[OPGELOST] Verwijderen database

Bespreek het databaseprogramma
Tamboer
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 6:40 pm

[OPGELOST] Verwijderen database

Bericht door Tamboer »

OS windows 7 Home Premium
OO 3.2
L.S.
Ik ben begonnen met OO Gegevenbron om iets te maken voor een vereniging. Omdat ik niets van het programma weet begin je wat te stoeien. Gevolg de map waarin je het opslaat staat vol "Nieuwe Database 1,2,3..". Deze moeten er weer uit, maar nu komt het probleem, dat lukt niet. Gaat ik naar de betreffende map en het bestand en delete, komt de melding dat dat niet gaat want ze staan open in OO 3.2. maar OO is helemaal niet gestart. Daarna gekeken in Taakbeheer of daar soms nog iets staat. Niets te vinden. In het programma "OO Gegevenbron" is wel de mogelijkheid de bestanden te verwijderen maar in de map blijven ze staan. Daarna nogmaals geprobeerd maar er verandert niets.
Hoe raak ik die rommel kwijt?
Ik heb gezocht in het forum "Base" maar daar staat niets.[*]
Laatst gewijzigd door Tamboer op ma jan 24, 2011 2:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
OS windows 7 home Premium
OpenOffice 3.2
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Verwijderen database

Bericht door floris v »

Wat ook kan is dat OOo niet goed werd afgesloten en dat er nog lock-bestanden in die mappen staan, die blokkeren het verwijderen net zo goed. Ga in de Windows Verkenner naar Extra - Mapopties, kies de tab Weegave en haal het vinkje weg bij Extensies voor bekende bestandstypen verbergen. Dan moeten zulke lock-bestanden zichtbaar worden. Verwijder ze, daarna kunnen de overbodige bestanden ook weg. Ten overvloede: ik had ook wat testbestanden gemaakt met Base en kon die zonder problemen verwijderen.
Databaseprogramma's zijn overigens programma's van het type waar je je echt in de materie (niet alleen de interface maar ook het hele idee achter databases) moet verdiepen om er wat zinnigs mee te kunnen doen.

Als het probleem opgelost of de vraag beantwoord is, bewerk dan het eerste bericht in dit onderwerp en zet [OPGELOST] aan het begin van de titel. Markeer ook het groene vinkje.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Tamboer
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 6:40 pm

Re: Verwijderen database

Bericht door Tamboer »

Bedankt voor de snelle reactie maar het is de oplossing helaas niet. Bij alles wat ik wil deleten komt de melding dat het programma open staat in OOo. Het betreffende item is niet gevinkt. Wat betreft het verdiepen in de materie, het is mij niet geheel onbekend. In de DOS tijd wat gedaan met DBase met de taal Clipper. Het is wel lang geleden, want ik ben al 80. Ik heb ook MySQL geprobeerd maar bij conformeren krijg ik steeds een foutmelding dat port TCP en 3306 niet beschikbaar is maar kijk ik bij Firewall dan staat MySql er wel in en bij eigenschappen staat TCP gevinkt en ook 3306 staat erin. Dat was de reden om bij OOo te kijken. Met MySql moet ik nog verder zoeken.
Groeten Arie
OS windows 7 home Premium
OpenOffice 3.2
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Verwijderen database

Bericht door floris v »

Staat misschien de Snelstarter of Quickstarter aan? Misschien ten overvloede, maar er zijn heel wat mensen die vergeten dat die ook uit moet om OOo helemaal af te sluiten.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Tamboer
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 6:40 pm

Re: Verwijderen database

Bericht door Tamboer »

Inderdaad "Snelstart" is het probleem. Probleem opgelost.
Bedankt,
Arie
OS windows 7 home Premium
OpenOffice 3.2
Plaats reactie