Tabel uit Database omzetten naar een Werkblad gaat fout

Bespreek het databaseprogramma
WimvanderVen
Berichten: 3
Lid geworden op: do mei 01, 2014 6:54 pm

Tabel uit Database omzetten naar een Werkblad gaat fout

Bericht door WimvanderVen »

Voorbeeld van de kop in de tabel en in het werkblad
Voorbeeld van de kop in de tabel en in het werkblad
Ik heb een database met een bestaande database verbonden (Microsoft Access ) en ik wil een tabel naar een werkblad kopieëren.
Op https://wiki.openoffice.org/wiki/FAQ_%2 ... ble_to_CSV heb ik gelezen hoe dat zou moeten.

Ik heb in Database een tabel met de volgende velden:
Lat Lon Elevation Datum Naam Xcoord Ycoord Description Symbol Rubriek
Met daaronder de records met waarden.
Ik heb de database geregistreerd
Open een Werkblad
Druk op F4
Kies de tabel in de Database en kopieer die
Plak in het Werkblad
Het lijkt te werken maar veldnamen staan op alfabetisch volgorde en niet boven de bijbehorende kolom
Datum Description Elevation Lat Lon Naam Rubriek Symbol XCoord YCoord
De waarden staan nog zoals ze oorspronkelijk stonden, dus alleen de veldnamen zijn verwisseld.

Groet Wim van der Ven
OpenOffice 4.0.1 op Windows 7 Home Premium
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Tabel uit Database omzetten naar een Werkblad gaat fout

Bericht door RPG »

Hallo

Wat je beschrijft is bijna normaal voor een writer document maar voorzover ik weet niet voor een werkblad. Gebeurt dit met alle tabellen?

Je hebt het over het kopiëren van een tabel van de gegevensbronnen /datasource (f4) naar een werkblad. Je kunt ook een naam naar een werkblad toetrekken en op die manier de gegevens kopiëren. Gebeurt het dan ook?

Bij onbekende problemen maak ik vaak een nieuw gebruikers profiel en bewaar de oude. Het kost weinig moeite en geeft soms een oplossing.

Gebuikers of users profiel
Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
WimvanderVen
Berichten: 3
Lid geworden op: do mei 01, 2014 6:54 pm

Re: Tabel uit Database omzetten naar een Werkblad gaat fout

Bericht door WimvanderVen »

Beste Romke
Bedankt voor je reactie.
Zover ik kan nagaan gaat het bij alle tabellen fout.
Ik heb een nieuw Userprofiel aangemaakt maar dat help ook niet.
Wat jij bedoelt met "Je kunt ook een naam naar een werkblad toetrekken en op die manier de gegevens kopiëren" weet ik niet goed.
Als ik in de database de tabel naar een werkblad sleep (dus de database is open en een nieuw werkblad) dan krijg ik de melding "Er kon geen verbinding tot stand worden gebracht."
Toch heb ik de database geregistreerd. (anders zou ik dat met f4 niet eens kunnen.)

Groet Wim
OpenOffice 4.0.1 op Windows 7 Home Premium
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Tabel uit Database omzetten naar een Werkblad gaat fout

Bericht door RPG »

Hallo

De oorzaak van het probleem is mij niet duidelijk. Ik heb geprobeerd of ik de zelfde fout kan krijgen maar dat lukt me niet. Dat neemt niet weg dat het wel gebeurt.

Begin bestand
Ik krijg het idee dat het begin bestand een CSV is. Klopt dat?

Soort database
Wat is het van soort database? Open de database en kijk links onder in het venster/window. Daar kan staan: Spreadsheet, Text, Dbase, Embeded en nog andere woorden.

Microsoft Access
Als je over een Microsoft Access database beschikt, dus ook het programma, waarom werk je dan met OpenOffice. Ik weet niet of OOo het bestand kan lezen als je niet over het programma beschikt.

Ik wil eerst wat meer duidelijkheid krijgen over het begin en dan komt misschien van zelf de oplossing voor het probleem.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
WimvanderVen
Berichten: 3
Lid geworden op: do mei 01, 2014 6:54 pm

Re: Tabel uit Database omzetten naar een Werkblad gaat fout

Bericht door WimvanderVen »

Beste Romke,

Op mijn oude computer had ik MS-office 97 Access. van Maar op de nieuwe computer heb ik dat niet. Ik vind het te duur.
Dus mijn beginbestand is een Access bestand van een oud MS-office
Ik begin te vermoeden dat het daarmee te maken heeft.
OO.o kan die bestanden lezen. Alle tabellen en Query's zijn te zien. Query's zijn niet aan te passen.
Ik wilde alleen Csv-bestanden te maken, maar met OO.o ging dat niet helemaal goed.
Ondertussen Heb ik dat op de oude computer gedaan en die bestanden naar de nieuwe computer overgezet.
Ik kan die bestanden voldoende benaderen met zowel OO.o-Werkblad als Visual Basic.
Ik wilde ze niet als Database in OO.o omdat ik daar nog niet goed mee om kan gaan.
Het gaat over bestanden die geen enkele relatie met een ander bestand hebben. Dus een database is eigenlijk ook niet nodig, een werkblad is voldoende.
Voor mij hoef je niet verder te zoeken naar de oorzaak. Als het bij jou goed gaat zal het wel komen omdat mijn Access al oud is.
Maar toch bedankt voor het meedenken.

Groet Wim
OpenOffice 4.0.1 op Windows 7 Home Premium
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Tabel uit Database omzetten naar een Werkblad gaat fout

Bericht door RPG »

Hallo

Als ik het goed begrijp is het probleem mooi opgelost.

Wanneer je alle bij elkaar horende CSV in een enkel map zet kan OOo ze als database benaderen. Je kunt ze dan niet bewerken. Langzaam wennen aan OOo is vaak het beste.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie