Groot tekstbestand importeren

Bespreek het databaseprogramma
TondeV
Berichten: 1
Lid geworden op: di mar 29, 2011 2:08 pm

Groot tekstbestand importeren

Bericht door TondeV »

Ik wil een groot tekstbestand importeren in ooBase, het daarna gaan bewerken en verder als datbase gaan gebruiken en onderhouden. Het bestand is zo groot dat ik het niet in Calc kan importeren, we hebben het hier over zo'n 4.500.000 records. In delen importeren heeft dan ook geen zin. Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand mij aan een tip helpen om dit te doen?
OpenOffice 3.3 op Windows 7
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Groot tekstbestand importeren

Bericht door eremmel »

Ik denk dat dit ook te groot is voor de ingebouwde database in ooBase (HSQLDB). Het beste kunt u een externe database opzetten (B.v. MySQL of HSQLDB) en daar dit bestand in importeren. Dan kunt u ooBase gebruiken als front-end om queries en formulieren en rapporten te maken.

Als het bestand netjes is geformatteerd kunt vanuit Base misschien wel een koppeling maken met dit bestand (alleen lezen): Kies 'met een bestaande database verbinden' en als type 'Tekst'. U moet vervolgens wat gegevens invoeren over de structuur van dat bestand. Merk op dat dit vrij beperkt is. Als dit niet gaat, kunt u misschien een ODBC registratie maken naar dit bestand (heeft meer mogelijkheden om bestandsformaat te configureren) en dan in ooBase als type ODBC kiezen. De query mogelijkheden zijn vanuit ooBase naar Tekst type erg beperkt. Via ODBC (met tekst) is dacht ik meer mogelijk.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie