Werken met getallen. (Opgelost)

Bespreek het databaseprogramma
ldk
Berichten: 73
Lid geworden op: di aug 25, 2009 5:27 pm

Werken met getallen. (Opgelost)

Bericht door ldk »

Hallo,
Hoe kan ik velden samenvoegen met getalopmaak?
bv. [Veld1] - [Veld2] waarbij [Veld2] niet altijd een getal bevat. Er staat dan dus bv 10 - 20 in het ene geval of 10 in het andere geval en geen 10 -
Dus bij een leeg [Veld2] geen tussenvoeging (-)

Ldk
Laatst gewijzigd door ldk op di nov 03, 2009 3:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 3.2.1 op Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Werken met getallen.

Bericht door RPG »

Hallo

Ik begrijp de vraag niet zo goed. Het komt op mij ook over als een werkblad vraag en niet als een database vraag.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
GerardV
Berichten: 68
Lid geworden op: za sep 12, 2009 10:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Werken met getallen.

Bericht door GerardV »

Ik denk dat LDK twee velden van een formulier wil samen voegen.
Je kunt denk ik niet iets en als getal en tevens als string behandelen.
Als je ze wilt samen voegen dan wordt het een string en geen getal.


Gerard
OpenOffice 3.1 op Windows Vista
Nog niet gehinderd door enige vorm van kennis....
ldk
Berichten: 73
Lid geworden op: di aug 25, 2009 5:27 pm

Re: Werken met getallen.

Bericht door ldk »

Hallo,
Mijn bedoeling is om meerdere getalvelden als 1 veld weer te geven in een rapport waarbij ik wil sorteren op bv. [Veld1] en [Veld2] maar [Veld3] niet altijd wordt ingevuld in tabel/formulier. In de weergave komt dan ook nog bv >
Als tekstvelden kan ik wel ver komen met Coalesce, maar dan sorteer ik dus verkeerd.
Als ik in een query de opmaak zet: "Veld1"||('>')||"Veld2" As Result dan wordt dat goed weergegeven in een rapport. (bv. 10>3)
Maar hoe plak er nu Veld3 achter met de voorwaarde: Bij leegveld niets invullen. Ik kan veld3 natuurlijk wel in het rapport achter het nieuwe veld Result plaatsen en dan de opmaak IF(ISBLANK([Veld3]); " ";[Veld3]), maar dan heb ik dus geen > tussen Veld2 en Veld3 (10>3 8) waarbij nog komt dat er niets tussen moet staan bij een leeg Veld3
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is wat ik bedoel. Het is soms een probleem om een probleem uit te leggen.

Ldk
OpenOffice 3.2.1 op Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Werken met getallen.

Bericht door RPG »

Hallo

Ik werk niet zo veel met rapporten dus ik begrijp niet helemaal het probleem. Maar in het algemeen denk ik dat je het probleem beter kunt oplossen in een query en dan van de query het rapport maken.
Als je later iets wilt veranderen kun je de query veranderen ook kun je de query evenueel gebruiken op alle plaatsen.


In de database die ik voor me zelf gebruik heb ik tabellen. Van deze tabellen heb ik zorgvuldig views/queries gemaakt en die roep ik diverse keren aan. Als je een query vaker wilt gebruiken dan moet je natuurlijk niet de stuctuur daarvan veranderen als je deze vaak gebruik.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
ldk
Berichten: 73
Lid geworden op: di aug 25, 2009 5:27 pm

Re: Werken met getallen.

Bericht door ldk »

Hallo Romke,
Ik heb in een query het veld Result aangemaakt en plaatst dat veld dus in een rapport(zie boven), maar hoe geef ik nu de voorwaarde voor Veld3 op in een query?
Dus: > [Veld3] of niets (= spatie)?

Ldk
OpenOffice 3.2.1 op Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Werken met getallen.

Bericht door RPG »

Hello

Mijn idee is eerder om alles in een string klaar te maken. Ook heb ik verder geen idee

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
ldk
Berichten: 73
Lid geworden op: di aug 25, 2009 5:27 pm

Re: Werken met getallen.

Bericht door ldk »

Probleem opgelost door in het rapport een tekstvak te plaatsen en via tabblad 'Gegevens' het Gegevensveld geopend en de volgende formule in gevoerd: IF(ISBLANK([Veld3];[Veld2];[Veld2]&(" > " )&[Veld3]) Rapport koppelen aan een query om eventueel een sorteervolgorde en of een criterium op te geven. Het koppelteken || werkt niet,maar wel &. Hier weet ik geen rede voor.

Ldk
OpenOffice 3.2.1 op Windows XP
Plaats reactie