Rekenen in base

Bespreek het databaseprogramma
contessa2349
Berichten: 4
Lid geworden op: za mar 02, 2013 11:20 pm

Rekenen in base

Bericht door contessa2349 »

Het spijt me als ik misschien het bericht verkeerd plaats maar wil graag het volgende vragen
Ik ben bezig met een data base daar wil ik graag een berekening in hebben voor oppervlakte berekening.
Dat heb ik voor elkaar in een query
veld1*veld2 is oppervlakte dat komt netjes in een tabel te staan
Maar ik wil niet in die tabel werken maar de invulling graag via een formulier doen om fouten te voorkomen
Het formulier is er uit die query en ik kan de 2 velden in vullen maar daar stopt het hij rekent dan niet de oppervlakte uit terwijl hij dat wel in de query doet
Wie kan en wil mij hiermee helpen daarmee
Ik gebruik versie 4.1.1 apache

Groeten Kees
Laatst gewijzigd door contessa2349 op za sep 26, 2015 10:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 3.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rekenen in base

Bericht door RPG »

Hallo

Ik neem aan dat je HSQLDB gebruikt. Bij versie 1.8.10 , welke versie je hoogst waarschijnlijk gebruikt, kan niet datgene wat je wilt. Dat is voor zover ik het weet. Wat je gebruikt kun je links onderin je scherm zien. Als daar staat embedded dat moet je misschien er over nadenken om iets anders te doen.

https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... 83&t=65980

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rekenen in base

Bericht door RPG »

Hallo

Het berekenen van een waarde in een query al tijdens het invoeren wilde nooit. Het is misschien mogelijk dat het met nieuwe versies van LibreOffice wel gaat. Je kunt LibreOffice en Apache OpenOffice naast elkaar op de computer hebben staan. Dit kan zonder problemen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rekenen in base

Bericht door RPG »

Hallo

Het is beter om hier de bijdragen te plaatsen. Doe dat niet in prive berichten.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rekenen in base

Bericht door RPG »

Hallo

Welk doel wordt er na gestreefd. Als dat bekend is is er misschien een oplossing. Het moet hier geplaatst worden en niet in een PM.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
contessa2349
Berichten: 4
Lid geworden op: za mar 02, 2013 11:20 pm

Re: Rekenen in base

Bericht door contessa2349 »

Best Romke
Bedankt voor je bericht
Het is voor een DB waar in de namen en adressen in komen maar ook gegevens van boten zoals oppervlakte van boot ivm de prijs van de ligplaats
Het gaat om 400 schepen die je in moet voeren dat gaat makkelijker via een formulier om fouten te voorkomen
Ik hoop dat je mij met dat laatste dat hij de query vanzelf door rekent (lengte*breedte=oppervlakte)
Daarna (oppervlakte*prijs=ligplaatsprijs)
En dat word dan automatisch op een brief in een gekoppelde brief gezet naar de klanten toe

Hartelijke Groeten Kees
OpenOffice 3.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rekenen in base

Bericht door RPG »

Hallo

Soms blijkt dat ik te gauw tevreden. Uit proefjes leek te blijken dat ik het resultaat kan opslaan maar bij beter kijken blijkt dat niet te werken. Overigens is dat geen probleem want je kunt eenvoudig berekenen wat het resultaat moet zijn. Wanneer je een controle wilt uit voeren dan moet je alle drie gegevens invoeren en later met een query testen of er geen fouten zijn. Voorlopig lijkt mij dat een resultaat wat goed zal werken. Deze manier van werken is wat omslachtig maar ik weet zo gauw niet wat beters.

De ingevoerd gegevens kunnen later gebruikt worden in brieven.

Als je altijd tevreden geweest bent over Accell dat moet je je afvragen of het de kosten niet waard is. Anders moet je een andere manier van werken aanleren en dat is nog niet zo eenvoudig.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
contessa2349
Berichten: 4
Lid geworden op: za mar 02, 2013 11:20 pm

Re: Rekenen in base

Bericht door contessa2349 »

Hallo Romke
Bedankt voor je bericht ik blijf zoeken en proberen mocht ik het vinden (want het laat me niet los)dan laat ik het je weten

Ps het werkt al met een punt

Groeten Kees
OpenOffice 3.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rekenen in base

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb nog een poosje gezocht naar het controleren van de input. Ik begrijp dat je dat wilt controleren. Foute input is snel gedaan. In een testje bedacht ik dit.

Code: Selecteer alles

SELECT 
	"id",
	 "lengte",
	 "Breedte",
	 "Oppervlak"
	, casewhen( "lengte" * "Breedte" = "Oppervlak" , 'Goed gedaan' ,'fout') as "Controle"
 FROM "Calculated" "Calculated"
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie