De Query kan niet worden uitgevoerd, Deze is te complex

Bespreek het databaseprogramma
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

De Query kan niet worden uitgevoerd, Deze is te complex

Bericht door Atwist »

Ben met een database bezig met 3900 records heb heel wat tuits doorgeworsteld en dacht dat ik het begon te snappen.
Maar in mijn eerste database loop ik al weer vast.

De melding "De Query kan niet worden uitgevoerd, Deze is te complex" Hoe kan dat nou ik snap het zelfs :knock:

Hoe kan ik dit het beste oplossen
Deze opdracht staat dus in een Query om het zoeken te vereenvoudigen in een formulier (formulier is nog in de maak)

Code: Selecteer alles

De SQL-opdracht die deze fout veroorzaakt is:

SELECT "artiest", "titel", "jaar" FROM "lijst" WHERE ( LOWER ( "artiest" ) LIKE LOWER ( :qartiest || '%' ) AND LOWER ( "titel" ) LIKE LOWER ( :qtitel || '%' ) OR LOWER ( "artiest" ) LIKE LOWER ( :qartiest || '%' ) AND :qtitel IS NULL OR LOWER ( "titel" ) LIKE LOWER ( :qtitel || '%' ) AND :qartiest IS NULL OR :qtitel IS NULL AND :qartiest IS NULL )
Graag tips
Laatst gewijzigd door Atwist op do okt 01, 2015 10:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: De Query kan niet worden uitgevoerd, Deze is te complex

Bericht door RPG »

Hallo

Uit vorige berichten maak ik op dat je waarschijnlijk werkt met een database gebaseerd op een spreadsheet. Hier is een voorbeeld van code te gebruiken voor een database voor platte tabellen.

Code: Selecteer alles

SELECT 
	 "Tekst"
	 FROM 
	"Drukker" 
	where LOWER("Tekst") like concat('%',lower( :Tekst) , '%')
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

Re: De Query kan niet worden uitgevoerd, Deze is te complex

Bericht door Atwist »

Inderdaad Romke ik werk weer met een spreadsheet als gegevens bron, deze zouden in de toekomst moeten worden geïmporteerd maar ben er nog niet achter hoe.
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: De Query kan niet worden uitgevoerd, Deze is te complex

Bericht door RPG »

Hallo

Het kopiëren van gegevens van een spreadsheet naar een HSQLDB database gaat vrij gemakkelijk. Definieer een tabel die redelijk overeenkomt met je spreasheet. Zorg voor een primary key.

Selecteer alle gegevens en ga daarna naar de database en selecteer daar de tabel. Dam met de rechter muis knop kiezen voor plakken.

Als de gegevens allemaal op een enkele regel staan zoals bij een spreadsheet het geval is dan bieden de filters en dbase functie ook mogelijkheden. Zeker wat heet ge-avanceerde filters.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: De Query kan niet worden uitgevoerd, Deze is te complex

Bericht door eremmel »

RPG schreef:Hallo
Het kopiëren van gegevens van een spreadsheet naar een HSQLDB database gaat vrij gemakkelijk.
Het gaat nog makkelijker met volgende stappen.
1 Open Base document dat als bron spreadsheet heeft (doc1).
2 Maak nieuw Base document met embedded database (doc2) en houdt het open zonder tabellen aan te maken.
3 Sleep een tabel uit doc1 en drop in table sectie van doc2.
4 Je krijgt nu een wizard voor het kopieren. Selecteer dat je een primary key wilt en kijk goed naar data type van komma-getallen.
5 Herhaal als je meer tabellen hebt.

Note: als je uit een Calc document een selectie maakt kun je er ook voor kiezen om deze te pasten in de table sectie van doc2 ZONDER een table definitie gemaakt te hebben, dan krijg je ook de wizard.

Variatie zou misschien kunnen werken: (werkt niet in LO 4.2.8.2):
Als je in doc1 veel data hebt die het zelfde is: bv: een categorie-omschrijving, dan kun je ook een query maken:
SELECT DISTINCT "categorie" FROM spreadsheet
en deze query als een tabel naar doc2 slepen.
Hiervoor moet je dan toch direct je spreadsheet gebruiken.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

Re: De Query kan niet worden uitgevoerd, Deze is te complex

Bericht door Atwist »

Als je weet dan is alles makkelijk :D

Maar het is gelukt heb de database bijna klaar.

Dank voor jullie tips.
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
Plaats reactie