positie en grootte?

Bespreek het tekenprogramma
Dumpie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 6:20 pm

positie en grootte?

Bericht door Dumpie »

Hoi allen.

Waarom staat bij positie de x op 1.00 en de y op 0.40 (bij mij althans!)

Gr. Dumpie.

Sorry. Ik ben een leek op dit gebied.
Open office 4.1.1
Windows 8.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: positie en grootte?

Bericht door RPG »

Hallo

Als je iets op die positie neerzet komen die getallen er te staan. Ik weet dat dit antwoord je niet helpt.

Selecteer eerst een vorm.
dan menu --> Opmaak --> Positie en grootte
Je kunt daar ook op de help knop klikken.

Je moet gewoon een tijd lang de help file van een programma doorploegen voor dat je er iets mee kunt doen. De help files zijn niet zo gemakkelijk om te lezen de gebruikers handleiding is wat gemakkelijker maar dan nog kost het veel tijd om er iets nuttigs mee te doen.

De helpfiles zijn veel meer bedoeld voor mensen die al kunnen teken. Gebruikershandleiding geven vaak wat meer uitleg en ook voorbeelden. Ik heb zelf ook altijd nog wel andere boeken gelezen om aan de kennis te komen. Ik zocht regelmatig in een bibliotheek naar boeken over een onderwerp waar ik wat van wilde weten. Wat je ook doet het zal je veel tijd kosten om het geheel te begrijpen.

User Guides for OpenOffice.org 3.x - Apache OpenOffice Wiki

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: positie en grootte?

Bericht door floris v »

Dumpie: het is beter als je meer uitleg geeft, bijvoorbeeld vertelt wanneer bij x 1 en bij y 0.40 staat. Anders moeten we er maar naar raden. En dan duurt het gewoon langer voordat je een bruikbaar antwoord krijgt. Zie ook Lees dit eerst.
Ik neem maar aan dat je een figuur hebt getekend en dat je Positie en Grootte het gekozen bij het menu dat verschijnt als je rechtskklikt. de waarde bij x geeft dan de afstand tot de linkermarge aan en de waarde bij y de afstand tot de bovenmarge.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Dumpie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 6:20 pm

Re: positie en grootte?

Bericht door Dumpie »

Hallo RPG.

Door je uitleg hierboven snap ik nu dat deze getallen de plaats op het raster weergeven. Ik heb de positie van de x as getallen van een lijn veranderd en dan zie je hem verspringen op de x as. Dus dit is me nu duidelijk. Bedankt.

Hoi Floris.
Ik was zo in de ban van het uitzoeken dat ik niet compleet ben geweest. Maar soms is het stellen van een vraag waarvan je de materie niet kent al moeilijk genoeg. En de users guide is in het Engels en om daar nu aan te beginnen gaat me te ver. Toch heeft het antwoord van RPG me wel op het goede spoor gezet. Ik heb dit programma niet echt nodig maar dacht even een plattegrond te maken wat uiteindelijk met wat aanpassingen. Maar dat gaat me lukken.
Bedankt voor je antwoord.

Gr. Dumpie
Open office 4.1.1
Windows 8.1
Plaats reactie