etiketten aanmaken

Bespreek het databaseprogramma
rlannoy
Berichten: 2
Lid geworden op: di dec 11, 2012 9:45 pm

etiketten aanmaken

Bericht door rlannoy »

Hallo allemaal

Ik ben sedert gisteren gebruiker van OO en zit al met klein probleem (klein probleem voor mij, groot probleem voor schoonma :D )
M'n schoonma wil haar adressenbestand voor de kerstkaarten digitaliseren en de adressen op etiketten afprinten.

Nu de cruciale vraag, hoe doe je dit? Heb al een testtabel gemaakt en zie dat ik via Bestand-Nieuw-Etiketten iets kan maken maar het lukt me niet echt.

jullie hulp aub

alvast bedankt! :super:
windows 7 - Open Office 3.4.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: etiketten aanmaken

Bericht door RPG »

Hallo
rlannoy schreef:M'n schoonma wil haar adressenbestand voor de kerstkaarten digitaliseren en de adressen op etiketten afprinten.
Type alle adressen in in een iets zoals een database.

Stap een
Bepaal wat je database is: Voorlopig maak een spreadsheet. Type alle gegevens in in rijen. Een enkele rij, regel, voor een adres. Je mag ook een andere database kiezen dan een spreadsheet. Een echte database is vaak iets flexibeler. Je kunt ook betrekkelijk gemakkelijk overstappen van een spreadsheet naar een echte database.

Stap twee
Maak een geregistreerde database.
http://forum.openoffice.org/nl/forum/vi ... ?f=4&t=434

Stap drie
Maak etiketten


Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: etiketten aanmaken

Bericht door RPG »

Hallo

Een idee over welke database. Ik heb zelf altijd veel moeite gehad om te bepalen welke velden in een database moeten staan. Voor zoiets als een addres database lijkt mij een werkblad gemakkelijk. Je kunt in een werkblad gemakkelijk een veld/kolom toevoegen. Soms kan dat ook gemakkelijk met een database die iets moeilijker is zoals een database gebaseerd op dbf tabellen of gebaseerd op HSQLDB.

De laatste twee bieden de mogelijkheid om de gegevens gelijkt te bewerken.

Maak altijd goed gesplitste gegevens. Het is gemakkelijker om velden bij elkaar te voegen dan om delen uit velden te knippen.

zie deze draad

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
rlannoy
Berichten: 2
Lid geworden op: di dec 11, 2012 9:45 pm

Re: etiketten aanmaken

Bericht door rlannoy »

bedankt voor de reacties, ga mij kunnen bezighouden dit weekend 8-)
windows 7 - Open Office 3.4.1
Wietze
Berichten: 3
Lid geworden op: za dec 15, 2012 12:27 pm

etiketten aanmaken

Bericht door Wietze »

Hallo,
Ik ben nieuw hier en heb ook een probleem met etiketten.
Ik heb een database gemaakt AdressenOof - kopie.
De database is geregistreerd. Het bevat een tabel Adressen en een View Kerstkaarten.
Wanneer ik de velden sleep vanuit het venster Gegevensbron naar het eerste etiket (Avery A4 Type: C2160 Avery met een kleine aanpasing in
de grootte 7 rijen x 3 kolommen, te koop bij de Hema), of in het venster Etiketten de velden 1 voor 1 op het
etiket toevoeg, dan zie ik het eerste etiket gevuld met de velden. Wanneer ik na het laatste etiket Volgend Record heb
toegevoegd en druk op Synchroniseer, dan worden alle etiketten gevuld met de geselecteerde velden. Het ziet er
overigens niet uit, omdat voor elk veld het volledige pad vh veld op het etiket wordt weergegeven en niet alleen de veldnaam. (Bijv. AdressenOof - kopie.VwKerstkaarten.Vrl AdressenOof - kopie.VwKerstkaarten.Naam AdressenOof - kopie.VwKerstkaarten.Straat enz). Hierdoor passen alle veld-aanduidingen niet op het etiket (de inhoud van de velden wel). Met een rode pijl op het etiket wordt aangegeven dat er meer velden zijn.
Ik zou alleen de veldnamen op het etiket willen zien en niet het volledige pad.
Echter, wanneer ik vervolgens druk op Gegevens naar velden klik, dan gebeurt er niets! (de data is geselecteerd en de knop is actief). De velden
op het etiket worden niet gevuld met de data uit de VwKerstkaarten.. Ook krijg ook geen foutmelding!

Wat doe ik niet goed?

Wietze

(Windows 7, Oof 3.4.1)
OpenOffice.org 3.4.1 OP Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: etiketten aanmaken

Bericht door RPG »

Hallo

Je moet stap voor stap de handleiding volgen die ik geschreven heb. Ik geloof niet dat daar instaat dat je volgend record moet invoegen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Wietze
Berichten: 3
Lid geworden op: za dec 15, 2012 12:27 pm

Re: etiketten aanmaken

Bericht door Wietze »

Hallo Romke,
De tutorial begrijp ik.. Inderdaad daar staat niet in dat er een record moet worden toegevoegd, maarr..
Ik heb een andere handleiding van ene Johny Bettens waar dat wél instaat overigens niet "volgend record", maar "Invoegen" "Velden" "Overig" en dat heb ik vorig jaar ook gedaan. Ik kan ook begrijpen waarom dat moet, omdat de etikken over meerdere pagina's moeten worden gevuld.
Ik heb 2 PC's de Laptop is de Windows7 pc en daarop draai ik OOffice 3.4.1. Het vreemde is dat ik hier problemen heb met de etiketten en niet op mijn XP-PC met OpenOffice 3.3.0! Hier werkt alles gewoon. Jouw Tutorial begrijp ik en wijkt niet essentieel af van de procedure die ik uitvoer.
Vraag1: Hoe komt het dat ik bij toevoegen van velden het "gehele" pad in de database zie en niet alleen de veldnaam?
Vraag2: Waarom worden de velden op het etiket niet gevuld met data, zonder een foutmelding te krijgen?
Gebruik jij LibreOffice? Kan het zijn dat daar toch een klein verschil in zit?
Wietze
OpenOffice.org 3.4.1 OP Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: etiketten aanmaken

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb het idee dat je meer afwijkt dan je zelf begrijpt. Doe het eerst volgens mijn idee en probeer daarna pas af te wijken.

Het lijkt mij dat je meer werkt volgens het idee van een mailmerge of iets anders. Ik heb geen idee waarom je het verkeerde resultaat krijgt.

Er is altijd van alles mogelijk maar het beste is om eerst de goed stappen te volgen en daar na pas af te wijken. Mijn tutorial is niet geschreven om zelf een blad met etiketten te maken zo als jij schijnt te doen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Wietze
Berichten: 3
Lid geworden op: za dec 15, 2012 12:27 pm

Re: etiketten aanmaken

Bericht door Wietze »

Na “nieuw document” in jouw stap 8 zou ik de etiketten willen vullen met data, en op het scherm kunnen bekijken, nog voordat het wordt afgedrukt, zoals dat vorig jaar (OOo 3.3.0) kon. (Had de procedure nog niet verder gelezen.. :( )
Dat kan wel op mijn XP-PC, waar ik een etiket-layout gebruik van vorig jaar. Ik druk daartoe op het knopje “Gegevens naar velden”.
Dat knopje is ook actief op de mijn W7 pc, maar lijkt niet te werken.. Op mijn Windows7/OOo 3.4.1 kan ik printen naar een bestand, zoals je in jouw procedure aangeeft. Ik verkeerde in de veronderstelling dat dit zou resulteren in een printbestand, maar het blijkt een gevuld OOo-document te zijn; ik kan daar goed mee leven..

Je hebt me heel goed geholpen Romke, maar blijf nu nog met 1 vraag zitten..

Waarom werkt het knopje “Gegevens naar velden” niet in OOo 3.4.1?
Thx
Wietze
OpenOffice.org 3.4.1 OP Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: etiketten aanmaken

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb geen idee wat het knopje kan betekenen. Ook weet ik niet of er iets veranderd is. Ik verander de tutorial altijd iets als ik iets hoor en het kan thuis brengen maar de laatste twee jaar heb ik geloof ik niets veranderd. Ik lees wel mijn eigen onwennigheid met het betreffende onderwerp terug in de tutorial maar dat is wel grappig.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: etiketten aanmaken

Bericht door RPG »

Hallo

Is antwoord op een PB
Je kunt hier op het forum ook plaatjes plakken. Zie wat lager op het scherm. Dan kunnen anderen het ook zien. Die weten het mogelijk het beter dan ik het weet.
Persoonlijk heb ik het idee dat je op een iets andere manier wel bijna het zelfde doel bereikt heb.
Meestal geeft het complete document met de omgeving meer informatie dat een plaatje van een scherm.

Op het ogenblik heb ik echt geen ander idee.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Bil Snag
Berichten: 1
Lid geworden op: vr dec 20, 2013 12:00 pm

Re: etiketten aanmaken

Bericht door Bil Snag »

Hey Wietse,

Ik weet al wat je fout doet.
deed ik ook ook eerst tot midden in de nacht.

Je gaat waarschijnlijk naar het dropdown menutje omdat de knop gegevens naar velden niet in de balk staat.
daar druk je op en dan gebeurt er niks.
Op dat moment verschijnt de knop wel in de balk en daar moet je op drukken. Dan is het goed.
Het staat er ook een beetje stom vind ik.
Zet die knoppen er gewoon in, denk ik dan. Waarom moet je het aan en uit zetten.

gr
Bil
Openoffice 4.0.1 met Windows7.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: etiketten aanmaken

Bericht door RPG »

Hallo

Eerst moet ik misschien nog iets beantwoorden wat Wietze vraagt namelijk over hoe de velden zichtbaar zijn? Hier voor zijn in het menu twee opties:
a) menu --Beeld --> Veldarceringen
b) menu --Beeld --> Veldnamen

Het is zinvol om hier gebruik van te maken.

Ik heb het idee dat er in deze draad twee zaken door elkaar lopen namelijk het maken van etiketten en het invoegen van gegevens uit de gegevensbronnen. Hoewel de overeenkomst groot is worden er twee verschillende doelen nagestreefd.

Gegevens naar velden
Gegevens naar velden word gebruikt voor het importeren van gegevens uit de gegevensbronnen. Als ik het een en ander goed begrijp is dit voor incidenteel gebruik. Wat bedoel ik met incidenteel gebruik in dit geval: We kiezen eenmalig een selectie uit de gegevens en brengen dat naar een document. Het resultaat is een enkel document wat misschien wel vaker uitgeprint kan worden maar ze zijn gelijk.

MailMerge of Etiketten
Als we gebruik maken van labels / etiketten of op een andere manier van velden invoeren dan wordt de selectie op een andere manier gedaan. Nadat de selectie gedaan is wordt het document geprint. Het resultaat is of meerdere etiketten of meerdere verschillende documenten. Het verschil kan klein zijn bijvoorbeeld alleen een naam.

Be-antwoorden van vragen door mij.
Ik heb de neiging om mij op het belangrijkste punt van een vraag te richten en de rest te vergeten. Dat kan best hinderlijk zijn voor de vragensteller of andere lezers maar ja het zij zo. Het lukt mij ook niet zo goed om dat te veranderen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie