laatste record van datbase tonen bij toevoegen aan records

Bespreek het databaseprogramma
danny63
Berichten: 7
Lid geworden op: wo apr 11, 2018 12:25 pm

laatste record van datbase tonen bij toevoegen aan records

Bericht door danny63 »

hallo

ben bezig met maken van een database voor het bijhouden van bewegingen van ons bedrijfsarchief
lukt mij reeds aardig maar ik zou willen bekomen dat de afdelingen in de database archiefdozen gaan invullen en ik nadien de records kan aanvullen met het betreffende reknr waar deze dozen werden geplaatst zodat ze nog kunnen teruggevonden worden
rekken kregen nummering zoals 11/1/1, 11/1/2 en 11/2/1,11/2/2 vertaald naar gebouw/verdiep/reknr

de afdelingen vullen een formulier in met de velden (verplichte waarden) doosnr;afdeling;inhoud;jaar; jaar vernietiging en veld rekID (vul ik dan later in)




een probleem dat ik heb zou willen dat als een afdeling nieuwe dozen gaat toevoegen ze de laatste doosnr die reeds werd gegeven (elke afdeling heeft namelijk een eigen nummering)te zien krijgen.

thanks
Laatst gewijzigd door eremmel op wo apr 25, 2018 9:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Flame icoon uitgeschakeld: lees forum tutorial [url=https://forum.openoffice.org/nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=2]Lees dit eerst[/url] voor instructies.
openoffice 4.1.5 windows7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: laatste record van datbase tonen bij toevoegen aan reco

Bericht door RPG »

danny63 schreef:een probleem dat ik heb zou willen dat als een afdeling nieuwe dozen gaat toevoegen ze de laatste doosnr die reeds werd gegeven (elke afdeling heeft namelijk een eigen nummering)te zien krijgen
De vraag is welke database engine (programma) je gebruikt.
Het standaard database programma HSQLDB heeft een automatisch ingevuld getal (Primary Key). Ik denk dat je dat moet gebruiken.

Het gebruikte database programma staat links onder in openingsscherm aan gegevens.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: laatste record van datbase tonen bij toevoegen aan reco

Bericht door eremmel »

een probleem dat ik heb zou willen dat als een afdeling nieuwe dozen gaat toevoegen ze de laatste doosnr die reeds werd gegeven (elke afdeling heeft namelijk een eigen nummering)te zien krijgen.
Ik kan me zo voorstellen dat een afdeling zijn eigen doosnummer invult (of de administrateur). Daarvoor moet hij/zij de betreffende afdeling invoeren/opzoeken/selecteren. Dit gebeurt dan op het 'hoofd forumlier' Een gekoppeld sub-formulier kan dan het laatste doosnummer tonen voor die afdeling. Een ander sub-formulier kan worden gebruikt voor de invoer van het volgende doosnummer.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie