Keuzeveld in tabel

Bespreek het databaseprogramma
BertJan
Berichten: 2
Lid geworden op: vr mei 04, 2012 6:56 am

Keuzeveld in tabel

Bericht door BertJan »

Hallo allemaal,

Ik heb even een korte betreft openoffice base.
In Access had je een mogelijkheid om bij het maken van een tabel een functie zoeken te gebruiken waarin je voorgedefinieerde waarden kon invullen die ingevuld konden worden in een tabel. Een soort selectiemogelijkheid.
Bestaat zoiets ook in Base? En zo ja, hoe los ik zoiets op?

Kan iemand me ermee helpen? Alvast bedankt!
Openoffice 3.0 en windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Keuzeveld in tabel

Bericht door RPG »

Hello

Ik vermoed dat je een listbox bedoeld.

Listbox
De eigenschap van een listbox is dat het een andere waarde in de tabel heeft of plaatst dan dat er aan de gebuiker getoond wordt.

Overgang van Acces naar OOo-base
Bereid je voor op een harde leerperiode. OOo-base is erg gebaseerd op SQL. Het zal je helpen om te werken met formulieren. In principe vertonen formulieren SQL opdrachten.

Een inleidende [Tutorial] Ontwerpen formulieren is goed om te lezen en de engelse versie geeft ook links naar echt goede informatie.

Romke

als toegift

Listboxen en comboboxen
De nederlandse namen zijn Keuzelijst en keuzelijst met invoervak.
De Nederlandse geven iets duidelijker het verschil aan tussen beide besturingelementen.

keuzelijst
Een keuzelijst laat alleen toe om iets te kiezen uit een gegeven lijst.
De geselecteerde waarde is meestal niet de waarde die in de doel tabel wordt opgenomen.De opgenomen waarde is vaak en Primary key.
Toont een waarde uit een andere lijst . De getoonde waarde wordt bepaald door de waarde van de doeltabel

Keuzelijst met invoervak
Een keuzelijst met invoervak laat ook toe om iets nieuws in te voeren wat dus niet in de lijst staat.
De waarde die getoond wordt staat in de doeltabel.

Maak het met behulp van asistenten
De gemakkelijkste manier om een listbox te maken is door het aktiveren van de assistent voor de besturingelementen. Voor in hetschakelen is er een knop op de toolbar waar ook de knop voor de listbox is. Op de toolbar is ook een knop voor meer besturingselementen. Op de toolbar meer besturingselementen is de knop om een tabelobject te kunnen maken. De assistent werkt niet als je een listbox in een tabel wilt maken. Ik maak vaak eerst een listbox in het formulier, kopieer de query en plak deze waarde in de listbox in de tabel.


Gezamelijk
Zowel voor een listbox als een combobox kan
a) Een lijst die in het besturingselement opgenomen kan worden. Hiermee kan aan de gebruiker een keuze voor gelegd worden.
b) Een query die reeds eerder gemaakt is in OpenOffice.org en dus meerdere keren gebruikt kan worden.
c) Een sql opdracht die moet voldoen aan de eisen van OOo.
d) Een SQL opdracht die moet voldoen aan de eisen van een gebruikte engine Dit is NATIVE SQL

Voor het maken van een SQL opdracht bevindt zich een knop op het data tabblad, die zicht word wordt bij selecteren van een mogelijk waarbij het past. Dat kan gebruik gemaakt worden van de GUI voor queries.

Voor ComboBox
De SQL opdracht mag als resultaat slechts van één kolom hebben. Deze waarde kan op genomen worden in een andere tabel. De waarde die getoond wordt is de feitelijke waarde in de doeltabel



Voor Listbox
Voor een listbox mag de SQL opdracht meerdere kolommen als resultaat hebben.
De kolommen beginnen te tellen met Nul. De eerste kolom wordt opgenomen in de doel tabel. De waarde die getoond wordt is niet de waarde in de doeltabel maar de waarde in de brontabel voor de listbox. De gebonden veld waarde bepaald welke kolom uit de SQL opdracht getoond moet worden.Daar deze met nul begint te tellen tel je uit welke kolom je nodig heb en verminderd dit met één. Als je de eerste kolom wilt hebben verwijder dan alles uit gebonden veld.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie