waar vind ik het aanmaken van macro's?

Bespreek het databaseprogramma
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

waar vind ik het aanmaken van macro's?

Bericht door BartSr »

Ik wil in Base een macro opnemen, maar waar doe ik dat? Kies ik uit de balk Extra/Macro's, dan staat daar macro opnemen geblokkeerd!
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: waar vind ik het aanmaken van macro's?

Bericht door RPG »

Voorzover ik het weet is het niet mogelijk om macro's op te nemen in AOO-Base.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: waar vind ik het aanmaken van macro's?

Bericht door DiGro »

Klopt:
Macro Recording is only supported for Apache OpenOffice Basic in Writer and Calc modules


zoals hier vermeld https://wiki.openoffice.org/wiki/Docume ... _Recording
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: waar vind ik het aanmaken van macro's?

Bericht door floris v »

Voordat men überhaupt een macro gaat programmeren of opnemen voor OpenOffice, in het bijzonder voor Calc of Base, moet men zich eerst eens goed afvragen of je wel een macro nodig hebt. Wat wil men eigenlijk bereiken? Wat is het doel van de macro? Is er niet gewoon een functie in Calc of een query in Base mogelijk die het probleem met veel minder werk oplost? Geef dus aan wat u wilt doen, dan weet er vast wel iemand een antwoord.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Re: waar vind ik het aanmaken van macro's?

Bericht door BartSr »

Ik wil in Base een macro opnemen
Ik heb een db van adressen gebouwd en op het form wil ik een knop zetten waarmee alle adressen worden gewist. Van ms-Access weet ik alles maar Oo is zo anders; de vraag is dus tweeërlei:
-hoe moet deze query er uit zien?
-waar doe ik dat?
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: waar vind ik het aanmaken van macro's?

Bericht door RPG »

Nieuwe versies van LibreOffice hebben standaard een extensie Access2Base die voor Access verlaters het leven wat gemakkelijker maken.
Verder zou ik macro's maar vergeten.

Voor alle records verwijderen in een gridcontrol
Selecteer in de linker bovenhoek alle records
Op de rijhoofden met de rechter muisknop aangeven rijen verwijderen
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: waar vind ik het aanmaken van macro's?

Bericht door floris v »

OO Base is niet te vergelijken met MS Access, schijnt het, ik heb nooit met Access gewerkt, dus dat is van horen zeggen. Base is alleen een "frontend", je moet gewoon goed zijn in het opstellen van queries om zo via de taal van de databasegegevens op te vragen, toe te voegen of te verwijderen. Ik heb jaren terug wel eens wat met MySQL gedaan, daar kwam nog een soort gebruikersinterface bij die misschien nog meer mogelijkheden bood dan Base. Dus ... misschien gewoon een ander programma gebruiken om een database bij te houden.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: waar vind ik het aanmaken van macro's?

Bericht door RPG »

Ik ben vergeten te melden bij het verwijderen van alle records dat voor dat alles geselecteerd wordt wel naar het einde van de tabel gesprongen moet worden. Je kunt zien aan het sterretje of al of niet alle records geladen zijn.

dus het wordt:
Ga naar het einde van de tabel indien nodig
Selecteer alle records door in de gridcontrol op de linker bovenhoek te klikken.
Rechtermuisklik op de rijhoofden en kiezen voor alles verwijderen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: waar vind ik het aanmaken van macro's?

Bericht door RPG »

OpenOffice-base is een eenvoudig programma wat niet zoveel kan . De kracht wordt naar mijn idee voornamelijk weggehaald uit de onderliggende database engine. Voor de meesten die op dit forum iets lezen lijkt mij de standaard aangeboden versie van HSQLDB 1.8.10 voldoende ook voor mij.

Het is wel verstandig om niet met een embedded database te werken zie links onderaan in openningsscherm. Zolang het nog testen is is het geen probleem. Tijdens het testen kan het zo zijn dat de database in omvang groeit met verwijderde gegevens die wel blijft staan. Met de menu opdracht:

Code: Selecteer alles

menu --> Extra -->SQL
kan de niet meer nuttige gegevens verwijderd worden. Gebruik hier:

Code: Selecteer alles

checkpoint defrag
Standaard wordt HSQLDB 1.8.10 gebruikt wat zoals boven geschreven voldoende is maar voor hogere eisen en kleine bedrijven lijkt het mij toch verstandig om over te stappen naar een HSQLDB 2.X. Maak wel een backup.

Voor gevorderden heb ik geen adviezen maar ik merk zelf dat de handleiding die hoort bij de nieuwere versie voor mij toch wel moeilijker leesbaar is dan de oudere handleidingen. Ik ben blij dat ik nog begonnen ben met versie HSQLDB 1.7.X

Dat de overstap van Accel naar OpenOffice-base nog al moeilijk kan vallen wil ik best geloven maar het is zo. Overstappers doen er naar mijn idee goed aan om hun hoge verwachtingen in ruime mate bij te stellen.

Base is voornamelijk gebaseerd op formulieren zoals te zien is in formulier navigator. Die formulieren zijn strikt verbonden met query's of tabellen. Zonder kennis van het gebruikte databaseprogramma(engine) wordt het moeilijker.

Arineckaig
Villeroy en Arineckaig hebben samen op het Engelse forum een uitgebreide discussie gehad over hoe te werken met Base. Arineckaig was ook een Accel gebruiker die moeite had met de overstap. Het mooie van de discussies was ook de mooie uitleg van het gebruik van parameters in base-formulieren.
Ik denk dat de beste manier van lezen is om alle draden waar Arineckaig in voorkomt te lezen en wel de oudste eerst. Je ziet ook dat Arineckaig de overstap maakt van de wens om macro's te gebruiken naar het gebruiken van de kracht van formulieren.

Powerfilter
Ik geloof ook dat in die tijd de naam maar ook het gebruik van het woord powerfilter voor Base is gedefinieerd.

query's;parameterquery's (Base)
query's;parameterquery's (Base) is een zoek term in de help file van ApacheOffice. Naar mijn idee is dat een belangrijk onderdeel van Base wat gewoon nergens wordt uitgelegd. Naar mijn idee is Villeroy de enigste die dat uitlegt op een enigszins begrijpelijk manier. Ik weet ook niet of ik het goed begrijp om over het gebruik maar niet te praten.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie