Symbool |

Bespreek de formule-editor
DAMAQ
Berichten: 1
Lid geworden op: di mar 11, 2014 10:59 am

Symbool |

Bericht door DAMAQ »

Hoe voeg je een | in in een formule?

O.a. in deze formule

sum from t=1 to w-x+1 {v^t * t-1 uparrow qx}

Dit symbool (|) wordt in actuariële formules gebruikt om aan te geven dat er sprake is van uitstel. Ik los het nu op met een "uparrow" maar dat is niet de bedoeling.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

:D
OpenOffice 4 op Windows 8
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Symbool |

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet weinig van dit onderdeel van OpenOffice.org maar wel weet ik dat het alleen gemaakt is voor het mooi tonen van formules en niet voor berekeningen. Het gevraagde teken is denk ik niet in gebruik in de gewenste betekenis. Als je alleen het teken wilt tonen dan lukt mij dan wel door het tussen dubbele aanhalingstekens te zetten.

Code: Selecteer alles

sum from t=1 to w-x+1 {v^t * t-1 "|"
 qx} 
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Symbool |

Bericht door RPG »

Hallo

In de loop van de dag kreeg ik het idee dat ik terecht begrepen had dat het de bedoeling is om het gewenste symbool direct als tekst in te voeren. Ik vond ook de aanwijzing dat ik de goede methode gevolgd heb namelijk:
Help file schreef:U kunt ook W^"*" gebruiken om het teken als directe tekst in te voeren.
Sommige formules beginnen met een = teken. Gebruik "=" om dat teken als directe tekst in te voeren.
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Symbool |

Bericht door floris v »

Gewoon tussen aanhalingstekens zetten: sum from t=1 to w-x+1 {v^t * t-1 "|" qx}
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: Symbool |

Bericht door DiGro »

Je kunt het symbool toevoegen aan de catalogus. Bijvoorbeeld in de categorie Speciaal

Uit de Help:
"Een nieuw teken toevoegen
Selecteer het vak Lettertype en klik dan op een teken in het symbolenvenster om een teken aan een symbolenset toe te voegen. In het vak Symbool typt u een naam voor het teken. Selecteer in de keuzelijst Symbolenset een symbolenset, of typ een nieuwe naam om een nieuwe symbolenset te maken. In het rechtervoorbeeldvenster ziet u het teken dat u geselecteerd hebt. Klik op Toevoegen en dan op OK."

Om toegang te krijgen tot deze functie..
Kies Extra - Catalogus - Bewerken

Je vindt de pipe "|" onder nr Ux2223 in de categorie Wiskundige operatoren oa in het Lettertype OpenSymbol
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
Plaats reactie