meerdere verschillende xls files in 1 ods file importeren

Bespreek het databaseprogramma
jazzarchief
Berichten: 3
Lid geworden op: di jul 29, 2014 12:38 pm

meerdere verschillende xls files in 1 ods file importeren

Bericht door jazzarchief »

dag,

ik heb een 6tal xls bestanden met daarin enkele tientallen tot enkele honderden records.
de xls bestanden hebben GEEN uniforme, gelijke veld/kolom indeling.

ik wil graag dat de data uit deze bestanden in 1 bestand komen. met de juiste inhoud in de juiste velden

ik heb een analyse gemaakt van de kolomnamen en heb een groep veldlabels bedacht die nu zijn gecreëerd in BASE database bestand/tabel
deze veldlabels zijn geschikt voor ALLE data van alle 6 bestanden.


VRAAG:
ik kan de tabel openen; dan krijg ik de door mij bedachte veldlabels in beeld
(zie bijlage1)
voorbeeld velden.jpg
hoe kan ik nu een xls bestand koppelen zodat ik kan aangeven dat de inhoud van veld 1 in het bronbestand naar veld A in het doelbestand gaat, de inhoud van 2 naar veld C etc.


via bestand>assistenten>gegevensbron voor adressen>andere bestandsformaten>werkblad
lijkt het alsof ik een heel eind kom, maar dan krijg ik niet de mij gemaakte veldlabels om de data uit het xls bestand aan te koppelen...
zie tweede voorbeeld
voorbeeld-velden2-lr.jpg

ik hoor graag van iemand de gouden tip...

inmiddels heb ik al wat op het internet gezocht, maar er is een beetje teveel te vinden...

Groet,

Jan
Open Office 4.1.0 op windows 2007
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: meerdere verschillende xls files in 1 ods file importere

Bericht door RPG »

Hallo

Je vraag is mij niet zo duidelijk en ook is mij niet zo duidelijk wat je wilt.

Als alle tabellen in een enkel document staan dan kun je het registreren als een database. Het lijkt er op dat je een nieuwe database aan het maken bent. Kopieer dan de gegevens van uit je spreadsheet en plak ze in de gewenste tabel.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
jazzarchief
Berichten: 3
Lid geworden op: di jul 29, 2014 12:38 pm

Re: meerdere verschillende xls files in 1 ods file importere

Bericht door jazzarchief »

Dag Romke,

bedankt alvast voor het meedenken.
ik ben niet helemaal duidelijk. ik probeer het nog eens

wat wil ik: meerdere verschillende excel bestanden samenvoegen naar 1 bestand

ik heb meerdere excel bestanden
die hebben bijna allemaal een andere veldenstructuur, maar elk bestand is wel anders. extra veldenamen/kolommen; andere veldnamen

ik heb een nieuwe database
met daarin al velden/kolommen gedefinieerd
ik heb alle verschillende velden geanalyseerd en het nu een set veldnamen/kolommen in de BASE file waar alle data van de verschillende excel files in past.
(eerst maar eens alles bij elkaar en dan ga ik kijken hoe ik dat nog meer kan opruimen)

ik wil dus die files samenvoegen in 1 database bestand
ik wil dus niet knippen en plakken omdat de data van file 1 niet hetzelfde is als file 2 (niet dezelfde volgorde, extra veldnamen in de een die niet in de ander zitten ; andere namen etc)

maar het moet volgens mij toch mogelijk zijn om te zeggen
neem de velden uit bestand 1 en laat veld/kolom1 terecht komen in veld 1
neem de velden uit bestand 1 en laat veld/kolom2 terecht komen in veld 2

en omdat bestand 2 anders is dan bestand 1
neem de velden uit bestand 2 en laat veld/kolom1 terecht komen in veld 5
neem de velden uit bestand 2 en laat veld/kolom2 terecht komen in veld 7

zo komt alle informatie op de juiste plek terecht.
in plaats van dat ik ga zitten knippen en plakken en schuiven in de oorspronkelijke data

ik heb dus een nieuw bestand gemaakt, met een tabel daarin, met de juiste velden en wil nu de data in dat bestand importeren.
dat kan wel, maar ik krijg in de import dialoog niet mijn eigen velden te zien, maar een set voorgedefinieerde velden...
waar ik de velden uit het bronbestand aan kan koppelen. DAT WEL! Dus ik doe ergens iets verkeerd... maar wat
zie ook de bijlage. daar zie je het dialoog scherm op de voorgrond en een gedeelte van mijn eigen velden daarboven

ik hoop dat ik het zo beter uitleg
Bijlagen
voorbeeld-velden2-lr.jpg
Open Office 4.1.0 op windows 2007
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: meerdere verschillende xls files in 1 ods file importere

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb het idee dat wat je wilt niet kan. Bovendien de wizard die je aanroept heeft een ander doel dan waar je het nu voor wilt gaan gebruiken.

Voorzorgen
Zorg dat je een kopie van de gegevens hebt.

Keuze database
Het is belangrijk om te kijken welke database je wilt gebruiken. Als je veel bewerkingen wil doen dan is de HSQLDB niet embedded de beste keus. Bij iets minder bewerkingen is dbase files ook een goede keus. Als de de gegevens eenmaal in een goede structuur zitten is het kopieren meestal gemakkelijk.

Structuren gegevens
Het beste is misschien om alle gegevens in een enkel spreadsheet te plaatsen. Van dit spreadsheet kun je een database maken.

Knippen en plakken
Ik denk dat je niet ontkomt aan knippen en plakken. Om dat je niet ontkomt aan het knippen en plakken moet je wel een goede kopie hebben in het geval er iets misgaat.


Volgorde
In een database is de volgorde meestal niet belangrijk. Alles wordt gekoppeld aan pointers. Ook laat zich alles gemakkelijk sorteren in een gewenste volgorde. Als de gegevesn in een database zitten dan kun je er ook formulieren mee maken. Formulieren is voor het tonen van gegevens.

Voorlopig einde
Voordat ik verder kan gaan met het vertellen van informatie is het belangrijk om te weten wat je doel-database is. Dit staat meestal links onder in het venster vn je database.

Voorbeeld gegevens
Het is beter om echt met voorbeeldjes in tekst te komen. Het plaatsen van plaatjes geeft bijna geen informatie. Dan is een voorbeeld

Zijn de gegevens altijd bijgehouden in een spreadsheet?

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
jazzarchief
Berichten: 3
Lid geworden op: di jul 29, 2014 12:38 pm

Re: meerdere verschillende xls files in 1 ods file importere

Bericht door jazzarchief »

ha romke,
ja. wat je zegt vermoedde ik al een beetje. dat dit misschien niet kan...

de data / veldenstructuur is niet coherent genoeg voor knippen en plakken...
ik kon de actie die ik wil doen in het verleden wel den in acces, maar dat heb ik niet meer tot mijn beschikking. ik hoopte dat open office een oplossing bood.

ik wil zo weinig mogelijk met de hand doen, want dat geeft kans op fouten (op een goed moment)
ik ga even kijken en doorzoeken

ik begrijp al je opmerkingen verder wel hoor.

bedankt voor je tijd en het meedenken.

groet,

J.
Open Office 4.1.0 op windows 2007
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: meerdere verschillende xls files in 1 ods file importere

Bericht door RPG »

Hallo

Ik krijg vaag het idee dat het LDAP is. Probeer het eens te importeren in Thunderbird en dan vanuit thunderbird naar OpenOffice.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie