Meerdere steden en meerdere tabellen

Bespreek het databaseprogramma
Dreamquartz
Berichten: 1
Lid geworden op: di mei 31, 2011 2:57 am

Meerdere steden en meerdere tabellen

Bericht door Dreamquartz »

Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende:
Ik heb een tabel van een klant waarin ik meerdere adressen wil opslaan.
De klant heeft een WerkAdresStad, een FactuurAdresStad en/of een TrainingAdresStad. Al deze adressen kunnen anders zijn.
Ik zou graag het volgende willen bereiken:
a. 1 tabel met alle steden zodat deze opgezocht, toegevoegd en veranderd kunnen worden. Op dit heb ik een tabel met bijbehorend formulier met gebruikmaking van "Combo Box". Dit werkt als ik alleen een stad of een dorp dien te manipuleren. Ik wil eigenlijk de StedenTabel kunnen gebruiken in andere formulieren, maar ook in die andere formulieren steden of dorpen kunnen toevoegen of veranderen, zonder steeds weer de StedenTabel te openen.

Het probleem zit in het volgende: Als er een toevoeging dient plaats te vinden, moet de toevoeging in de StedenTabel komen, maar ook meteen ter beschikking komen voor WerkAdresStad, FactuurAdresStad enTrainingAdresStad. Deze worden namelijk in hetzelfde formulier ingevoerd.

b. vermijden redundantie. Ik heb het gevoel dat de opzet van de database gaat leiden tot een "zware" database over tijd, daar er met betrekking tot bijvoorbeeld WerkAdresStad, FactuurAdresStad en TrainingAdresStad, de gegevens in het record van de klant geplaatst worden. Ik zou graag alleen maar willen referen aan de specifieke records in StedenTabel. Als dit kan, dan heb ik het vermoeden dat punt a. overbodig wordt.

Is a., maar het liefst b. te bereiken en zo ja, hoe?

Met vriendelijke groet,

Dream
OpenOffice 3.0 op Ubuntu 10.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Meerdere steden en meerdere tabellen

Bericht door RPG »

Hallo

Als je een database wilt maken naar jouw wensen dan moet je eerst leren hoe dat moet. Ik ben niet in staat je een snelle oplossing aan te bieden.
Bestudeer eerst alle details die je nodig hebt.
a) In dit geval leer wat je kunt doen met de controls.
b) Kies een database engine die voldoet aan je wensen indien je kiest voor de ingebouwde versie zorg voor dataveiligheid.

Als je dat gedaan heb, definieer dan de wensen aan de hand van wat mogelijk is.
Op alle forums is een sectie voor tutorials ga daar eerst eens lezen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie