HSQLDB opzetten als server.

Bespreek het databaseprogramma
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

HSQLDB opzetten als server.

Bericht door RPG »

Het is gebleken dat OOo-base in de standaard configuratie niet erg betrouwbaar is. Dit ligt voorzover ik kan beoordelen niet aan de gebruikte database engine maar meer aan de manier hoe alles opgeslagen wordt in een file. Het opslaan in een file kan soms een goede keuze zijn namelijk als je de gegevens op meer computers wilt gebruiken die geen net werk zijn. Als het een keuze is dan blijft het verstandig om te zorgen dat je niet over vallen wordt door een crash. De voorzorgen hebben betrekking op verschillende gedragingen.
a) Maak een backup van de database zeker na grote wijzigingen.
b) Ruim in de database overbodige gegevens op me behulp van daarvoor geschikte commando's

Ik kan mij voorstellen dat na eenmaal dataverlies geleden te hebben men zeker een echt betrouwbare database wil gaan gebruiken. Sommigen kiezen dan voor erkende stabiele database engines zoals: Oracle, MySQL, DB2 en vele anderen die ik niet ken. Diegenen die kiezen voor de grote betrouwbare database engines hebben mijn advies niet nodig bovendien ik denk dat hun kennis beter is dan mijn kennis.

Ik schrijf dit voor die personen die kiezen om te werken met HSQLDB en het proces zelf willen leren zonder nu nog over voldoende kennis te beschikken.

Probeer eerst dit
Standaard word er gewerkt met de database in een file. Dit wordt kenbaar gemaakt links onder in het venster. Een eerste stap om een wat meer stabiele database te krijgen wordt hier beschreven onder: een niet embedded database. Deze database is altijd nog maar voor een gebruiker beschikbaar.

Probeer dit als tweede
Indien men de database wil gaan gebruiken als server voor meer gebruikers en eventueel meer computer dan wordt de installatie moeilijker. Voor Window gebruikers is het zeer verstandig om kennis te nemen van de informatie die DACM geeft op het Engelse forum. DACM heeft ook programmatjes gemaakt die het installeren gemakkelijk maakt. Voorzover ik weet werken de programmatjes die DACM gemaakt heeft niet onder linux maar dat kan veranderd zijn. Wel biedt openSUSE 11.3 de mogelijkheid om de HSQLDB als server te installeren. Ik heb dit geprobeerd en het werkt. Misschien bieden andere linux distributie ook deze mogelijkheid om HSQLDB als server te installeren.

HSQLDB 2.0
Voor mij is dit nog een stap te ver maar degenen die de voorgaande stappen succesvol gezet hebben en openSUSE gebruiken kan het misschien verstandig zijn om te wachten tot openSUSE dit aanbiedt in een versie. Aangezien binnen drie weken een een nieuwe openSUSE versie uitkomt waar mogelijk HSQLDB 2.0 inzit kan daar misschien op gewacht worden.

Ik heb een type fout HSQLDB 3.0 aangepast naar HSQLDB 2.0
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4