lege velden

Bespreek het databaseprogramma
Griet
Berichten: 4
Lid geworden op: vr okt 12, 2018 12:01 pm

lege velden

Bericht door Griet »

Mijn excuses vooraf maar ik heb reeds veel gelezen op dit forum (en elders) en spijtig genoeg vind ik het antwoord niet.
Wie geeft de voorzet?

Probleem
Ik heb twee velden in een tabel
Naam
Voornaam

ik koppel beide met : "Naam "|| ' ' || "Voornaam" in een query
Alleen zijn 50% van de voornaam velden leeg waardoor ik in de query deze niet zie.
IK vraag me af waarom heb al sereus gezocht maar geen reden. (in access gaat dit wel)

Kan ik deze toch getoond krijgen of is er een mogelijkheid op via SQL een IF then in te voeren waarbij
als de voornaam leeg is er vb 'XXX' wordt gegeven?

Misschien een rare vraag ma ja het kan toch niet dat dit niet zou kunnen in open base
OpenOffice 3.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: lege velden

Bericht door RPG »

Ik heb het idee dat je de query anders moet opbouwen maar ik zie onvoldoende informatie om te kunnen zeggen waar het fout is gegaan.
De queries worden beschreven in de help file en ik doe er een voorbeeld bij.

Code: Selecteer alles

WHERE "Naam" LIKE '%Aafjes' AND "roepnaam" LIKE 'Ber%'
Het is wel zo dat het procent teken soms een sterretje moet zijn. Het is ook belangrijk om te weten dat er een verschil is tussen queries die gebruikt worden door OpenOffice en Native queries. De queries die gebruikt worden door OpenOffice zijn betrekkelijk eenvoudig maar worden vertaald naar Native queries.

Ik heb zelf veel geleerd van queries door veel te oefenen in de query ontwerper. Ook het simpel klikken op kleine verbindingslijnen tussen tabellen. Een eenvoudig boek over SQL helpt ook om iets duidelijk te krijgen.

Welk database programma gebruik je? Zie links onder in het openings venster van het databaseprogramma.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: lege velden

Bericht door RPG »

Ik heb pas in tweede instantie begrepen waar bij jouw het probleem ligt. Wanneer er geen Voornaam is dan is het resultaat van de samengestelde string leeg terwijl je waarschijnlijk wel de Naam wilt zien.

Gezien het feit dat ik niet weet welk databaseprogramma je gebruikt en ook niet weet waar je het gebruikt in een document is een antwoord moeilijk op dit moment. De oplossing is soms in een document bij voorbeeld wanneer je tekstdocument of labels gebruikt. Soms moet de oplossing gezocht worden in het maken van een goede query.

In [Opgelost] Voorwaardelijke tekst op etiketten (Toon onderwerp) • OpenOffice.org . Voorlopig gaat het daarom het laatste bericht.

Wanneer je het in teksten wilt gebruiken in dit misschien mogelijk

Code: Selecteer alles

Select 
"Naam " ,
 ' ' || "Voornaam" as "Voornaam_spatie"
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie