[opgelost] 2 tabellen met query tot 1 nieuwe tabel maken

Bespreek het databaseprogramma
DickStomp
Berichten: 4
Lid geworden op: vr mei 14, 2010 10:33 am

[opgelost] 2 tabellen met query tot 1 nieuwe tabel maken

Bericht door DickStomp »

LS
In MSOffice hebben we diverse "soorten" queries, zoals een Maak, Wijzig, Verwijder-querie. In OOo Base heb ik dat niet kunnen vinden.
Ik wil 3 tabellen na elkaar verwerken tot één nieuwe tabel met allerlei extra info. MSOffice doet dat met de Wijzig-query.
Je geeft dan de tabel op die verwerkt moet worden en de tabel waar het resultaat in/bij moet komen. Je kan dan aangeven welk veld van de Invoer in welk veld van de Uitvoer moet komen. Je kunt ook berekende velden of een veld met een constante uitvoeren.
Dick
Laatst gewijzigd door DickStomp op di jun 07, 2011 10:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 3.2.1 op Windows XP Home SP3 én Linux Ubuntu 10.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: 2 tabellen met query tot 1 nieuwe tabel maken

Bericht door RPG »

Hallo

In de query editor kun je queries maken en aanpassen.

Queries worden getoond door middel van de formulieren.

Voor queries die je moet bewerken maak enkel een querie gebaseerd op een enkele tabel.

Maak niet zulke ingewikkelde queries want formulieren zijn bedoeld om queries aan elkaar te koppelen.

Kijk in de tutorial sectie van dit forum voor meer informatie onder anderen dit.
http://user.services.openoffice.org/nl/ ... ?f=4&t=977

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: 2 tabellen met query tot 1 nieuwe tabel maken

Bericht door eremmel »

Base is niet zo erg uitgebreid. Maar je kunt wel een tabel kopiëren en data van de ene tabel naar de andere kopiëren. Doe dit door de bron tabel te selecteren (Ctrl-C / Ctrl-V) en dan via de wizard te gebruiken. Niet gebruikte velden in de source tabel kunnen niet op die manier worden gevuld.

Je kunt wel een query maken en deze dan 'droppen' op een tabel. Krijg je de zelfde wizard en op die manier kun je ook 'berekende velden' naar de doel-tabel kopiëren.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
DickStomp
Berichten: 4
Lid geworden op: vr mei 14, 2010 10:33 am

Re: 2 tabellen met query tot 1 nieuwe tabel maken

Bericht door DickStomp »

OK, het is me duidelijk, dat wat met Access kan, nog (lang) niet met OOo base kan. Ik probeer dit al drie jaar te converteren met de hand, maar OOo base staat qua ontwikkeling kennelijk stil. Ik heb te weinig kennis van de source van Base om dat te verhelpen.
Als ervaren programmeur (oude COBOL krasser... sinds 1970) schrijf ik mijn hele boekhoud-systeem wel uit in Basic, dan weet ik zeker dat ik na drie maanden perfect werkende software heb onder Linux. Uiteindelijk is het datamodel bekend...
Einde oefening... aan het werk!
Dick
OpenOffice 3.2.1 op Windows XP Home SP3 én Linux Ubuntu 10.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [opgelost] 2 tabellen met query tot 1 nieuwe tabel maken

Bericht door RPG »

Hallo

Je zou het ook kunnen proberen met SQL code en als die werkt die laten uit voeren met BASIC.

Maar je vraag was niet in die richting. Met de extra informatie van kunnen programmeren kan ik dat antwoord wel geven. Normaal laat ik dat achterwege omdat het te moeilijk is voor de meeste gebruikers. De API is erg gecompliceerd.

Zolang je op de zelfde manier wilt werken als met MSO kun je dat beter blijven gebruiken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: [opgelost] 2 tabellen met query tot 1 nieuwe tabel maken

Bericht door eremmel »

OOo leren programmeren voor een ervaren programmeur die Engels kan lezen is niet zo heel moeilijk. Ik ben zelf 2 jaar geleden door dat proces gegaan om een Access database applicatie aan te passen. Heb wat macro's gemaakt in OOo Basic etc. om updates op de database te automatiseren etc. en de schermafhandeling te verbeteren.

Ben eerst begonnen met veel te lezen op het Engelse forum en de documenten over OOo-Basic, Base-macro's door te nemen tot dat ik de indruk had dat ik alle kennis had voor mijn implementatie. Toen begonnen en vooral op het Engelse forum vragen gesteld omdat daar een paar heel goede gebruikers op zitten m.b.t. Base. Je koopt niet zo makkelijk een boek over het een of ander, maar ook m.b.t. OOo Base: internet is je vriend. Als ik zie dat u ook Linux gebruiker bent, dan moet u deze manier van werken bekent voorkomen. E.e.a. is niet te doen voor de gewone gebruiker zonder IT kennis, maar lijkt me een prima uitdaging voor een ervaren programmeur.

P.S. (voor o.a. Romke)
Sommige van die 'heel goede gebruikers' werken ook op het Nederlandse forum ...
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie