MS Works naar Open Office

Bespreek het databaseprogramma
Leon1973
Berichten: 1
Lid geworden op: zo jan 22, 2017 10:07 pm

MS Works naar Open Office

Bericht door Leon1973 »

Goeieavond,

Ik werk sinds 1993 met een MS Works database, laatste versie 7.0
Nu MS Works niet meer gemaakt wordt en deze versie waarschijnlijk niet meer werkt op de nieuwere versie windows kwam ik bij dit programma uit.

Ben al een beetje aan het expirimenteren geweest maar ik kom er niet echt uit.

Ik weet hoe ik de database moet omzetten naar open office, hoe ik het moet bewerken.

Het item waar ik niet uitkom is het volgende;

In MS Works kan ik in de database kan ik switchen tussen een lijst weergave en formulier weergave.
Is dit ook mogelijk in OO of zit je aan de lijst weergave vast.

Zo ja, hoe krijg ik dit voor mekaar.

Kan iemand mij uitleg geven hierover.

Alvast hartelijk bedankt.

Grten

Leon
Open Office 4.1.3. op windows vista
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: MS Works naar Open Office

Bericht door RPG »

Hallo

Ik vrees dat de overgang van MSworks naar OpenOffice niet echt gemakkelijk is. Probeer eerst de gegevens goed over te zetten. Het tweede probleem is welke database gebruik je. Zie links onder in het openings scherm van je database document. Wanneer daar staat embedded zorg dan voor regelmatig kopieen anders is de kans groot dat je snel alles kwijt bent. Wanneer alles eenvoudig is dus platte tabellen dan is een keuze voor dbf bestanden misschien wel een goede keuze.

Wat je ook gebruikt je formulieren moet je zelf helemaal maken. Er is op de statusbalk van je formulier document wel een knop voor lijst weergave. Er is ook een voordeel aan OpenOffice: gegevens die zijn opgeslagen in tabellen laten zich gemakkelijk gebruiken in welk document dan ook.

Ik denk dat goed zoeken in het database forum en het forum waar in de tutorials staan je goed kan helpen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
A380
Berichten: 4
Lid geworden op: zo dec 16, 2018 3:39 pm

Re: MS Works naar Open Office

Bericht door A380 »

Heb hetzelfde probleem als Leon. Ben uiteindelijk helaas moeten eindigen bij Works 9.0. Helaas want de DB van Works was perfect voor ons.
Wij zijn een bescheiden personeelsvereniging (kleine 300 collega's) waarbij de leden terugbetaling krijgen voor bepaalde medische prestaties.
De DB bestaat eigenlijk maar uit een formulier waarop de gegevens van een lid staan en aantal kolommen en rijen naar Excel-model waar die betalingen bijgehouden worden.
Leon heeft blijkbaar gevonden hoe hij gegevens kan overzetten maar ik begrijp dat dat met de velden en lay-out niet mogelijk is.
Vermits ik absoluut onbekend ben met Base zou ik het enorm appreciëren als ik wat bruikbare tips kon sprokkelen in dit forum.
Alvast bedankt, Har
OpenOffice 4.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: MS Works naar Open Office

Bericht door RPG »

Ik weet niet wat je precies wilt. Het is ook al een tijd geleden dat ik met Msworks gewerkt hebt. Bij een overgang naar een ander programma is het meest belangrijke om de gegevens eerst goed veilig te stellen. Ik maak altijd een kopie van de gegevens.

De tweede stap is meestal om de gegevens te exporteren uit Msworks. Het best laten de gegevens zich nog exporteren naar een CSV. Als je kunt kiezen is het beter om een punt-komma als scheidingsteken te gebruiken. Op dan moment kun je de komma voor de geld bedragen gebruiken.

De derde is het importeren van de gegevens. Zorg dat je de waarden op een goede manier binnen krijg. Dit geldt speciaal voor de datums en bedragen. Zolang het eenvoudig is kunnen de gegevens in een werkblad staan of in een DBF file. Voor iets moeilijkers moet het een echte database worden.

Werkblad
Een werkblad is altijd eenvoudig. Nadeel is dat de gegevens alleen in een werkblad bijgehouden kunnen worden.

DBF bestanden
Dit zijn platte tabellen. Ze kunnen wel in een formulier bewerkt worden. Een tabel mag nooit twee tegelijk geopend zijn en daar is voor zover ik weet geen bescherming op. Dit betekent niet een tabel in een formulier en ook een listbox.

Belangrijk is te weten dat je in een formulier een tabel kunt maken die zich gemakkelijk laat vomgeven. De vormgeving wordt ook onthouden.

Leer hoe de samenwerking is tussen de verschillende onderdelen in OpenOffice
Gegevens in tabellen
Vraag gegevens op uit de tabellen door queries in de database.
Analyseer de verkregen gegevens door middel van de tools zoals
A) draaitabellen
b) filters op de gegevens
c) subtotalen
d) vermijd uitbundig gebruik van functies en macro's

Het doorgronden van de manier hoe OpenOffice werkt kost best enige tijd.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
A380
Berichten: 4
Lid geworden op: zo dec 16, 2018 3:39 pm

Re: MS Works naar Open Office

Bericht door A380 »

Zeer bedankt Romke voor de uitgebreide info.
Is het in Base mogelijk berekende velden (in rijen en kolommen) te gebruiken?
En weet u hoeveel velden er in een tabel beschikbaar zijn? (In Works waren er dat 258 als ik me goed herinner)
Het zal inderdaad best een tijd duren om Base onder de knie te krijgen maar dat moeten we er maar bij nemen.
Is er voor de handleiding een aanrader voor het maken van een DB (voor een leek :oops: )?
Bedankt, Har
OpenOffice 4.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: MS Works naar Open Office

Bericht door RPG »

https://wiki.documentfoundation.org/ima ... torial.pdf
Is een goede bron voor informatie.

Leer ook zoeken op de forum voor Base en Calc. Doe dat zowel op dit forum als het Engelstalige.

Leer ook de help file goed te doorgronden.

Zorg eerst dat je de gegevens goed ge-importeerd hebt.

Er zijn berekende velden en ook genoeg velden. Leer de tools te gebruiken en probeer ze niet zelf te maken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: MS Works naar Open Office

Bericht door RPG »

LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
A380
Berichten: 4
Lid geworden op: zo dec 16, 2018 3:39 pm

Re: MS Works naar Open Office

Bericht door A380 »

Romke, nog eens van harte bedankt voor de hulp en goede raad. Har
OpenOffice 4.1
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: MS Works naar Open Office

Bericht door eremmel »

Om even concreet in te gaan op je vraag naar berekende-velden; in Base gebruik je SQL om data te tonen in een formulier. Je moet dus de berekening uitvoeren in je SQL statement. Het resultaat van de berekening geef je een naam en die naar gebruik je in je formulier om het resultaat te tonen.

P.S.
Op youtube zijn zeer goede instructie fragmenten te vinden hoe je met Base om kunt gaan. Zoek op "LibreOffice Base TheFrugalComputerGuy". Het is Engels maar alleen kijken levert al een schat aan kennis op.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
A380
Berichten: 4
Lid geworden op: zo dec 16, 2018 3:39 pm

Re: MS Works naar Open Office

Bericht door A380 »

Beste Eremmel, ook jij bedankt voor de waardevolle tip.
Har
OpenOffice 4.1
Plaats reactie