbel) - klikt wordt automatisch een selectie venster geopend om te kiezen.

In het tekst is overigens ook mogelijk om een complete URL in te voeren. Ik heb wel eens een URL ingevoerd naar een kranten pagina.

De image control kan alleen in een formulier voor zover ik weet. Ook als je wel veel afbeeldingen kunt plaatsen is het meestal niet verstandig daar afbeeldingen veel geheugen vragen en daardoor de computer zwaar belasten.

Ik begrijp dat je Engels kunt en dan is het misschien verstandig om op het Engelse forum speciaal bijdragen van Villeroy te lezen. Je kunt op die naam en nog op een speciaal onderwerp van intresse. Villeroy schrijft over veel onderwerpen wat betreft OpenOffice maar speciaal Calc en Base
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Afbeelding plaatsen

Bericht door OldMan60 »

RPG,

Dank voor je bijdrage. Ik had al zo iets verwacht, in een submap. Mijn engels is redelijk. 10x Lezen of een youtube filmpje kijken, maar het lukt heel langzaam.
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Afbeelding plaatsen

Bericht door OldMan60 »

Ok. gelukt. Is er behoeft aan, aan een beschrijving hoe ik het gedaan heb? Of........ Niet?
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Afbeelding plaatsen

Bericht door RPG »

Het kan best zijn dat een beschrijving van jouw voor anderen het toch duidelijk kan maken. Het wordt natuurlijk pas duidelijk als je ook wat tijd aan de beschrijving geeft. Het is natuurlijk toch zo dat er veel tijd aan proberen gegeven moet worden. Ik heb ook vaak tijden lopen zoeken naar oplossingen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Afbeelding plaatsen

Bericht door OldMan60 »

RPG

Ik zal het eens bekijken hoe. Kan het in deze sectie ? Of....
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Afbeelding plaatsen

Bericht door RPG »

Voorlopig zou ik het in deze draad plaatsen. Als je er veel werk van maak kun je ook een aparte draad aanmaken in het Base-forum. Je kunt dan ook een mooie titel kiezen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Afbeelding plaatsen

Bericht door OldMan60 »

Ok. hoe heb ik de afbeeldingen in de muziek collectie gezet? In ieder geval zonder macro's .
Ook heb ik gekozen voor gelinkte afbeeldingen ipv. ingebedde afbeeldingen. Dit om ruimte te besparen en snelheid van de database.

Ok. ik zal uitgaan van mijn muziek verzameling . Hij staat hierboven als bijlage in deze thread. De muziekverzameling staat in een Map genaamd: MP. 3 Collectie met daar in een aparte map voor de artiest afbeeldingen. De afbeeldingen zijn van het JPEG - JPG formaat. Daar worden ze straks gekoppeld met de collectie.

Als eerste: Tabellen----Performers-----bewerken----- toevoegen: Afbeelding tekst [VARCHAR], daarna opslaan.

Dan naar Formulieren. Formulieren-----Performers-----Bewerken.
Werkbalk aan de linkerkant: kiezen voor Afbeeldingselement. Of bovenste lint: Formulier----Afbeeldingselement.
Met dit element heb ik een vak gemaakt waar de afbeelding in komen te staan. Afmeting, tja heb maar wat gedaan wat goed leek. :D

Rechtsklik in dit vak. Klik op Eigenschappen van besturingselementen.
Tabblad: Algemeen-----Naam: Afbeeldingselement 1 --- Opschaal brengen: Verhoudingen behouden - (Of naar eigen keus). Help-tekst: Rechtermuisknop om foto toevoegen .
Tabblad: Gegevens: Gegevensveld: Afbeelding .

Noot: je de rest naar eigen smaak op smukken. Daarna sluiten.
Rechts klik er weer in en kies nu voor Formuliereigenschappen.

Algemeen-----Naam: MainFom
Gegevens-----Soort Inhoud: Tabel
Inhoud: Performers
De rest kan zo blijven staan.
Sla de boel op en open de database zoals je gewend bent. Nu kun je een afbeelding toevoegen.
Rechtsklik in het vak en de tekst - Voeg afbeelding in van..... verschijnt. Muisknop vast houden en er op klikken en kies de gewenste afbeelding.
Zo heb ik de afbeeldingen van de artiesten toe gevoegd. En zonder macro's . :D

Misschien ben ik wat vergeten, ok dat kan. Ik zou zeggen schrijf het hierbij. Als beginneling, en dat ben ik, heb ik veel moeten zoeken en youtube filmpjes bekeken. Dus ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
H.
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Afbeelding plaatsen

Bericht door RPG »

Ik heb nu ook wat langer naar de music database gekeken. Ik denk dat de "TheFrugalComputerGuy" best wel een goed startpunt is om te leren hoe om te gaan met OpenOffice-base dat mag ook LibreOffice zijn. Dat neemt niet weg dat ondanks een goede leermeester het toch veel moeite kost om een goede database op te zetten.

Listbox of keuzelijst
Ik denk dat je nog wat meer moeite moet doen om de uitleg van TheFrugalComputerGuy goed te begrijpen. Ik heb ook iets veranderd in de database wat je mogelijk helpt om te beginnen met een dataverzameling. Goede leermeesters gaan er altijd vanuit dat een professional begint met het opzetten van tabellen en dat er ook bepaald wordt wat er meegedaan wordt met het geheel. Die gedacht vergt ook een grondige studie. Ik als thuisgebruikers ga uit van het standpunt dat ik begin met het verzamelen van gegevens en op die manier langzaam het programma leer begrijpen. Voor kleine hobby projecten kan dat wel maar niet voor kleine bedrijfs projecten.
Voor een klein hobby wat de muziek verzameling is is het wel veel oefenen en de goede voorbeelden zoeken. Het is mooi dat je de TheFrugalComputerGuy gevonden heb want die richt zich op OpenOffice speciaal LibreOffice.

De opzet van de tabellen is op zich zelf naar mijn idee maar ik heb ook geleerd dat reeds verzamelde gegevens altijd gemakkelijk zijn over te brengen naar andere tabellen. Bij het verzamelen is het moeilijkst naar mijn idee altijd het combineren van twee tabellen naar een derde tabel. In dit voorbeeld
de twee hoofdtabellen
a)Title
b)Media
Uit deze twee wordt de tabel Media-Title gemaakt

Dat stukje levert vaak het meeste probleem op. Het voorbeeld hoe ik het opgelost ziet er misschien niet mooi er uit maar het kan voor een deel werken. Je kunt het voorbeeld apart opslaan en kijken welke knoppen je achtereen volgens je moet aan klikken.

Wat ik ook in het voorbeeld gestopt heb is:
Folders in de map voor formulieren
Nieuwe lijnen om een groot formulier te maken.

Folder in de map voor formulieren
Het databasedocument is in principe een SwitchBoard. Waar ook best gebruik van gemaakt kan worden. Dit kan ook toegepast worden in de map Rapporten.

Nieuwe lijnen
Standaard wordt een formulier niet groter gemaakt dan een enkel scherm maar door veel lege regels toe te voegen kan het formulier groter gemaakt worden. In het voorbeeld heb ik de groeps box gebruikt om wat orde te brengen in het formulier.

Onderscheid in formulieren
Ik heb het een altijd goed idee gevonden om misschien wel twee soorten formulieren te gebruiken. Het formulier wat ik nu gemaakt heb is speciaal gemaakt voor het inbrengen van gegevens. Speciaal als er verbindingen gemaakt moeten worden. De gegevens kunnen vaak ook door elkaar gehaald worden.

Een ander formulier wat misschien wel veel gelijkenis vertoond is voor het tonen van de gegevens en misschien voor het bijwerken van gegevens. Ik heb niet zo'n formulier gemaakt. Misschien kun je het formulier "Artiest en zijn liedjes" wel zo zien. Het zit er alleen in omdat ik zelf een begin moest krijgen.


Schikking van elementen
Ik heb er groepsbox in geplaatst om zodoende de verrschillende elementen die bij elkaar horen wat meer eenheid te geven. Maar dit maakt het moeilijkt om elementen te selecteren. Soms selecteer ik het in de form-navigater en ga met alt tab naar het formulier. Maar elementen kunnen gerangschikt worden op een bepaalde volgorde. En door ze anders te rangschikken is het selecteren weer gemakkelijker. Wanneer mensen proberen een eigen database te maken is er geruime tijd studie nodig voor vaardigheden.
Bijlagen
music12RPG02.odb
Een formulier toegevoegd
(75.45 KiB) 121 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Afbeelding plaatsen

Bericht door OldMan60 »

RPG,

Ik dank je voor het meedenken. Geweldig hoe we op dit forum elkaar helpen. Tja, The Frugalguy is engels..... Soms lastig voor mij..... Ik moest iedere keer schakelen tussen Engels(USA) en Nederlands in OO/LO . :D

Jouw vb ziet er goed uit. Zal er een kleurtje aangeven en dank hier voor.
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Afbeelding plaatsen

Bericht door OldMan60 »

RPG,

Deze heb ik gemaakt naar aanleiding van een Calc sheet en, ja, The Frugal.... in een Base gemaakt. Nog zonder foto's, maar met knoppen. Gewoon om te experimenteren. Dus, kiek'n wat woat.
Muziek1 (exemplaar).odb
(124.82 KiB) 142 keer gedownload
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Afbeelding plaatsen

Bericht door RPG »

Ik denk dat je gewoon moet doorgaan met het verzamelen van gegevens. Dan krijg je ook een idee wat je er mee wilt doen. Misschien is het wel goed om gewoon door te gaan met het laatst geplaatste model. Je kunt de gegevens blijven invoeren daar en kijken of je mijn voorbeeld onder controle kunt krijgen. Het wennen aan een database is voor de meesten niet gemakkelijk maar heeft naar mijn idee toch veel voordelen boven een spreadsheet.

Firebird of HSQLDB
LibreOffice is begonnen om de firebird database als standaard te gebruiken. Ik heb het idee dat het best wel een goed databaseprogramma is maar ik heb het idee dat het minder geschikt is voor thuisgebruikers. Ook op het Engelse forum zie ik nog weinig mensen overstappen van HSQLDB naar Firebird.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Afbeelding plaatsen

Bericht door OldMan60 »

RPG,

Ja, dat idee heb ik ook opgevat. Soms loop maar eens weg, als het niet lukt of duidelijk genoeg is. :D
Dan maar is op YouTube kijken of Engelstalig forum. Maar goed, nog een lange weg te gaan.

H.
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
Plaats reactie