Een nieuwe Database maken

Bespreek het databaseprogramma
TD_Dick_KB
Berichten: 2
Lid geworden op: do aug 24, 2017 4:00 pm

Een nieuwe Database maken

Bericht door TD_Dick_KB »

Beste forumleden,

Ik zal me eerst even introduceren. Ik ben Dick en als service medewerker werkzaam bij een veterinaire groothandel. Hier ben ik verantwoordelijk voor service en reparaties van Aesculap scheermachine's en tondeuses voor de Benelux. In 1995 heb ik de registratie hiervan geautomatiseerd in het mooie database programma Q-A 4.0 van Kern Software Symantec. Een onder dos werkende Database die hedendaags op een Windows 8 pc perfect werkt. Helaas, ook hier in het bedrijf gaan de pc's over op Windows 10 en zal dit oude Q-A vervangen moeten worden.
Mijn vraag aan jullie is. Is Apache Openoffice Base een goede opvolger voor mij.
In mijn Q-A werk ik nu met 4 tabellen: Machine nummers (80000 records), debiteuren (5000 records), Reparatie (36000 records), Onderdelen (1000 records). De tabel Machine nummers zal met 4000 records per jaar stijgen en de tabel met Reparaties met 1800 records per jaar uitbreiden.
Ik zou graag een reactie van jullie professionals willen horen.

Dick
openoffice 4.1.3 op windows 8
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Een nieuwe Database maken

Bericht door eremmel »

Base is meer een database front end die voor het gemak (huis tuin en keuken werk) een ingebouwde database HSQLDB v 1.8 ondersteund. Dit is een fragiele oplossing die nog al eens wil crashen en dan heb je je backup nodig....
Maar als je Base tegen een externe database aan laat praten kun je best wel een leuke eenvoudige applicatie maken (formulieren).
Het opzetten (definieren van de tabellen, indexen) van de database zou ik in een tool doen die bij de externe database hoort.

Voor zakelijke toepassingen zou ik gaan voor PostgreSql of MySQL. Ik heb met beide gewerkt, maar de eerste heeft mijn voorkeur vanwege de standaard implementatie van SQL en de kracht van SQL (MySQL komt daar echt niet in de buurt van).

Als je PostgreSQL installeerd, kun je m.b.v. de tool pgAdmin goed je database onderhouden. Voor MySQL zou je Workbench kunnen gebruiken.

Als je bedrijf toch al op Windows zit en ook Office licenties heeft is misschien MSAccess een goed alternatief.

Bij wat grotere bedrijven zie je vaak ERP achtige software voor verkoop ondersteuning die vaak ook service modules hebben. Het voordeel daarvan is dat je krachtige rapportage hebt over je producten.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
TD_Dick_KB
Berichten: 2
Lid geworden op: do aug 24, 2017 4:00 pm

Re: Een nieuwe Database maken

Bericht door TD_Dick_KB »

Beste Eremmel,

Bedankt voor je reactie, jij hebt mij laten inzien dat ik hopeloos ben vastgeroest in Database kennis.

Een jaar of 8 geleden is ons bedrijf van Afas overgestapt naar SAP met de belofte dat ik daar het zelfde mee kon als met het oude Q-A. Helaas, tot op heden is het hun niet gelukt.
Misschien moet ikzelf ook wat actiever ermee bemoeien. Maar ja, als je een goed draaiende Database hebt waarom zal je dan verder kijken dan je neus lang is.

Nogmaals bedankt, Dick
openoffice 4.1.3 op windows 8
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Een nieuwe Database maken

Bericht door eremmel »

Dick, Ik werk bij een andere ERP leverancier. De overgang van AFAS naar SAP lijkt me groot (of komt dat door een overname?). Als je wat dure consultants inhuurt moet wat je wilt te maken zijn. Als een bedrijf SAP heeft, zou het geen eigen applicaties meer moeten hebben. uniformiteit en consistentie is best wel belangrijk. Soms lijkt het leertraject van SAP oid groter dan het zelf doen, maar dat is een valkuil die je moet vermijden.

Succes,

P.S.
Als je bedrijf ooit nog eens een alternatief voor SAP (en AFAS) zoekt, laat het maar weten....
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie