Instabiliteit

Bespreek het databaseprogramma
JohnT
Berichten: 2
Lid geworden op: ma aug 10, 2015 2:04 pm

Instabiliteit

Bericht door JohnT »

Geachte, ik heb in OO een database gemaakt welke nu voor de derde keer corrupt is en niet meer geopend of hersteld kan worden. Herstel geprobeerd met diverse ziparchief hersteltools. In principe ben ik best wel tevreden over OO maar als ik om de drie maanden de database geheel opnieuw moet opzetten zinkt mij de moet best wel in de schoenen. Uiteindelijk ook maar is Libre Office geprobeerd met hetzelfde resultaat.

Nu probeer ik er achter te komen wat er fout gaat.
Ik gebruik Windows 10, voorheen 7 waarin dezelfde problemen zich voordoen. Tijdens het invoeren van gegevens krijg ik na een aantal records een niets zeggende foutmelding en loopt de boel vast met als gevolg dat de database beschadigd is.De gegevens zijn ook allemaal simpel op het invoeren van een foto in het record na dan.

Iemand een idee waar ik moet zoeken?

JohnT
OpenOffice 3.1 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Instabiliteit

Bericht door eremmel »

Hoi JohnT,
Het zou best wel eens te maken kunnen hebben met die foto. Als je standaard Base gebruikt wordt er onderwater een soort in-memory database (HSQLDB 1.8) gebruikt. Dit is nooit echt stabiel geweest. Ik beschouw die interne database leuk voor prototypen, maar meer niet. Base is eigenlijk alleen geschikt als 'front-end' om tegen een database aan te praten.

Je kunt eventueel een aparte database los van AOO installeren. Goede opensource mogelijkheden zijn: HSQLDB 2.x MySQL en PostgreSql. Van de laatste twee weet ik dat er ook weer goede beheerstools zijn om de database te beheren.

Op het Engels-talige forum kun je meer vinden over het werken met een 'split-database' waarbij je van een Base document (ik hoop dat je nog een goede backup hebt), naar een HSQLDB database gaat die naast Base draait. Ik heb het zelf nooit gebruikt omdat mijn voorkeur uitgaat naar PostgreSql omdat deze goede en krachtige SQL syntax heeft en erg stabiel is.

Groet,
Erik
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
JohnT
Berichten: 2
Lid geworden op: ma aug 10, 2015 2:04 pm

Re: Instabiliteit

Bericht door JohnT »

Bedankt voor de uitgebreide reactie. SQL ken ik als MySQL als database voor websites hoe ik hier een lokale database van kan maken met interface gaat mij nog boven de pet.

JohnT
OpenOffice 3.1 op Windows 10
Plaats reactie