Zelf een switchboard maken

Bespreek het databaseprogramma
ldk
Berichten: 73
Lid geworden op: di aug 25, 2009 5:27 pm

Zelf een switchboard maken

Bericht door ldk »

Het moet toch mogelijk zijn om vanuit een form via zelf geplaatste knoppen andere formielieren en rapporten te openen. Switchboard doet dit ook, maar ik kan het commando daartoe niet vinden. Switchboard werkt wel, maar is minimaal te beinvloeden.
Weet iemand hoe dit moet?

ldk
OpenOffice 3.2.1 op Windows XP
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Zelf een switchboard maken

Bericht door eremmel »

Het beste kun je voor deze complexe vragen terecht bij het Engelstalige deel van het forum. Er zijn daar best wel regelmatig vragen over het opstarten van een document (rapport) aan de hand van een button. Dit zou u kunnen gebruiken voor een eenvoudig start formulier.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
ldk
Berichten: 73
Lid geworden op: di aug 25, 2009 5:27 pm

Re: Zelf een switchboard maken

Bericht door ldk »

Hallo eremmel

Engels is nu juist voor mij een probleem, vandaar m'n vraag op een Nederlands forum.

ldk
OpenOffice 3.2.1 op Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Zelf een switchboard maken

Bericht door RPG »

Hallo
eremmel schreef:Het beste kun je voor deze complexe vragen terecht bij het Engelstalige deel van het forum. Er zijn daar best wel regelmatig vragen over het opstarten van een document (rapport) aan de hand van een button.
Ik denk inderdaad dat complexe vragen eerder op het Engelse forum thuis horen.
ldk schreef:Het moet toch mogelijk zijn om vanuit een form via zelf geplaatste knoppen andere formielieren en rapporten te openen. Switchboard doet dit ook, maar ik kan het commando daartoe niet vinden. Switchboard werkt wel, maar is minimaal te beinvloeden.
Weet iemand hoe dit moet?
Ik vind de post tamelijk algemeen en voor een beter antwoord zou ik graag meer details zien. Het is best mogelijk dat er aan meer eenvoudige oplossingen gedacht wordt.

Het zou best raadzaam kunnen dat er gebruik gemaakt word van een kleine tabel waarin enkele gegevens staan die gebruikt kan worden tot filtering van een grote tabel.

Voor zover ik iets begrijp van het maken van formulieren is het maken van mooie formulieren niet gemakkelijk. Het hebben van enige tot goede kennis van SQL en de mogelijkheden die er zijn met de formulieren maakt het wel gemakkelijker. Als je knoppen wilt maken om formulieren te openen dan is het beter om te werken met standalone formulieren. Standalone formulieren zijn gewone writer documenten. Het maken van rapporten wordt wat moeilijker. Misschien niet als je gebruik maakt van rapporten oude stijl.

Het komt er mijns inziens op neer dat OpenOffice niet de mogelijkheden heeft om mooie en gemakkelijke formulieren te maken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
ldk
Berichten: 73
Lid geworden op: di aug 25, 2009 5:27 pm

Re: Zelf een switchboard maken

Bericht door ldk »

Hallo Romke,

Het maken van een database, formulieren en rapporten is geen probleem. Als ik in switchboard op een knop druk dan gebeurt er precies wat ik wil. Is die code niet te achterhalen hoe een form of rpt wordt geopend door switchboard?

ldk
OpenOffice 3.2.1 op Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Zelf een switchboard maken

Bericht door RPG »

Hallo
ldk schreef: Is die code niet te achterhalen hoe een form of rpt wordt geopend door switchboard?
Het is mij niet zo duidelijk wat je bedoeld met dit deel! Voor zover ik weet zijn alle macro's beschikbaar. Je moet ze alleen leren begrijpen. Als je bedoeld hoe schrijf ik zelf macro's dan verwijs ik je naar het Engelse forum. Daar staan veel voorbeelden van hoe open ik een formulier of rapport.

Ik zou gaan kijken en lezen op het Engelse forum. Kijk dan speciaal op de tutorials voor Base..

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
ldk
Berichten: 73
Lid geworden op: di aug 25, 2009 5:27 pm

Re: Zelf een switchboard maken

Bericht door ldk »

Hallo Romke,

Als ik een knop plaatst op een formulier en ik kijk bij de aanwezige macro's voor knoppen, dan is er wel een macro om een database te openen, maar niet om de in die database aanwezige formulieren te openen. V.w.b. het engelse forum: zie mijn reaktie aan eremmel.

ldk
OpenOffice 3.2.1 op Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Zelf een switchboard maken

Bericht door RPG »

Hallo

Als je geen Engels kunt dan is het moeilijk om met macro's te beginnen. Ik weet dat uit eigen ervaring. Toen ik pas met computers begon was mijn Engels ook onvoldoende om het goed te begrijpen. Door te blijven lezen is mijn Engels beter geworden maar gebrekkig.

Ik ben niet van plan om te beginnen met macro's in het Nederlands. Op het Engelse forum plaats ik macro's in voorbeelden. Bij het voorbeeld plaats uitgebreide informatie. Voor diegenen die die voorbeelden begrijpen is het mogelijk om die macros te gebruiken. Later ben ik ook begonnen zoveel mogelijk foutmeldingen te plaatsen in die voorbeelden maar ik denk dat het voor de meesten te moeilijk blijft.

Er is nog een andere reden waarom ik niet met macro's in het Nederlands wil beginnen. Door met macro's te beginnen leer je minder om gebruik te maken van wat er mogelijk is met OOo zonder macro's. Op het Engelse forum wordt dat gecorrigeerd. Er bestaat dan de kans dat wij hier op het Nederlandse forum een eigen lijn gaan ontwikkelen namelijk dat het gebruik van macro's een goede methode is.

Een enkele keer help ik iemand die zelf al een eind op weg is met macro's maar dat is zelden en steeds minder. De reden hiervan is dat er maar weinig zijn die de API van OOo begrijpen. Het is zelfs zo erg dat heel vaak mensen beginnen te denken aan een oplossing in een macro terwijl het probleem heel gemakkelijk zonder macro gedaan kan worden.

Ik kan begrijpen dat het Engels problemen geeft. Er is een reden waarom ik en mogelijk is dat ook waar voor Eremmel naar het Engelse forum verwijzen, daar zijn mensen die zoveel kennis hebben dat ze een probleem snel en gemakkelijk kunnen oplossen. Als je een post gevonden heb die je moeilijk begrijpt wil ik dat best helpen duideijk maken als het binnen mijn vermogen ligt en ik denk dat het ook voor Eremmel zo is. Ik heb wel een voorwaarde daarbij en dat is geen macro's en wat gedaan moet redelijk passen binnen OOo.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Zelf een switchboard maken

Bericht door floris v »

Engels leren is natuurlijk een flinke kluif, maar het is de moeite dubbel en dwars waard, gewoon omdat er veel meer over macro's (en nog veel meer natuurlijk) in het Engels te vinden is dan in het Nederlands. Je kunt niet aan een universitaire studie beginnen als je geen Engels kunt lezen - bijna voor elk vakgebied, behalve misschien Nederlands of een andere vreemde taal dan Engels - is het grootste deel van de vakliteratuur in het Engels geschreven. Voor programmeren in wat voor taal dan ook geldt ongeveer hetzelfde. Je loopt het grote risico keer op keer het wiel opnieuw uit te vinden als je alleen drinkt van de paar druppeltjes die hier uit de kraan komen en je afsluit voor de oceaan naast de deur.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Zelf een switchboard maken

Bericht door eremmel »

Voor het zoeken op het Engelse forum of andere Engels talige informatie, zou je ook nog eens gebruik kunnen maken van vertaal-mogelijkheden via de browser. De resultaten kunnen soms 'krom' zijn, maar in combinatie met je eigen kennis je net even weer op weg helpen.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
ldk
Berichten: 73
Lid geworden op: di aug 25, 2009 5:27 pm

Re: Zelf een switchboard maken (Opgelost)

Bericht door ldk »

Het is gelukt. Het formulier met de knoppen start direct op en alle formulieren werken perfect. Rapporten heb ik nog niet gemaakt, maar ik neem aan dat dat ook wel lukt :D :P

ldk
OpenOffice 3.2.1 op Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Zelf een switchboard maken

Bericht door RPG »

Hallo

Het is mooi dat het geslaagd is.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie