Vraagje over keuzeveld in formulier

Bespreek het databaseprogramma
PeterSimons
Berichten: 11
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 9:26 pm

Vraagje over keuzeveld in formulier

Bericht door PeterSimons »

Het lukt me om een keuzeveld in een formulier te gebruiken. Maar wat me niet lukt is om een ander veld in de keuzelijst te laten zien, dan dat er in de tabel wordt opgeslagen.

Ik heb een query die relatie_Id en relatie_Naam geeft. Nu wil ik in de tabel de relatie_Id opslaan, en in het keuzeveld de relatie_naam zichtbaar hebben. Waar zit het verlossende "vinkje"? Ik heb al wel gevonden dat het "gebonden veld" bij "0" begint.

Groetjes,
Peter
Laatst gewijzigd door PeterSimons op do okt 08, 2015 9:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
LibreOffice 4.2 op Linux Mint 17.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Vraagje over keuzeveld in formulier

Bericht door RPG »

Hallo
PeterSimons schreef:Het lukt me om een keuzeveld in een formulier te gebruiken. Maar wat me niet lukt is om een ander veld in de keuzelijst te laten zien, dan dat er in de tabel wordt opgeslagen.
Ik denk dat je beter een keuzelijst(listbox) kunt gebruiken.Een keuzelijst(listbox) die in een tabel gebruikt wordt heeft wel iets andere eigenschappen dan een losstaande keuzelijst(listbox). Verwissel eventueel de volgorde van de twee velden.

Een inleidende [Tutorial] Ontwerpen formulieren is goed om te lezen en de engelse versie geeft ook links naar echt goede informatie. Aan het eind van het tweede bericht staat iets over de listbox.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
PeterSimons
Berichten: 11
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 9:26 pm

Re: Vraagje over keuzeveld in formulier

Bericht door PeterSimons »

Ik schrijf keuzeveld, maar bedoel keuzelijst / listbox. Ik had je link al gelezen, maar daarin staat niet het antwoord op mijn vraag:

Hoe kan ik in de listbox "RelatieNaam" zien, waarna "RelatieId" in het tabel wordt opgeslagen.

De SQL is slechts:
SELECT "RelId" AS "RelId",
"RelNaam" || ' ' || "RelStraat" AS "RelNaam"

FROM "Relatie"
WHERE "Actief" = TRUE
ORDER BY "RelNaam" ASC

De listbox is nu gevuld met RelId, allemaal nummers welke niemand iets zegt.
listbox.png
LibreOffice 4.2 op Linux Mint 17.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Vraagje over keuzeveld in formulier

Bericht door RPG »

Hallo

De Nederlandse namen kosten me wat moeite daar ik altijd met een Engelse versie werk. Later heb ik dit nog toegevoegd in het andere bericht:Verwissel eventueel de volgorde van de twee velden. Het is mogelijk dat je dat niet hebt kunnen lezen.

Ik denk dat de query dit moet zijn:

Code: Selecteer alles

SELECT 
	"RelNaam" || ' ' || "RelStraat" AS "RelNaam",
	"RelId" AS "RelId"
FROM "Relatie"
WHERE "Actief" = TRUE
ORDER BY "RelNaam" ASC
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
PeterSimons
Berichten: 11
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 9:26 pm

Re: Vraagje over keuzeveld in formulier

Bericht door PeterSimons »

Yep, dat werkt!
Fijn, nu kunnen de andere formulieren die deze lookup gebruiken ook werkend gemaakt worden.

Thanx!

Peter
LibreOffice 4.2 op Linux Mint 17.1
Plaats reactie