waar vind ik OOo Math?

Bespreek de formule-editor
GeorgHK
Berichten: 12
Lid geworden op: wo aug 28, 2013 4:25 pm

waar vind ik OOo Math?

Bericht door GeorgHK »

Al meerdere jaren gebruik ik OpenOffice.
Als ik Extra/Opties kies dan zie ik:
+OpenOffice
+Laden/Opslaan
+Taalinstellingen
+OpenOffice Writer of OpenOffice Calc
+OpenOffice Writer/Web (niet vanuit Calc)
+OpenOffice Base
+Diagrammen
+Internet
Waar vind ik OpenOffice Math?
Zojuist heb ik OOo 4.0.0 geïnstalleerd ook hier kom ik math niet tegen.
Als ik probeer een formule te maken met Invoegen/Object/Formule
dan komt er wel een edit box maar verder wekt het niet. Wat ik te zien krijg zijn onbegrijpelijk op elkaar gestapelde tekens.
nu wilde ik het via OOo Math proberen, maar dat heb ik niet, althans ik weet het niet te vinden en ik lees dan anderen een formule maken in Math en die dan exporteren naar Writer of Calc.
Windows 7/64 OpenOffice 4.0.0
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: waar vind ik OOo Math?

Bericht door RPG »

Hallo

Zelf heb ik nog nooit gebruik gemaakt van Math. Voor zover ik er iets van begrijp is dat programma om formules er mooi te laten uitzien maar niet om er berekeningen mee te maken. Ik zou zeggen lees de help file omtrent math.
Uit de help file schreef:Formules kunnen niet in LibreOffice Math worden berekend omdat het een formule-editor is (voor het schrijven en weergeven van formules) en geen rekenprogramma. Gebruik werkbladen om formules te berekenen, of de rekenfunctie in het tekstdocument voor eenvoudige berekeningen.
Calc kent wel een echte formule editor. Die is aan te roepen via de functie assistent. Als je writer gebruik is er ook een functie assistent maar de toolbar wordt bij mij pas zichtbaar nadat ik "=" heb in getoetst. De functie voor Calc en writer tabellen zijn niet gelijk.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: waar vind ik OOo Math?

Bericht door floris v »

Math is een soort tekenprogramma, je moet ermee leren werken, de leercurve is behoorlijk steil.
Een integraal krijg je bijvoorbeeld met de code

Code: Selecteer alles

g(x) = int from{-infinity} to {x}  e^t dt
Een deling met

Code: Selecteer alles

h(x) = {2x-1} over {x+9}
Dat geeft dan een heel vaag idee.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
GeorgHK
Berichten: 12
Lid geworden op: wo aug 28, 2013 4:25 pm

Re: waar vind ik OOo Math?

Bericht door GeorgHK »

Of math ook berekeningen uitvoert weet ik niet, want ik kan dat niet eens proberen.
Waar het om gaat is:
1.ik kan wel de editor openen via Invoegen/Object/Formule
2.als ik dan een formule (netjes dus, zoals je de formule zou willen tonen want daar gaat het om) wordt het een rare opeenstapeling van symbolen
3. daarom zocht ik hulp op het forum en las daar dat mensen het onderdeel "Math" van OOo kunnen openen en gebruiken
4. ik kan dat niet en vraag me dus af waar ik math kan vinden. Komt niet voor in het rijtje zoals Writer/Calc/Draw/Base
5. Met het schrijven van formules (al dan niet met de functieassistent) in calc heb ik geen probleem. Dat deed ik voorheen met Excel ook
bedankt voor de reacties, maar daar ging het dus niet om.
De vraag is dus Waar vind ik Math

NB in de Help van OOo (zoek naar Math) lees ik o.m.:
Een nieuw formuledocument maken (OpenOffice Math).
en juist dat OpenOffice Math heb ik niet.
Windows 7/64 OpenOffice 4.0.0
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: waar vind ik OOo Math?

Bericht door floris v »

Dat heb je wel, maar in de Nederlandse uitvoering heet het Formule. Klik in het openingsvenster op Formule (rechts, onder Gegevensbron). Je kunt ook Bestand - Nieuw - Formule doen, dat heeft hetzelfde effect. Als je dan de code voor de formule niet goed invoert, krijg je inderdaad een onleesbare brij van symbolen naast en boven elkaar.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: waar vind ik OOo Math?

Bericht door RPG »

Hallo

Math wordt geopend met
menu --> Bestand --> Nieuw --> Formule

Math komt niet voor bij de opties

Ik heb het idee dat Math / formule al geopend is bij jouw en goed werkt.

Ik heb een formule gegeven in deze draad door Floris v in het onderste venster geplakt en daarna kwam het resultaat boven te staan nadat ik op F9 gedrukt hebt.. Het resultaat is een grafische weergave van de ingevoerd formule en heeft niets met de wiskundige waarde van de formule van doen, althans hoe ik het begrijp. Je moet zeker de help file lezen daar het invoeren van de formules in het geheel niet lijkt op wat je verwacht.

Plaats maar een voorbeeld over wat je wilt invoeren.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: waar vind ik OOo Math?

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb de help file aangaande formule voor een deel gelezen en dat maakt het misschien ook beter te begrijpen. Daar staan voorbeelden die ik zo kon over nemen in een proefje. Ook is het raadzaam om regel matig op de rechter muisknop te klikken voor allerlei mogelijkheden.

Als ik het goed begrijp is math / formule een soort programmeer omgeving voor het tonen van mooie formules in een grafische weergave. Deze weergave kan gebruikt worden in een artikel. De manier hoe de formules ingevoerd worden en of getoond heeft voor zover ik weet geen enkele relatie met de berekening in calc. De ontwerper moet er dus ervoor zorgen dat er geen verschil is tussen de gebruikte formule en de getoonde formule

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
GeorgHK
Berichten: 12
Lid geworden op: wo aug 28, 2013 4:25 pm

Re: waar vind ik OOo Math?

Bericht door GeorgHK »

Leuk dat er een aantal reacties is.
Ik denk dat ik nu mijn eigen probleem heb begrepen.
Math wordt aangeduid met "Math" maar ook met "Formule" en die twee betreffen hetzelfde.
Dat is enigszins verwarrend voor wie dat (nog) niet weet.
Als je OOo opent kan je "Formule" kiezen en dan kies je dus Math.
Ben je eenmaal in Calc of in Writer dan via Invoegen/Object/Formule.
Inderdaad alleen een formule editor. Er wordt geen formule berekend.
De formules in Calc kunnen erg ingewikkeld zijn en behoeven dan dus een verklaring.
Daartoe is "Formule" (Math) erg geschikt. Wel ingewikkeld overigens maar fraai resultaat
als het eenmaal is gelukt.
Bedankt allemaal.
Windows 7/64 OpenOffice 4.0.0
Plaats reactie