Buttons in this Dutch example?

Bespreek het databaseprogramma
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Buttons in this Dutch example?

Bericht door BartSr »

After a lot of searching and fiddling I was finally able to make something in Libre Office Base:
https://app.box.com/s/qgxyktape5ziplreypikbbjekfyl4qxs

But I want more and I don't know how.
For example, I want to
- add a button that will delete all records;
- add a button that prints a label of all records where the Gast box is checked.
Who knows a solution for this?
Bart
Laatst gewijzigd door BartSr op do feb 25, 2021 3:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Verwijder gemakkelijk geselecteerde gegevens

Bericht door RPG »

Ik heb de link naar de bijlage verwijderd daar ik denk dat het echte adressen zijn.

Een formulier laat zich goed filteren dus je kunt het ook filteren op de gast.

De toolbar onderaan biedt verschillende mogelijkheden onder anderen heeft het een knop om het te openen als een gegevensbron. Daar kun je het filteren op het gewenste. Je kunt de gegevensbron ook weer sluiten met het gewenste.

Er zijn veel manieren om te filteren. Elke besturingselement kan gebruikt worden als een filteren. Dus je kunt filteren in het formulier zoals ontworpen en daarna de gegevensbron openen door de knop rechts op de toolbar.

Je kunt ook in de gegevensbron gaan filteren en dan gaan wissen.

In alle gevallen geldt:
wees er zeker van dat alle gewenste records geladen zijn.
Selecteer alle records door op de linker bovenhoek te klikken
met de rechter muis knop op de rijhoofden aan geven dat alle records gewist moeten worden.
Verwijder het filter.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door RPG »

Het maken van labels was ik vergeten:
kijk in [Tutorial] Het maken van etiketten

Je hebt een database je kunt op een gegeven moment je filteren of een query maken en de labels printen.
Het document wat er bij hoort kan verbonden worden met een hyperlink
menu --> invoegen--> hyperlink

Ik weet niet welk document het beste is om naar te wijzen.

Het belangrijkste is eerst om te weg te weten en daarna pas aan het vereenvoudigen te denken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door BartSr »

Je kunt de link wel weer terugzetten. Alle adressen, namen, mailadressen zijn gewijzigd!
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door BartSr »

Sorry RPG, maar dat was niet de vraag. :bravo:
Wat ik zoek is: hoe maak je een knop aan die dit voor de (domme) gebruiker doet.
Door op de knop te drukken wordt dan een query aangeroepen die er vermoedelijk ongeveer zo uitziet:
"Delete * from table.adres" Alleen: hoe maak je die knop en aansluitend de query aan.
Als ik dat maar weet red ik het wel, ook wel met de moeilijkere tweede.
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door RPG »

BartSr schreef:Wat ik zoek is: hoe maak je een knop aan die dit voor de (domme) gebruiker doet.
Ik ben niet zo dom dat ik dat niet begrepen heb. Maar die staan genoeg op het Engelse forum.
Elke control kan met parent naar het formulier.
Elk formulier exporteert de Activeconnection.
Elke connection exporteert de methode exec???
uithoofd

Code: Selecteer alles

oEvent.source.model.parent.Activeconnection.execute??("delete * from "Tabel")
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door RPG »

https://www.openoffice.org/api/docs/com ... ement.html
zie deze link
misschien moet er nog wat tussen.
Gebruik MRI
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door RPG »

Code: Selecteer alles

https://forum.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?f=13&t=103312&hilit=createstatement+delete
Bovenstaand is een zoekactie op het Engelse forum
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door RPG »

Op het Engelse forum heb ik een klein voorbeeld geplaatst.
[Solved]Delete all records in a form with a macro example
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door BartSr »

RPG,
Ik zag je reactie op het engelse forum en heb dat geknipt.
Maar ik weet nog steeds niet hoe ik in moet brengen. Kun je me dat vertellen?
Ik laad adres.odb en dan?
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door RPG »

Dat gaat mij te ver
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door RPG »

Naar mijn idee is het beste wat je kunt doen als je iets voor een andere gebruiker wilt maken, is eerst goed te verdiepen in wat mogelijk is in het programma wat gebruikt wordt in dit geval een van de smaken van OpenOffice. OpenOffice verschilt nogal van MicroSoftOffice en ook Accell.

Ik vermoed dat de OP in deze draad het doel heeft om een app van Accel over te zetten naar OpenOffice. Simpel gezegd dat lijkt mij dat onmogelijk en niet verstandig

Aangezien je een kleine database wilt opzetten lijkt het mij verstandig om je daar op te concentreren. In de eerste plaats is het verstandig om je te verdiepen in de keuze van Databaseprogramma wat verbonden kan worden met Base. Gezien het feit dat je werkt met OpenOffice lijkt een keuze op HSQLDB mij verstandig. Voor kleine bedrijven denk ik dat HSQLDB 2.x aan te raden is. Voor het verdere verhaal maakt het in het geheel niets uit wat gekozen wordt.

Veel gebruikers denken dat het noodzakelijk is dat document-formulieren opgeslagen moeten worden in het databasedocument. Hiervoor is geen enkele reden, veel ontwikkelingen gaan gemakkelijker als we zogenaamde standalone formulieren gebruiken. Elke writer en calc document kan als een formulier gebruikt worden. Rapporten moeten worden opgeslagen in het databasedocument. Calc maar writer laat zich gemakkelijk gebruiken voor eenvoudige rapporten en lijstjes.

Daar de basis van het geheel een database is het kennis van een database wel aan te raden maar dit blijft toch eenvoudig het lijkt mij in dit begin stadium toch niet het belangrijkste. Het belangrijkste is naar mijn idee hoe met een eenvoudige tabel al snel iets gedaan kan worden. Deze tabel kan in allerlei documenten gebruikt worden of in originele vorm of door een query. Een query kan de zelfde tabel een ander aanzien geven. In deze ben ik niet erg goed geinformeerd maar een belangrijk verschil is altijd de aanwezigheid van een PrimaryKey. De aanwezigheid van de PrimaryKey bepaald of onderliggende tabel veranderd kan worden.

Door verschillende standalone-formulieren verbonden met tabellen of query kan steeds een andere iets getoond worden. Misschien moet wel aangeleerd worden dat iets bewaard moet worden om er zeker van te zijn dat net ingevoerd veranderingen getoond worden. Dit is ook waar voor het herladen van gegevens.

Gebruikers die iets maken voor andere gebruikers doen er naar mijn mening beter aan om er van uit te gaan dat de gebruiker een normaal verstandig persoon is en zeer wel in staat is om met nieuwe middelen om te gaan. Feitelijk ervaart de beoogde gebruiker niet meer verwarring dan dat de OP in deze draad ervaart bij het overstappen naar een nieuw programma. Het lijkt mij dus verstandig dat de OP zijn computerkennis gebruikt om een basis te leggen maar het programma wat gebruikt wordt in dit geval OpenOffice en een database van keuze bruikbaar te maken voor de beoogde gebruiker. De OP moet niet vergeten dat OpenOffice zeer goed bruikbaar is zonder veel toevoegingen. Veel overstappers van MSO hebben de neiging te vergeten dat Office programma's toch voor normale gebruikers bedoeld zijn. Het bovenstaand schrijven is voornamelijk bedoeld voor die personen die gemist hebben waartoe de moderne Office instaat zijn. De ontwikkeling is al lang geleden ingezet. Ik heb al vaker geschreven dat ik ook al die knoppen en hyperlinks voor een deel heb overgeslagen.

Ik denk dat de OP in deze draad misschien wel versteld staat hoe snel mensen leren wanneer ze merken dat het goed gaat. Dit lijkt mij waar voor eigenaars van bedrijven maar ook voor werknemers van dezelfde bedrijven. Samen komen ze ook op nieuwe ideeen om het uit te werken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door BartSr »

BartSr schreef:RPG,
Ik zag je reactie op het engelse forum en heb dat geknipt.
Maar ik weet nog steeds niet hoe ik in moet brengen. Kun je me dat vertellen?
Ik laad adres.odb en dan?
Als je mij dt eerst vertelt, dan kan ik tenminste verder... :knock:
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door BartSr »

Opnieuw mijn vraag:
Zo'n twintig jaar geleden ontwikkelde ik een Nederlands boekhoudpakket in ms-ACCESS.
De aansturing gebeurde vanuit dit form:
Schermafdruk van 2021-03-15 10-49-02.png
Zoals je ziet, bestaat het uit alleen buttons die, door in te klikken,
-soms een ander form aanroepen,
-soms een report aanroepen en
-soms een makro aanroepen.
Nu wil ik dit overzetten in Libre Office, maar ik kom er maar niet achter hoe dat te doen, er van uitgaan dat dit ook in Libre Office kan. Het -nu nog lege- startform heb ik al. Wie kan me vertellen
-waar en hoe ik daar buttons in zet en
-waar ik de functie daar in plaats?
Ik zou het erg prettig vinden als ik hier iemand tref die me dat duidelijk maakt, alleen al om een moderator van een ms-Access-forum te laten zien dat een form met een subform -als nodig voor de knop Rekening raadplegen - in Libreoffice wel kan :bravo:
Bart Kuijer
Laatst gewijzigd door BartSr op ma mar 15, 2021 11:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door RPG »

BartSr schreef:Ik zou het erg prettig vinden als ik hier iemand tref die me dat duidelijk maakt, alleen al om een moderator van een ms-Access-forum te laten zien dat een form met een subform -als nodig voor de knop Rekening raadplegen - in Libreoffice wel kan
Een subformulier zoals gezien in de formnavigator kan niet geopend worden. Subformulier is een onderdeel van het hoofdformulier en worden getoond in de form-navigator. De categorie voor hoofd- formulieren en subformulieren hebben als doel om gegevens te tonen. De organisatie van deze formulieren zie je in de form-navigator. Dit alles is weer onderdeel van een document vaak wordt voor dit document ook wel form-doc of doc-form gebruikt. Deze doc-form zie je in het databasedocument. Access gebruiker denken dat het een subform is maar dat is niet het geval.

Voor doc-forms die gemakkelijk geopend moeten kunnen worden is het beste om hiervoor gewone normale writer documenten te gebruiken.

Macro's voor het gevraagde zijn gewoon ondoorgrondelijk
Ik gebruik onderstaande macro voor het openen van een form of een report. Er wordt getoond dat het een form of report is en naam de moet er ook correct staan als hierarchicalnaam

Code: Selecteer alles

sub OpenSubDocument(oEvent)
		' We want have a list 
		' We define here parts of the dataform
		dim oButton ' Button 
		dim odataForm ' This are form details
		
		' We define here parts that we cannot see but are loaded when we 
		' show data from a datasource in a doc-form.
		' A doc-form contains the data-form
		dim oConnection ' I think it is better to use the connection created by OpenOffice.
		dim oBaseDocument ' is loaded when we see the data but not shown
		dim oReports ' contains all reports
		dim oReportDocument
		
		' we use here the name data-form so we remember it is a form as
		' we see in the form-navigator
		
		
		oButton=oEvent.source.model
		dim oRealDocument
		dim mSubDocumenttoOpen()
		dim oSubDocumentcontainer
		 
		
		if oButton.Label = "" then
			msgbox "No report name in the button label" & chr(13) & "This is the second from top of the property on the common tabpage"
			else ' Now we have to start to find all kind of objects
			
			mSubDocumenttoOpen = split(oButton.Label)
			odataForm=oButton.parent	' Each does have a connection to the database sourc
										' We use that connection. I think we must be real close to API amd normal OpenOffice
			' The connection we need for finding the database document
			oConnection=odataForm.Activeconnection
		   oBaseDocument=oConnection.parent.DatabaseDocument ' We have a databasedocument what is not displayed. It is only the model
			select case ucase(mSubDocumenttoOpen(0))
			case "FORM"
				oSubDocumentcontainer =oBaseDocument.FormDocuments
			case "REPORT"
				oSubDocumentcontainer = oBaseDocument.ReportDocuments
			case else
				Print mSubDocumenttoOpen(0) & "not definied. Must be Report or Form and separated by a space"
				end
		end select
		

		' Handel now the report we need
		if oSubDocumentcontainer.hasByHierarchicalName(mSubDocumenttoOpen(1))= False then
			print "wrong Name"
			 end
		end if
		
		dim aProp(2) as new com.sun.star.beans.PropertyValue
		aProp(0).name="ActiveConnection"
		aProp(0).value=oConnection
		aProp(1).Name = "OpenMode"
		aProp(1).Value = "open"
	'	aProp(1).Value = "close"
	'	aProp(1).Value = "openDesign"
	'	aProp(1).Value = "preview" 'I think this is used for the databasedocument
	'	aProp(1).Value = "hide" 'werkt
	'	aProp(1).Value = "show" 'werkt
		
		' The load component gives back an Object.
		' You can use this object for other things.
		oReportDocument = oSubDocumentcontainer.loadComponentFromURL(mSubDocumenttoOpen(1)  ,"",0,aProp())
	' Een form wordt gewoon geopend.
	' Een report moet verzonden worden als PDF
		if ucase(mSubDocumenttoOpen(0))="REPORT" then
			BaseRPG.verzendalsPDF(oReportDocument,array())
		end if	
		end if
end sub




sub verzendalsPDF(oVerzendDocument,mVerZendParameters())
' Eerst wordt het rapport gemaakt als document.
' Het document wordt verzonden als PDF
' Een report kan verzonden worden uit een databasedocument.
' De macro's moeten ergens anders staan.

	' Nu voor het verzenden
	dim dispatcher
'	Dim mVerzendDocument(0) As New com.sun.star.beans.PropertyValue

rem ----------------------------------------------------------------------
rem define variables
dim document2   as object
dim dispatcher2 as object
rem ----------------------------------------------------------------------
rem get access to the document

	dispatcher = createUnoService("com.sun.star.frame.DispatchHelper")
	dispatcher.executeDispatch(oVerzendDocument.CurrentController.Frame,".uno:SendMailDocAsPDF","", 0, mVerZendParameters())
	'SendMailDocAsPDF
'.uno:ExportToPDF
end sub
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door BartSr »

Een subformulier zoals gezien in de formnavigator kan niet geopend worden
1.Je leest mijn item niet goed, of ik ben niet duidelijk geweest.. Dat wil ik helemaal niet. Wat ik bedoel is dit: een hoofdformulier met een subformulier, dat de gedane boekingen toont die op de erboven vermelde rekening gedaan zijn, zoals je hier ziet (een voorbeeld uit de ms-Access versie)
Schermafdruk van 2021-03-15 10-45-50.png
2. Ik zie de code die je mee stuurt, maar dat leidt mij weer tot de vraag: waar, door welke knoppen of keuzes breng ik die in? Vermoedelijk door het form te openen met de rechter-knop en te kiezen voor bewerken, maar dan?
Bart Kuijer
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door RPG »

Wat je wilt is naar mijn idee niet mogelijk in OpenOffice. Misschien is het mogelijk als je je gaat verdiepen in Access2Base en en wordt aan LibreOffice 7.1 nog een extensie toegevoegd. Dat zijn beiden extensies van om en nabij 30.000 regels BASIC waarschijnlijk is het ook nog verbonden Python. Dat is alleen voor professionele Microsoft programmeurs bedoelt. Die groep mensen komt niet op deze forums.

Je bent domweg op de verkeerde weg.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door RPG »

Ik herinner mij deze draad: Page Preview vanuit dialoogscherm (Closed)

Misschien kun je contact opnemen met diegenen die die draad is begonnen. In principe lijkt mij daar het zelfde probleem namelijk: de overgang van een mooi uitgebreid toepassingsprogramma naar een veel en veel eenvoudiger toepassingprogramma. Dat is de kern van het probleem naar mijn idee. Een ander bijkomend probleem is misschien dat ik ook niet de persoon ben om je bij de hand te nemen maar op het Engels forum doen ze dat meer. Maar het verschil tussen Access en OpenOffice is voorlopig niet te overbruggen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door RPG »

Ik heb ook nog maar een knop in een formulier gezet. Het is veel meer om aan te tonen dat OpenOffice veel anders en moeilijker is dan Access. De macro's maken het echt extreem moeilijk. Voor het losse document moet de macro ook nog onder mijn macro's geplaatst worden. In principe is dat alleen voldoen.
Bijlagen
Adres(1).odb
Dit is een database met een knop
(38.7 KiB) 155 keer gedownload
knop.odt
In het main-formulier moet de connectie naar het de datasource nog goed gezet worden.
(9.15 KiB) 152 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door RPG »

Ik ben op het internet eens gaan zoeken naar Access2Base. Ik kwam een uitgebreide beschrijving tegen waar iemand die bekend is met Access en Microsoft waarschijnlijk best veel aan heeft.

Access2Base - It's about converting PEOPLE, not data

Ik vond daar een beschrijvingen van alle instructie maar het lukt niet om daar een link voor bij te voegen. Ik moet ook constateren dat het een manier van denken heeft die niet zo aansluit bij OpenOffice maar waarschijnlijk wel veel gemakkelijker is om te begrijpen.

Ik denk dat je naar de knop Actions moet gaan.

Ik krijg het idee dat daar alles geïmplementeerd is wat de Access gebruiker mist in standaard OpenOffice-base. Ik heb dat nooit gebruikt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Buttons in this Dutch example?

Bericht door RPG »

Ik ben ook wel nieuwsgierig van aard en dat maakt ook dat ik toch ook wel langer gekeken heb naar Access2Base.
Bijgevoegd heb ik het zelfde databasedocument maar nu met de aanvulling dat het zelfde formulier geopend wordt met een macro onder Acces2Base:

Code: Selecteer alles

Sub openhetform
openform("dieperweg/AdressenNieuw",0,"[Naam] = 'J. Jacobs-Jansen'" )
End Sub
Ik krijg het idee dat voor iedereen die kan programmeren dit wel gemakkelijk zal werken.

Ik krijg het idee dat voor OpenOffice een geheel nieuwe programmeer taal is ontworpen. Het schijnt ook allemaal te kunnen werken onder Python.

Voorbereiding
Voordat het kan werken moet er wel iets geactiveerd worden. In het voorbeeld wordt dat gedaan bij het openen van het document. Bij het afsluiten moet er ook wat gedaan worden. Dit wordt ook gedaan. Ik heb de voorschriften van de site gevolgd.

Voorwaarden
a) Kunnen programmeren
b) Wanneer er kennis is van Access heeft dat waarschijnlijk voordelen.
c) Wanneer er kennis is van LibreOffice heeft dat waarschijnlijk ook voordelen.
d) Boven genoemde kennis zal waarschijnlijk ook leiden naar verkeerde verwachtingen.
e) Zeker in het begin zal geoefend worden met de helpfile onder handbereik

Het zou wel eens kunnen dat de nieuwe toevoeging in LibreOffice 7.1 ook de gehele vormgeving van Access toegankelijk maakt voor LibreOffice. Ik begrijp dat de nieuwste versies niet meer onder ApacheOffice werken.
Bijlagen
Adres(1).odb
Zelfde voorbeeld maar uitgebreid met iets van Access
(39.95 KiB) 153 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie