gegevens sorteren in rapport

Bespreek het databaseprogramma
danny63
Berichten: 7
Lid geworden op: wo apr 11, 2018 12:25 pm

gegevens sorteren in rapport

Bericht door danny63 »

hallo ben een database aan maken voor het bij houden van archief
dozen staan per afdeling in verschillende genummerde rekken op volgnummer
nu het ik een parameterquery gemaakt waarbij eerst een jaartal dient opgegeven te worden waarna deze query als resultaat alle dozen weergeeft van alle rekken die in dat jaar mogen verwijderd worden.

tot zover gaat het.
alleen staat alles door elkaar,

bv:
rek 1 doos 100
rek 2 doos 5
rek 5 doos 10
rek 1 doos120

als ik echter het rapport laat sorteren op eerst reknr en dan op doosnr word er bij het aanmaken van het rapport geen datum gevraagd en krijg ik geen gegevens.

kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?
openoffice 4.1.5 windows7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: gegevens sorteren in rapport

Bericht door RPG »

Ik weet niet of ik het geheel gelijk goed begrijp maar in het algemeen werkt het als volgt voor een query met parameter. Wanneer de query uitgevoerd wordt wordt eerst naar de parameter gevraagd en daarna wordt met deze parameter de query uitgevoerd. Bij het opnieuw uitvoeren van deze query wordt opnieuw naar deze parameter gevraagd. Het kan wel zo zijn dat het invullen van de parameter volkomen automatisch gebeurt dit is afhankelijk hoe een en ander vastgelegd is.

Sorteren in een rapport.
Het kan zijn dat het sorteren beter in het rapport kan worden uitgevoerd. Maak ook even duidelijk welke generator je gebruikt
a) Oude generator( zonder kleuren)
b) Nieuwe rapport generator (met kleuren)

Rapport
Ik weet ook niet of we wel de zelfde betekenis aan het woord rapport geven. Rapport heeft binnen OOo-base een nogal beperkte betekenis.Meestal is het bedoeld om het resultaat uit te printen op papier.

Mogelijk probleem
Ik denk dat de query geen parameter heeft. Kun je de query hier als tekst tonen. Geen scherm afdruk.

Advies
Als je zelf pas begint met OOo-base en het rapport ook een simpel A4 kan zijn, maak dan het rapport in Calc.
a)Maak een mooie query waarin naar het gegeven jaar gevraagd wordt.
b) Definieer deze query met de sortering
c) Verbind deze query met een calc werkblad door hem uit de gegevensbronnen te trekken.
d) Sla dit werkblad op met een mooie naam.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
danny63
Berichten: 7
Lid geworden op: wo apr 11, 2018 12:25 pm

Re: gegevens sorteren in rapport

Bericht door danny63 »

query
SELECT `dozen`.`reknr`, `dozen`.`doosnr`, `dozen`.`vervaldatum`, `afdeling_2`.`afdeling`, `dozen`.`inhoud` FROM `dozen`, `afdeling`, `afdeling` AS `afdeling_1`, `afdeling` AS `afdeling_2` WHERE `dozen`.`afdelingid` = `afdeling`.`id` AND `dozen`.`afdelingid` = `afdeling_1`.`id` AND `dozen`.`afdelingid` = `afdeling_2`.`id` AND `dozen`.`vervaldatum` <= :jaar ORDER BY `dozen`.`reknr` ASC, `dozen`.`doosnr` ASC


heb de query ondertussen aangepast en laat deze nu sorteren
als ik de gegevens naar een formulier laat doorstromen staat alles netjes gesorteerd zoals gevraagd.

bij het openen van het formulier word naar het jaartal gevraagd


naar een rapport (zoals u vermeld zuiver om af te drukken) staat alles door elkaar
als ik dan het rapport aanpas of een nieuw rapport aanmaak met deze query en bij het ontwerp laat sorteren op reknr en doos nr krijg ik geen vraag naar jaartal en dus geen gegevens.
werke met oo 4.1.5
openoffice 4.1.5 windows7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: gegevens sorteren in rapport

Bericht door RPG »

Ik kan niet direct een fout aan wijzen. Bij zoiets denk ik dat het best is om je te richten op iets waar precies een belangrijke fout is aan te wijzen. Het belangrijkste wat ik vind: Er wordt niet opnieuw gevraagd naar een parameter. Dit wijst naar mijn idee dat de query die gebruikt wordt in het formulier niet gelijk is aan de query die gebruikt wordt in het rapport.

Ik kan allerlei vermoedens schrijven over de query maar het vragen naar de parameter lijkt mij het belangrijkste als eerste punt om op te lossen. Een van de vermoedens is dat het sorteren in het rapport plaats moet vinden.

Misschien is het te proberen om eerst een heel simpele query met parameter te maken. Je kunt dan die query langzaam opbouwen tot die het gewenste eindresultaat krijgt. Dan kun je kijken waar de fout mogelijk is.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie