Welke knop voor code?

Bespreek het databaseprogramma
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Welke knop voor code?

Bericht door BartSr »

Ik ben in Base een beginneling en heb een formulier gemaakt, maar nu wil ik de achterliggende code zien. Hoe kom ik daar? Ik ga naar bewerken en dan welke knop? Wie kan me dat vertellen? Bij voorbaat dank.
Bart
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Welke knop voor code?

Bericht door RPG »

Meneer Bart de manier van vragen stellen die je nu gebruikt heeft voor OpenOffice geen enkele betekenis. Het enigste wat ik er uit begrijp dat je niet de help file gelezen hebt. Automatisch gemaakte formulieren hebben meestal gegroepeerde besturingselementen(Controls). Deze gegroepeerde besturing elementen hebben niet zoveel eigenschappen. Wanneer ik de gegroepeerde besturingselementen betreedt kan ik eventueel bij een knop komen en daar bij de eigenschappen van die knop, ook een control, komen. Ik heb zelf daarvoor altijd de form-navigator open. Je bereikt heel veel van deze dingen alleen maar via de rechtermuisknop.

De enigste code die in een document formulier is is feitelijk benadering van tabellen en query's.

Misschien bedoel je de code die ik gebruik in de voorbeelden. OpenOffice kent het begrip databasedocument. De voorbeeld code voor alle formulieren in een databasedocument zitten in het databasedocument.

Bedenk wel dat ik Microsoft al verlaten heb sinds Windows98 en ik heb nooit Access gebruikt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Welke knop voor code?

Bericht door RPG »

Ik heb op het Engelse forum een oude draad opgezocht waar naar mijn idee ervaren Microsoft gebruikers hun problemen met OpenOffice beschrijven.
https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... sub#p99175

Waar zij het hebben over de Novell edition is dat nu LibreOffice. Er wordt nog niet gesproken over MRI maar wel over Xray. Beiden zijn vergelijkbaar.

Ik heb het idee dat de uitbreiding Access2Base de overtreffende trap zijn van de aanpassingen naar VBA die genoemd worden.

De link naar die draad is bedoeld voor mensen die echt kunnen programmeren.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Welke knop voor code?

Bericht door RPG »

Code
Code voor macro's wordt opgeslagen in het bijbehorende document of in Mijn Macro's. Voor een databasedocument worden de macro's opgeslagen in het databasedocument.

Macro's worden meestal verbonden aan gebeurtenissen. Dit staat in de help file beschreven.

Access2Base moet gelijk met het laden van het document worden geactiveerd in:
menu --> Extra --Aanpaassen -->Tabblad gebeurtenissen

In een andere tabbladen is het mogelijk om menu's , werkbalken en nog wat meer aangepast worden. Dit wordt beschreven in de helpfile.

Bij menu's en andere worden alle mogelijkheden aangegeven die gebrubruik kunnen worden als opdrachten. Dit zijn URL commando's die de basis vormen van ook de bekende mogelijkheden in OpenOffice. Dit zijn mogelijkheden die al lang geleden in OpenOffice zijn gekomen. Ik denk dat ze ook al lang in MicroSoft Office zijn opgenomen. Deze mogelijkheden kunnen op verschillende manieren gebruikt worden:
  • Menu opdrachten
    Werkbalken
    Hyperlinks
    Knoppen
Ik moet bekennen dat ik het ook lang genegeerd heb maar sinds ik het ondekt hebt en ben gaan toepassen vind ik het wel makkelijk om soms snel een kleine werkbalk ta maken waar de opdrachten staan die ik nodig heb. Werkbalken maar ook menus kunnen naar believen toegepast worden in een enkel document maar in Calc of geheel OpenOffice. LibreOffice gaat nog verder dan ApacheOffice.

Het schijnt dat Access een begrip heeft van HoofdDocument en SubDocument. OpenOffice kent dat begrip niet.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Re: Welke knop voor code?

Bericht door BartSr »

Beste RPG,
Doe maar geen moeite meer. Ik zie er van af. Mogelijk ga ik later verder met Lazarus of Gambas o.i.d.
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
Plaats reactie