Net aangemeld, voor de volgende vraag(en):

Bespreek het tekenprogramma
jansloos
Berichten: 8
Lid geworden op: za jun 15, 2019 1:08 pm

Net aangemeld, voor de volgende vraag(en):

Bericht door jansloos »

1. Wat zijn het blokje, en bolletje aan de einden van een getekende lijn?
2. Hoe kan ik een zelf getekend apparaat, of voorwerp, bv het symbool van een lamp, of accu, opslaan in een bibliotheek?

Dank voor de antwoorden.
OpenOffice 3.1 op Windos 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Net aangemeld, voor de volgende vraag(en):

Bericht door RPG »

Ik zou in eerste instantie eens goed de help file gaan lezen om te ontdekken wat al die kleine aanwijzingen betekenen. De help is door deskundigen geschreven en herlezen door anderen en geeft daardoor goede informatie beter althans dan informatie wat zo uit het hoofd door mij op geschreven wordt. Voor elk computer programma geldt ook nog dat je de helpfile moet leren gebruiken. Vaak is daarvoor ook nog aparte hoofdstukken toegevoegd.

Blijft over de vraag of OpenOffice-Draw wel het geschikte programma voor jou is. Uit de summiere informatie de je vraagt lijkt het mij niet geschikt voor jou. Ik zou een echt CAD programma gebruiken. Ik heb zelf enige ervaring met QCad - Wikipedia. Ik heb gewerkt met de probeer versie.

Lees ook
Grotere cijfers Hoe? (Toon onderwerp) • OpenOffice.org

Gallery
Als je door wilt gaan met het gevraagde dan zul je je waarschijnlijk moeten verdiepen in galerij. Het zou waarschijnlijk wel eens de zelfde functies als stempelen(stamp) in Qcad kunnen hebben.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
jansloos
Berichten: 8
Lid geworden op: za jun 15, 2019 1:08 pm

Re: Net aangemeld, voor de volgende vraag(en):

Bericht door jansloos »

Hee, dank voor je reactie.

Ik heb ook al in de helpfile gezocht en een boek uit de bibliotheek gehaald.maar kan het niet vinden.
Van belang is dat je dan moet weten onder welke term je moet zoeken.

Maar goed ik ga nog een poging wagen.


Dit Draw ben ik nu een beetje gewend. wat ik er mee wil tekenen, zijn meestal elektrische schematjes.
Camper gerelateerd. Dus 12Volt.

En ook voor dit, zal ik eens naar jouw aanbeveling kijken.
OpenOffice 3.1 op Windos 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Net aangemeld, voor de volgende vraag(en):

Bericht door RPG »

Je moet eerst een tekening openen en daarna op F1 drukken. Dan weet je zeker dat de help file ook gericht is op Draw. Dat is belangrijk bij het zoeken.

Bij de Inhoud moet je gaan naar "Presentaties en Tekeningen". Door te dubbel klikken krijg je een meer details. Ga daarna naar "Objecten, afbeeldingen en tekeningen". Daarna is het echt geduldig lezen. Tijden het lezen kom je ook de verklaringen tegen van allerlei symbolen. Het is afhankelijk van je zelf hoe snel je de grote hoeveelheid aan details kunt opnemen. Belangrijker is misschien nog om ordening daarin te brengen voor jezelf.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Net aangemeld, voor de volgende vraag(en):

Bericht door RPG »

Mijn parate kennis van Draw is niet zo groot maar ik heb nog eens door de help gelezen.

Ik heb het idee dat je niet zo gemakkelijk iets kunt stempelen in Draw. Maar eenvoudig is om in een aparte tekening de verschillende symbolen te tekenen en wanneer ze nodig zijn ze te plakken in het beoogde document. Je moet ze wel met de pijltjes toetsen naar de goede plek navigeren. Ik blijf bij het idee dat Draw niet zo geschikt is voor technisch tekenen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
jansloos
Berichten: 8
Lid geworden op: za jun 15, 2019 1:08 pm

Re: Net aangemeld, voor de volgende vraag(en):

Bericht door jansloos »

Wat bedoel je met stempelen?

Verder begrijp ik dat je bedoelt, alle symbolen die ik wil gebruiken los op een pagina tekenen, en die gebruiken als bibliotheek?

Verder kan ik met tekenen in Draw wel terecht. Het zijn platte tekeningen vergelijkbaar met een stroomdiagram.
Ik hoef er geen maatschets of werktekening van te maken.

Ik ga wel even kijken hoe dat Qcad werkt. En kijken of het op mijn 12? 15? Jaar oude PC past?

Je kunt ze vinden in een ander forum, waar ik op actief ben:

http://www.camperforum.nl

Onder het hoofdstuk electronica vind je ze wel.
OpenOffice 3.1 op Windos 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Net aangemeld, voor de volgende vraag(en):

Bericht door RPG »

Bij stempelen moet je denken aan het stempel van vroeger zoals gebruikt op kantoren en zoals kinderen het nu geloof ik soms nog wel gebruiken voor figuurtjes.
jansloos schreef:Verder begrijp ik dat je bedoelt, alle symbolen die ik wil gebruiken los op een pagina tekenen, en die gebruiken als bibliotheek?
Ja dat is wat voor eenvoudig tekenen wel zal werkenn. Later heb ik de mogelijkheid van dupliceren gevonden

Ik heb ook de mogelijkheid gevonden van dupliceren. Dit dupliceren lijkt wel op stempelen maar moet op het zelfde blad gebeuren.

Eerst iets selecteren dan:
menu --> bewerken--> dupliceren
Voor meer details klik op de help knop

QCAD en LibreCad
Ik heb ook gevonden dat LibreCAD een fork is van QCAD en zonder problemen is te gebruiken. Ik heb het niet zelf geprobeerd: Ik heb het niet nodig.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie