Nieuwe database maken gaat niet : geen SDBC stuurprogramma

Bespreek het databaseprogramma
hans_de_hekker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo dec 13, 2015 10:34 am

Nieuwe database maken gaat niet : geen SDBC stuurprogramma

Bericht door hans_de_hekker »

Hoi

Ik heb Linux Mint Cinnamon 17.2 draaien,
met daarin LibreOffice Versie: 4.2.8.2 Build ID: 420m0(Build:2)

Weer begonnen om base aan de gang te krijgen.
een experimentele database gestart. Het allereerste raampje lukt nog net. Ik heb alleen de keuze uit HSQLDB. Firebird (zie verder) wordt me niet aangeboden.
Zodra ik onder "Database" op de knop Tabellen druk, komt onderstaande melding.

"De verbinding met de externe gegevensbron kon niet tot stand worden gebracht.
Er werd geen SDBC stuurprogramma gevonden voor de URL 'sdc:embedded:hsqldb'."

Ik heb uitbundig gegoogled, gelezen en geprobeerd :
blijkbaar heb ik java of openjdk nodig

Via https://sites.google.com/site/computert ... e-Sun-Java
kom ik op
http://www.duinsoft.nl/packages.php
Heb ik uitgevoerd.
Ik wil alleen software installeren via de pakketbronnen, en dus niet een java van http://www.java.com.

In base bij Extra - Opties - Geavanceerd staan nou twee java runtime environments :
Oracle Corporation 1.8.0_66 en 1.7.0_91

Verder nog teen en tander gevonden over Firebird.
Dat zou kunnen gaan werken als opvolger van HSQLDB, waarvoor geen java nodig zou zijn ?
Daarvoor geprobeerd op Extra - Opties - Geavanceerd : x Zet experimentele functies aan.
Er komt geen firebird tevoorschijn.
Ik kom niet verder

Wie helpt ?

Hans 8-)
Libre Office Versie: 4.2.8.2
Build ID: 420m0(Build:2)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nieuwe database maken gaat niet : geen SDBC stuurprogram

Bericht door RPG »

Hallo

Het zou kunnen dat het probleem simpel is op te lossen door het installeren van de base module. Sommige Linux versies installeren niet de base module.

Ik kan weinig zeggen over het verschil tussen HSQLDB en Firebird. Ik denk dat je alleen Firebird moet wanneer je daar een duidelijke reden voor heb. Dat FireBird geen java gebruikt is voor mijn gevoel nog geen goede reden voor een eenvoudige gebruiker.

De linux versie hebben standaard meestal voldoende software beschikbaar zodat je alles vanuit een repositorium kunt gebruiken. Mogelijk moet dan nog wel de base module daarvan geïnstalleerd worden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
hans_de_hekker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo dec 13, 2015 10:34 am

Re: Nieuwe database maken gaat niet : geen SDBC stuurprogram

Bericht door hans_de_hekker »

Romke,
dank je voor je antwoord. Maar ... Libre Office Base doet het ! Hij start op.
En mijn adressen.dbf (heel oud al ja) opent ie wel. Die tabel kan ik dubbelklikken en bekijken en wijzigen.
Een nieuwe bouwen gaat dus niet.

Dus : wat bedoel je met "installeren van de base module" ?

Hans
Libre Office Versie: 4.2.8.2
Build ID: 420m0(Build:2)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nieuwe database maken gaat niet : geen SDBC stuurprogram

Bericht door RPG »

Hallo
hans_de_hekker schreef:Dus : wat bedoel je met "installeren van de base module" ?
Het is bekend dat bij de Ububtu versies geen OOo-base ge-installeerd wordt. Voorzover ik weet is dan het ook niet mogelijk om met een dbf database te werken of te maken.

Java
Java moet beschikbaar zijn op de computer maar moet in OpenOffice / LibreOffice ook speciaal aangemerkt worden dat het gebruikt moet worden. Hier voor zijn zelfs twee stappen nodig
a) Aan geven dat er een JRE gebruikt moet worden
b) Aan gegeven welke versie er gebruikt moet worden. Mogelijk ook als er maar één versie is.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
hans_de_hekker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo dec 13, 2015 10:34 am

Re: Nieuwe database maken gaat niet : geen SDBC stuurprogram

Bericht door hans_de_hekker »

Libre Office Base is up and running,
en de java heb ik er twee geinstalleerd instaan
de jongste volgens
https://sites.google.com/site/computert ... e-Sun-Java
, en de jongste versie heb ik geselecteerd.
Maar ... het zou een 32 bit moeten zijn. Hoe controleer ik dat dan ?

En ... dit verhaal betreft mn LibreOffice op mn laptop
Hier op mn pc aan de TV werkt alles wel.
Verschil :
TV PC is schone Linux Mint 17.2 installatie
Laptop is Linux Mint 17.2 geupgrade vanaf 17.0 - 17.1 - 17.2
Libre Office Versie: 4.2.8.2
Build ID: 420m0(Build:2)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nieuwe database maken gaat niet : geen SDBC stuurprogram

Bericht door RPG »

Hallo

Op dit moment is het ook voor mij onduidelijk wat het probleem kan zijn. Wat ik ook vaak probeer is het vernieuwen van het gebruikers profiel.

Gebruikers of users profiel
Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat.

Wanneer dat ook niet helpt moeten we opnieuw gaan zoeken. Het nieuwe gebruikers profiel maakt wel noodzakelijk om LibreOffice opnieuw aan Java te verbinden voor zover het niet automatisch gebeurt.

LibreOffice/OpenOffice moet steeds opnieuw gestart worden. Dit betekent ook dat de snelstarter uitgeschakeld moet worden. Als het bovenstaande onduidelijk is herstart dan de computer. Zonder herstarten van OOo worden de wijzigingen niet doorgevoerd.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
hans_de_hekker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo dec 13, 2015 10:34 am

Re: Nieuwe database maken gaat niet : geen SDBC stuurprogram

Bericht door hans_de_hekker »

Romke,
Dank je voor je voorstel en meedenken maar ...
in Linux heb ik geen gebruikers profiel, en herstarten is voor configuratie zaken zoals dit zo ongeveer nooit nodig :bravo: !
Libre Office Versie: 4.2.8.2
Build ID: 420m0(Build:2)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nieuwe database maken gaat niet : geen SDBC stuurprogram

Bericht door RPG »

Hallo

Het gebruikers profiel is speciaal voor libre-office en niet het gebruikers profiel van het systeem.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nieuwe database maken gaat niet : geen SDBC stuurprogram

Bericht door RPG »

Hallo

Algemeen
Overal waar ik OpenOffice schrijf kan ook LibreOffice gelezen worden

OpenOffice gebruikers
Ik weet niet of je er in geslaagd bent om het gebruikersprofiel te vernieuwen. Er zijn vele methoden om met een schoon gebruikers profiel te beginnen. Een van de meest drastische methoden is om een nieuwe gebruiker te maken in het gebruikte Operating systeem, Windows of Linux. Gemakkelijker is om OpenOffice complete af te sluiten en dan de map een andere naam te geven. Na het opstarten is OpenOffice ook alles vergeten over oude zaken. Alleen wanneer de standaard map instellingen nooit veranderd zijn dan zijn de gegevens gewoon beschikbaar.

Nieuw gebruikers profiel
Een eenvoudige controle om te merken of het gebruikers profiel veranderd is: Er wordt opnieuw gevraagd naar de naam van de gebruiker van OpenOffice. Omdat vele computer gebruikers niet erg computer vaardig zijn laten we voor het gemak ook altijd maar de computer herstarten. Ik vermoed dat een slimme computer gebruiker merkt dat zulk soort opmerkingen niet voor hun bedoeld zijn. Soms kan het toch handig zijn om die aanwijzingen op te volgen en later uitzoeken wat voor toepasselijk is voor algemeen gebruik. Let wel iemand die dit soort informatie leest en opzoekt heeft een probleem met zijn computer die niet direct door die persoon zijn op te lossen.

Algemeen fout zoeken
Als ik zelf problemen moet oplossen op een andere computer volg ik een algemeen iets:
  • Verwijderd alles wat overbodig is op die computer, dit in overleg met de gebruiker.
  • Doe zoveel mogelijk opschoon werk wat nodig is op die computer.
Soms zijn de klachten van de gebruiker met het bovenstaande verholpen. In dien de klachten nog niet verholpen zijn dan ga ik mij pas in dit stadium op de klachten van de gebruiker richten.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
hans_de_hekker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo dec 13, 2015 10:34 am

Re: Nieuwe database maken gaat niet : geen SDBC stuurprogram

Bericht door hans_de_hekker »

Ik heb met een andere gebruiker in mijn Linux Mint de in zijn homedir gekopieerde databases laten openen. Zelfde foutmelding nog steeds.
Is dus user onafhankelijk, of er zit een fout in mn bestanden ? IK weet het niet.
Een nieuwe database van af 0 heeft de foutmelding echter ook.

Jouw verhaal over profielen en mappen is me te grijs omdat je niet aangeeft over welke mappen en bestanden het gaat.

Mijn office vraagt niet om een gebruikers naam ...

Als je je reaktie wat SMART-er kunt maken, graag.
Dank u

Hans
Libre Office Versie: 4.2.8.2
Build ID: 420m0(Build:2)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nieuwe database maken gaat niet : geen SDBC stuurprogram

Bericht door RPG »

Hallo

Het probleem is voor mij niet zo duidelijk. Dat maakt ook dat het vinden van de oplossing ook niet zo eenvoudig is.

Gebruikersprofiel
Ik kan daar weinig over vertellen alleen het feit dat het geven van een andere naam aan die map vaak veel problemen oplost. Zelf kopieer ik dan vaak delen terug maar ook alleen wanneer OOo volledig afgesloten is. De link staat al boven.

Vraag
Ik begrijp dat je met je oude bestand wilt werken maar kun je ook een nieuw bestand maken. Wanneer je geen nieuwe database kunt maken dan lijkt mij dat de fout ergens in het systeem moet zitten. Voor een HSQLDB database is het wel nodig om voor OpenOffice een active Java Runtime te hebben.

Corrupt
OOo-base heeft een rijke traditie van corrupte bestanden. Ik heb daar wel aan gedacht maar ik las geen enkele aanwijzing daarover. Het zou best kunnen dat je bestand corrupt is. Misschien staat in de map backup in het user profiel nog een kopie. Bestanden in OOo zijn zip bestanden. Je kunt eventueel een bestand uitpakken mogelijk moet eerst de bestands extensie veranderd worden tot zip. Zorg eventueel wel voor een kopie van de file(s).

Niet te bereiken.
Wanneer de database zelf niet in het databasedocument is opgeslagen dan is mogelijk dat je eerst de betreffende bestanden moet opzoeken.
hans_de_hekker schreef:Mijn office vraagt niet om een gebruikers naam ...
LibreOffice heeft blijkbaar in dit geval een iets ander gedrag dan Apache OpenOffice. LibreOffice haalt zo mogelijk ergens anders de gegevens ergens anders vandaan. Maar het blijft belangrijk om te controleren of je werkelijk het actieve gebruikers profiel hebt veranderd. Zie de paden onder opties.

Class path
Voor mijn eigen systeem moet ik altijd een class path ergens toevoegen. Maar ik lees ook niet dat die fout aan de orde is. Het is de Class path naar de HSQLDB1.8.10.jar. Wanneer dit nodig is dan moet het daarna altijd gedaan worden zolang het betreffende bestand gebruikt wordt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nieuwe database maken gaat niet : geen SDBC stuurprogram

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb nu weer een computer staan met LinuXMint 17. Ik heb net alle updates geïnstalleerd en dan wordt het LibreOffice4.2.8. Die versie van LibreOffice lijkt mij een stabiele versie en voor de meeste mensen lijkt mij dat een goede versie.

Base
Base wordt niet standaard geïnstalleerd. Wanneer Base in het menu staat van LibreOffice dan is het ook geïnstalleerd anders moet het alsnog gedaan worden.

Voor java
Je kunt dan kiezen voor de javaruntime: Oracle 1.7.0.91
In de padnaam lager in het scherm staat ergens i386. Dat i386 staat voor mijn gevoel voor de 32 bits versie.

FireBird
Firebird voor die versie van LibreOffice wordt blijkbaar nog niet ondersteund. Over het waarom wel of niet heb ik geen kennis.

Deze en Deze links verwijzen naar twee uiteenzettingen van DACM over het kiezen van een database engine. Mijn samenvatting daarvan is: Als de twee links te moeilijk zijn om te lezen dan is waarschijnlijk HSQLDB het beste om te gebruiken. Voor mij is dat in ieder geval waar.

Extensies
Ook een andere zaken speciaal voor Base moeten apart geïnstalleerd worden. Ga in het menu van LinuxMmint naar: naar systeem en dan Software beheer. Je kunt sommige extensies vanuit het software beheer installeren. Dit lijkt mij te gelden voor: De rapportgenerator en andere.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie