[solved] Hoe een cirkelboog tekenen?

Bespreek het tekenprogramma
willem
Berichten: 33
Lid geworden op: za jun 06, 2009 5:15 pm

[solved] Hoe een cirkelboog tekenen?

Bericht door willem »

Hallo,
Mijn vraag is hoe een cirkelboog te tekenen. Geen cirkelsegment. Alleen de boog.
Met de Helpfunctie vind ik de tekst.

Boog
Tekent een boog in het huidige document. Wanneer u een boog wilt tekenen, sleept u een ellips tot de gewenste grootte en klikt u vervolgens om het beginpunt van de boog te definiëren. Verplaats uw aanwijzer naar de gewenste positie voor het eindpunt en klik. U hoeft niet op de ellips te klikken. Wanneer u een boog wilt tekenen die op een cirkel is gebaseerd, houdt u Shift ingedrukt terwijl u sleept.


Deze handelingen uitvoeren lukt niet omdat het aanklikken van een begin- en eindpunt niet werkt.
Kan iemand uitleggen wat te doen?

Vriendelijke groet,
Willem
[/color]
Laatst gewijzigd door willem op ma okt 19, 2009 5:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Hoe een cirkelboog tekenen?

Bericht door RPG »

Hallo

Met behulp van het Engelse forum
teken een gedeelte van een cirkel. Die met het hapje eruit.
Maak het segment op de gewenste maat.
Haal het gekleurde vlak er uit.
Converteer het figuur nu naar boog.
Ga nu punten bewerken.
Knip enkele punten er uit die je wilt..
Het resultaat is dat ik een boog zonder radialen heb.

Ik denk dat ik liever met een echt teken programma zou werken zoals het vrij verkrijgbare QCAD. Dit is technisch tekenen.

http://www.ribbonsoft.com/qcad.html

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
willem
Berichten: 33
Lid geworden op: za jun 06, 2009 5:15 pm

Re: Hoe een cirkelboog tekenen?

Bericht door willem »

Beste Romke,
Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga dit eerst uitproberen maar toch ook eens kijken bij QCAD.
Vriendelijke groet,
Willem
willem
Berichten: 33
Lid geworden op: za jun 06, 2009 5:15 pm

Re: Hoe een cirkelboog tekenen?

Bericht door willem »

Hallo Romke,

Van het programma Qcad heb ik de testversie gedownload. Telkens na 10 minuten wordt het afgesloten. Het programma blijkt toch niet vrij verkrijgbaar te zijn maar kost 24 euro. Qcad ziet er wel professioneel uit.

Met OO.o Draw lukt het me niet om een boog te tekenen op de hierboven geschreven manier omdat na het uitvoeren van de handelingen de radialen er nog steeds bij staan. Hoe raak ik die kwijt zodat alleen de boog overblijft?

Groeten,
Willem
Gebruikersavatar
lode
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 11:27 am

Re: Hoe een cirkelboog tekenen?

Bericht door lode »

Als tekenprogramma gebruik ik ProgeCad, zie link. Veeeeel lichter dan Autocad en gratis.

http://www.progesoft.com/en/smart-2008

Naar beneden bladeren tot hier
prog1.jpg
groeten
lode
HP Pavilion p6-2030be/WIN 7 Home Premium SP1/Intel Core i5-2500.3.3GHz/ 8Gb DDR3 HD 1.5 TB/IE 9/MS Office Pro 2003/OpenOffice 3.3.0 NL/NOD32nl
willem
Berichten: 33
Lid geworden op: za jun 06, 2009 5:15 pm

Re: Hoe een cirkelboog tekenen?

Bericht door willem »

Hallo Lode,
Bedankt voor de tip. Ik ga kijken bij ProgeCad2008Smart.
Groet, Willem
willem
Berichten: 33
Lid geworden op: za jun 06, 2009 5:15 pm

Re: Hoe een cirkelboog tekenen?

Bericht door willem »

Intussen heb ik gevonden dat de radialen verwijderd kunnen worden met "Boog splitsen".

Groet,
Willem
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [solved] Hoe een cirkelboog tekenen?

Bericht door RPG »

Hello

Het is al wel drie jaar geleden dat ik iets met QCAD gedaan heb en ben inderdaad vergeten dat ik met de trial versie werkte en niet met de betaalde download. Ik weet niet op dit moment of de beperking van de tijd tot 10 minuten ook geldt voor linux.
Het is goed dat je me daar aan herinnerde.

De beperking van 10 min was lastig maar ik bewaarde alles en startte opnieuw op.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
willem
Berichten: 33
Lid geworden op: za jun 06, 2009 5:15 pm

Re: [solved] Hoe een cirkelboog tekenen?

Bericht door willem »

Hallo,

Na de reactie van Lode heb ik het tekenprogramma ProgeCad2008Smart gedownload. Dit is een gouden tip. Hoewel ik niet veel ervaring heb met CAD is dit programma naar mijn indruk duidelijk beter van opzet en mogelijkheden dan Qcad. Ik ben nu doende om het programma te leren kennen. Een aardige reeks van basisfuncties heb ik al onder de knie. Het ziet er naar uit dat hierdoor OpenOffice.org/Draw bij mij zijn beste tijd heeft gehad. Ik ben heel content met deze aanwinst en betuig daarvoor mij hartelijke dank aan Lode.

Vriendelijk groet,
Willem
Plaats reactie