Voorbeeld CRM in Base

Bespreek het databaseprogramma
drums97
Berichten: 13
Lid geworden op: di okt 12, 2010 10:08 am

Voorbeeld CRM in Base

Bericht door drums97 »

Aangezien ik op het hele internet geen voorbeeld kan vinden van een CRM systeem voor OOo Base, ben ik zelf aan het bouwen gegaan. Na veel speurwerk en oefenen, ben ik een heel eind gekomen.
Ik wilde jullie deze dan ook niet onthouden en hoor graag eventuele op- of aanmerkingen en tips en trics om e.e.a. te nog beter te maken.

Ik hoop dat hier iemand er iets aan heeft en hoor graag jullie reacties.

Let op: Dit is een heel eenvoudige database, waarin je nog alles kunt wijzigen!!

Groeten Ronny.
Bijlagen
Test CRM.odb
(52.89 KiB) 1513 keer gedownload
OpenOffice 2.0 op Windows Xp sp 3
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorbeeld CRM in Base

Bericht door RPG »

Hallo

Het is een mooi voorbeeld. Het lijkt mij ook bruikbaar voor anderen. Ik had een probleem met de naam. Ik moest de naam veranderen naar :TestCRM.odb
Dat betekent dat de spatie er uit moest.

Ik wens je succes toe met een verdere ontwikkeling eventueel samen met anderen.

Zorg er voor als je het echt gebruikt dat je er een gescheiden database van maakt. Zie hier voor verdere informatie.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
drums97
Berichten: 13
Lid geworden op: di okt 12, 2010 10:08 am

Re: Voorbeeld CRM in Base

Bericht door drums97 »

Hoi Romke,

Bedankt voor je compliment.]
Bedoel je met scheiden een database gebaseerd op een werkblad of obv DBase?

Alvast bedankt.
Gr. Ronny
OpenOffice 2.0 op Windows Xp sp 3
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorbeeld CRM in Base

Bericht door RPG »

Hallo

Met scheiden bedoel ik dat je krijgt
a) een enkel bestand waarin je formulieren, queries en rapporten worden op geslagen.
b) enkele bestanden die allemaal de zelfde beginnaam hebben en een andere extensie.

De reden hiervoor is dat je minder kans maakt op data verlies. Als je alles in een enkel bestand opslaat is de kans betrekkelijk groot dat je alle data kunt verliezen. In beide gevallen is het verstandig om regelmatig een backup te maken. Het is overigens verstandig om altijd een backup te hebben van belangrijke gegevens zeker voor een bedrijf. Op de twee engelse forums is bijna wel dagelijks een verhaal dat iemand zijn bestand kwijt is niet speciaal een database. Het maken van een backup kost weinig tijd en geld en kan je goed helpen. Ik zelf maak alleen een backup als ik linux opnieuw installeer dat is elke jaar. Tussendoor maak ik regelmatig een kopy van een bestand waarin ik grote veranderingen aanbreng. Voor de dudidelijk heid: ik heb geen bedrijf.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
drums97
Berichten: 13
Lid geworden op: di okt 12, 2010 10:08 am

Re: Voorbeeld CRM in Base

Bericht door drums97 »

Hallo Romke,
Ik maak sowieso elke einde van de dag van mijn bestand 1 op 1 een kopie op het bedrijfsnetwerk in een hiervoor gemaakte locatie, welke ook nog eens automatisch gebackuped wordt, dus van hetzelfde bestand hebben we inmiddels 3 kopieen :bravo: .

Ik heb diverse opties geprobeerd, maar dit is het meest stabiele. Het bestand is nu totaal 3.5 mb groot, dus eigenlijk niets. Het is puur bedoeld als CRM en hoeft geen kritische data te bevatten.

Wel ben ik bezig om formulieren te maken, waarin een filter a.d.h.v. een pull down menu. Bijv. type klant tabel gekoppeld aan de klantgegevens, zodat ik bijvoorbeeld alleen de klanten heb, die gekoppeld zijn aan particulier.
Ik kom hier nog niet helemaal uit, maar ben al een eind op weg.

Bedankt voor het meedenken.

Gr. Ronny.
OpenOffice 2.0 op Windows Xp sp 3
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorbeeld CRM in Base

Bericht door RPG »

Hallo

Het is goed om te lezen dat je dagelijks een backup maakt. Met het schrijven hou ik er soms rekening mee dat ook anderen het lezen en doe dan er soms ook wat uit gebreidere informatie in.

Hier een link naar een engels talige uitleg over de zoek mogelijkheden. Het is geschreven door Arineckaig In de eerste plaats beshrijft het de ingebouwde filter mogelijkheden van OOo-base. Daarnaast geeft het in een voorbeeld weer hoe je zelf een aangepast filter kunt maken zonder een macro.

Het laatste maakt gebruik van de automatische opslag van gegevens. De kern is het goed begrijpen hoe de formulieren werken en wat je kunt doen met SQL. Deze kennis wordt dan samen gebundeld en maakt het mogelijk om goede formulieren te maken. Het lukt mij niet om de mooie opzet van Arineckaig in het schrijven te benaderen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
drums97
Berichten: 13
Lid geworden op: di okt 12, 2010 10:08 am

Re: Voorbeeld CRM in Base

Bericht door drums97 »

PERFECT!!!!
Hartelijk dank Romke, dit zijn precies de voorbeeld die ik zocht!

Ik ga ermee aan de slag en zal de test CRM ook meteen updaten als ik 'm werkend heb.

Gr. Ronny.
OpenOffice 2.0 op Windows Xp sp 3
drums97
Berichten: 13
Lid geworden op: di okt 12, 2010 10:08 am

Re: Voorbeeld CRM in Base

Bericht door drums97 »

Hallo Romke,

Ik ben met de filters aan de gang gegaan, maar krijg ze op een of andere manier niet werkend.
Ik heb de stappen volgens de handleiding gevolg en de opbouw bekeken in het bijgevoegde programma, maar kom er niet uit!

Het zijn wel precies de filters die graag zou willen bijvoegen, en met name de 3. power filtering (niet de OR!).
Ik durf het bijna niet vragen, maar zou jij je hoofd hierover willen buigen?

Bij voorbaat dank.

Ronny
OpenOffice 2.0 op Windows Xp sp 3
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorbeeld CRM in Base

Bericht door RPG »

Hallo

Mijn eerste reactie heb ik per ongeluk niet verstuurd.

Ik denk dat het beter is om om op het forum te plaatsen wat je reeds gedaan hebt. Dan kan ik ook zien wat je wilt en mij aan sluiten bij jouw wensen.

Voor anderen die het zelfde willen en ook met deze moeilijkheid zitten is het ook een mogelijkheid om iets te leren. In het geval we in problemen komen met SQL kan iemand anders inspringen die meer weet van SQL.

Ik ben ondertussen wel aan het kijken hoe het werkt want ondanks dat ik het aanprijs gebruik ik het niet zelf. De reden hiervan is dat ik mijn database al klaar had voor dit idee mij bekend werd. Een andere reden is dat ik wel plezier heb ik coderen. Het laatste neemt niet weg dat coderen moeilijk is en je toch kennis van formulieren en SQL nodig blijft hebben.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie