Verbinding met gegevensbron wordt niet tot stand gebracht

Bespreek het databaseprogramma
charlesvank
Berichten: 3
Lid geworden op: ma sep 27, 2021 4:28 pm

Verbinding met gegevensbron wordt niet tot stand gebracht

Bericht door charlesvank »

Goedendag,

Allereerst: ik ben een beginner en dit is mijn eerste database (relationele database en een formulier om records in te voeren; als ik het zo goed verwoordt). Ik heb ook JRE 1.8.0_301 geïnstalleerd om Base te kunnen laten werken.

Ik heb een aantal records met succes ingevoerd, maar krijg nu de melding: De verbinding met gegevensbron "naam" kon niet tot stand worden gebracht. De klasse ' ' van het stuurprogramma kon niet worden geladen.

Meer: Foutcode 1000 en SQL-status: HY000

Ik kan nu niets meer.

Uw hulp wordt zeer op prijs gesteld.

Vriendelijke groet,

Charles
OpenOffice 4.1.10 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Verbinding met gegevensbron wordt niet tot stand gebrach

Bericht door RPG »

Ik heb niet zo'n goed idee wat de beste oplossing is voor het probleem.
https://www.java.com/en/download/manual.jsp
Bovenstaande link wijst naar Oracle Java en je moet voor ApacheOffice een 32 bits versie downloaden. ApacheOffice is nog steeds 32 bits voor Windows. Het kan zijn dat het opnieuw herstarten van de computer ook wil helpen want op die manier wordt ApacheOffice ook herstart.

Ik doe er ook een verwijzing bij naar het Engelse forum waar ook enige aanwijzingen gegeven wordt aangaande de vinkjes.
AOO 4.1.9 does not recognize the JRE (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum

Wel overstappen naar LibreOffice niet naar FireBird
Wanneer je overschakelt naar LibreOffice wat ook in de aanwijzing staat dan kan de oplossing wel geheel eenvoudig zijn en je kunt ApacheOffice gewoon laten staan. LibreOffice vraagt mogelijk wel om over te stappen naar FireBird maar mijn advies is om dat niet te doen. Het zou kunnen dat je aangemaakte database zo werkt met LibreOffice. ApacheOffice heeft steeds meer moeite met het volgen van de ontwikkelingen bij Windows 10. Je kunt wel al je oude documenten gebruiken in LibreOffice maar aangepaste documenten kunnen niet altijd gebruikt worden in ApacheOffice. LibreOffice heeft veel nieuwe ontwikkelingen toegepast die niet door ApacheOfficeOffice worden ondersteund. Op het Engelse forum wordt hier ook wel veel over geschreven.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
charlesvank
Berichten: 3
Lid geworden op: ma sep 27, 2021 4:28 pm

Re: Verbinding met gegevensbron wordt niet tot stand gebrach

Bericht door charlesvank »

Beste RPG,

Bedankt voor de reactie. Helaas opent de database niet in Libreoffice; ik krijg er dezelfde melding.

Ik heb ook nog maar een oudere versie van Open Office geprobeerd (4.1.6), maar helaas. Het lijkt erop dat ik mijn werk kwijt ben.

Aan de hand van uw reactie lijkt het me wel beter om opnieuw te beginnen, maar dan in Libre Office.
OpenOffice 4.1.10 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Verbinding met gegevensbron wordt niet tot stand gebrach

Bericht door RPG »

Voor de meesten onder ons is het vrij moeilijk om met databases te beginnen. Het wordt nog moeilijker als er iets verkeerd loopt zoals in dit geval. Toch is het zo, dat het beter in het begin verkeerd kan lopen dan later. In het begin raak je meestal weinig gegevens kwijt.

In eerste instantie gaan we bij ApacheOffice er altijd vanuit dat er een niet een goede JRE(Java Runtime) is geïnstalleerd. Ik ga er nu vanuit dat er zowel voor LibreOffice als voor Apache een goede JRE is geïnstalleerd en ook verbonden met het betreffende programma.

Office-Base , dus zowel ApacheOffice als LibreOffice, slaat alles in een enkel bestand op. Als het opslaan verstoord wordt dan kan het bestand ook beschadigd raken. Dit opslaan in een enkel bestand wordt in het database programma aan gegeven met embedded database. Je ziet dit staan links onder in het openings scherm van het databasedocument.

Het werken met een embedded database wordt erg afgeraden vanwege het vernietigen van de gegevens. Villeroy heeft een mooi programma geschreven om de gegevens veilig te bewaren. Dit wordt als de gesplitte database aan gemerkt wat feitelijk de normale manier van werken is.

[Solved] Install split_hsqldb_2.3.2_wizard.odb fails
[Python] Macro to extract and reconnect embedded HSQLDB (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum

In de twee links worden in het Engels uitgelegd hoe het een en ander gedaan moet worden. Zorg dat je een kopie maakt van de gegevens. Het leren werken met wat heet de split database is erg aan te bevelen en nu wordt je min of meer gedwongen. Het maakt niet uit of het doet onder ApacheOffice of LibreOffice. Na de vrijmaken kan er wel weer een verschil zijn.

De tweede link reconnect de dedatabase ook en dat is mogelijk bij jouw ook een probleem.

Ik heb mijn LibreOffice zo ingesteld dat het geen documenten kan opslaan in de ODF 1.3 indeling.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
charlesvank
Berichten: 3
Lid geworden op: ma sep 27, 2021 4:28 pm

Re: Verbinding met gegevensbron wordt niet tot stand gebrach

Bericht door charlesvank »

Hartelijk dank voor de informatie,

Charles
OpenOffice 4.1.10 op Windows 10
Plaats reactie