Text vanuit tabel naar text veld form

Bespreek het databaseprogramma
ton dix
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jun 16, 2010 4:11 pm

Text vanuit tabel naar text veld form

Bericht door ton dix »

Hallo,

lees uit een tabel een string en wil deze in een text veld plaatsen dat zich op een form bevindt.
Wie heeft er een idee, kan niet gevonden krijgen op welke wijze dit moet.
Ligt aan mij want heb het idee dat is erg eenvoudig moet kunnen.

Groetjes Ton
Openoffice 3.1 op Windows XP Professional
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Text vanuit tabel naar text veld form

Bericht door RPG »

Hallo

Een gridcontrol is een container voor andere controls.

Het is beter om macros te vermijden omdat het bijzonder ingewikkeld is om daar enig grip op te krijgen. Voor vragen kun je beter op het Engelse forum gaan zoeken. De basis antwoorden staan daar feitelijk allemaal.



http://user.services.openoffice.org/en/ ... ol#p195750
http://user.services.openoffice.org/en/ ... ol#p184470
http://user.services.openoffice.org/en/ ... ol#p184470

In the tutorial section staan daar enkele voorbeelden.
Verder mist je vraag elk detail.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
ton dix
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jun 16, 2010 4:11 pm

Re: Text vanuit tabel naar text veld form

Bericht door ton dix »

Hallo Romke,

ok misschien was het niet zo heel duidelijk wat ik wil, daarom doe ik een tweede poging.
Heb een db met twee tabellen. De eerste tabel bevat slechts een record. In dit record staan een aantal default instellingen voor de toepassing zoals:
lokatie van bepaalde bestanden, gebruikersnaam, woonplaats etc. De gebruiker kan deze zaken zelf, in de eerste tabel, invoeren en/of wijzigen mbv. een form. Het is nu de bedoeling dat via een ander form, data wordt ingevoerd die niet standaard zijn zoals gebruikte CCD camera's, datum en oa.tijd. Op dit form bevindt zich ook een tekst veld waarin de gebruikersnaam dient te komen zoals die is opgenomen in de tabel met default instellingen. Wanneer het form wordt afgesloten dient deze info te worden opgeslagen met de andere ingevoerde gegevens. Het lezen van de tabel met default instellingen is geen probleem doe dit via een sql statement. Het geheel hoeft voor mij zeker niet met een Macro te gebeuren, iedere oplossing is welkom.

Hopelijk heb ik hierbij wat meer duidelijkheid gegeven.
Vast bedankt voor alle moeite, groetjes,
Ton
Openoffice 3.1 op Windows XP Professional
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Text vanuit tabel naar text veld form

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet of ik het goed begrijp maar misschien is het mogelijk om een Primary Key door te geven als Master/slave in een form.

Als een persoon in een mainform is geselecteerd kan in een subform allerhande informatie worden ingevuld. Dan wordt voor elk nieuw record in het subform de primary key van het mainform ingevoerd en er moet ook een andere primary key gemaakt worden voor elk record.

Misschien lijkt dit moeilijk maar dit is standaard mogelijk. Het kost in het begin wat moeite om te begrijpen wat je met een minform en subform kunt doen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Text vanuit tabel naar text veld form

Bericht door RPG »

Hallo

Als het bovenstaande niet zo duidelijk is,wat ik mij kan voorstellen, lees dan op de Engelse forums bijdragen van Villeroy. Hij weet het zelfde vaak met enkele woorden duidelijk te maken. Ik weet dat hij het ook in een eigen bedrijf gebruikt. Ik gebruik het alleen maar als thuisgebruiker.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
ton dix
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jun 16, 2010 4:11 pm

Re: Text vanuit tabel naar text veld form

Bericht door ton dix »

Hallo Romke,

bedankt voor al je moeite.
Probleem was eenvoudiger op te lossen dan ik dacht, maar je hebt mij op het goede spoor geholpen met een antwoord van jou dat ik vond op de Engelse site.
Gelukkig, moet heel eerlijk bekennen dat ik wel een beetje klaar ben met zo'n standaard database toepassing. Mijn collega's, allemaal Java experts en ook nogeens in Grails, hebben deze weken wat meewarig hun hoofd geschud en zich afgevraagd waarom ik de toepassing niet mbv Grails maak. Had me wel een paar weekjes tijd gescheeld maar niet zoveel plezier gebracht met het leren van iets nieuws.
Nu heb ik zo ondertussen wel wat macro's, zal ik die ergens posten en zo ja laat me even weten waar dan.

Nogmaals bedankt voor al je moeite, groetjes,
Ton
Openoffice 3.1 op Windows XP Professional
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Text vanuit tabel naar text veld form

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet wat de beste plaats is voor de macro's. Als het macro's zijn special voor een database dat is het beter om ze te plaatsen in een database forum. Als ze een algemene waarde hebben dan kan het macro forum de beste plaats zijn. Eventueel plaats je hier een voorbeeld

Villeroy beschrijft op de Engelse forums regelmatig de kracht van OOo in hoeverre dat betrekking heeft op databases. Je kunt met OOo niet gemakkelijk een database beheren maar je kunt heel snel gegevens importeren vanuit een geregistreerde database in een OOo document.

Je kunt aan OOo heel veel databases verbinden, het wordt dan een geregistreerde database. Het zou best kunnen dat je een database met een Java of Grails toepassing beheert en resultaten publiceert met behulp van OOo.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie