groot Draw bestand crasht in nieuwe Ooo 4.1.0

Bespreek het tekenprogramma
DefenderII
Berichten: 6
Lid geworden op: do jun 05, 2014 11:54 am

groot Draw bestand crasht in nieuwe Ooo 4.1.0

Bericht door DefenderII »

Beste,
ik gebruik al jaren open office en vooral Draw. Ik maak hier redelijk wat tekening op maar vanaf versie 4.0.0 merk ik op dat grote bestanden (bij mij was het oorspronkelijk bestand 12 MB) na ongeveer 1 min ongewild afsluiten. Bij het herstellen neemt de bestandsgrootte ook toe (nu is het bestand 51 MB) zonder dat er aanpassingen op zijn. In het bestand zitten 2 eigen bitmaps (dit kan eventueel een oorzaak zijn).
Ik heb ondertussen het userprofile gereset (zaols op verschillende fora aangegeven) => geen oplossing.
Ook al een reparatie uitgevoerd => werkt ook niet.

kan er iemand helpen zodat ik dit bestand terug verder kan bewerken?

met dank
Ooo 4.1.0 win 8.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: groot Draw bestand crasht in nieuwe Ooo 4.1.0

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat alle opmerkingen die ik beschreven heb in onderstaande link ook hier gelden.
https://forum.openoffice.org/nl/forum/v ... f=2&t=1981

Ik heb wel het idee dat er iets veranderd wat op het ogenblik meer problemen geeft in OOo versie 4.1. Als het werk voor jouw belangrijk is zou ik terug gaan naar een meer stabiele versie. Welke versie dat is kan voor iedereen verschillen.

Over de grote van de file. Ik heb niet zoveel kennis van OOo-draw maar een file van 12 MB in OOo-draw lijkt mij echt wel groot. Bij mij komt dan de vraag op is OOo-draw wel het geschikt programma.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
DefenderII
Berichten: 6
Lid geworden op: do jun 05, 2014 11:54 am

Re: groot Draw bestand crasht in nieuwe Ooo 4.1.0

Bericht door DefenderII »

de grootte van het bestand komt door de bitmaps die ik er ooit heb in gezet. Maar ik kan deze niet meer verwijderen. als ik dat doe blijft de bestandsgrootte gelijk. Als je weet hoe ik dit eruit kan halen, mag je mij dat steeds laten weten!
Ooo 4.1.0 win 8.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: groot Draw bestand crasht in nieuwe Ooo 4.1.0

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb een klein proefje gedaan met twee vormen in een tekening. Wanneer ik een vorm om-vorm naar een bitmap dan wordt de bestandsgrootte ook groter. Wanneer ik de bitmap verwijder dan wordt het bestand kleiner.

Let wel: ik kan de bitmap verwijderen maar niet terug brengen naar de oorspronkelijke vorm.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
DefenderII
Berichten: 6
Lid geworden op: do jun 05, 2014 11:54 am

Re: groot Draw bestand crasht in nieuwe Ooo 4.1.0

Bericht door DefenderII »

ik heb ondertussen de bitmaps vervangen door een standaard patroon en dan opgeslaan onder een ander naam => grootte van de file van 52 MB naar 222kb. maar het probleem dat Draw het crasht blijft echter wel bestaan. hoewel het een stuk langer duurt. ik zal in de loop van de week nog wat verder zoeken.
Ooo 4.1.0 win 8.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: groot Draw bestand crasht in nieuwe Ooo 4.1.0

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat je al wat vooruitgang geboekt hebt. Een punt wat meestal nogal problemen oplevert is de directe opmaak en opslaan met een vreemde extensie dus niet odf.

Het is belangrijk om directe opmaakt te vermijden en stijlen en opmaak(F11) te leren gebruiken. Hoe groter het document is hoe meer voordeel een goede opmaak geeft.

Ik heb van documenten meestal meer dan 1 kopij. De kopieën zijn niet altij gelijk. Als ik een grote verandering toepas begin ik meestal ook met een hoger nummer van het document. Op die manier kan ik ook terugvallen op een oude versie en delen van zo'n oude versie gebruiken. Bang voor tekort aan ruimte ben ik nooit en ook nooit geweest, ook niet in de tijden van de floppies.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
DefenderII
Berichten: 6
Lid geworden op: do jun 05, 2014 11:54 am

Re: groot Draw bestand crasht in nieuwe Ooo 4.1.0

Bericht door DefenderII »

het probleem blijft bestaan; is het mogelijk om het bestand eens aan een admin toe te sturen om te zien of zij ook deze problemen hebben met dit bestand (222kB)?
Ooo 4.1.0 win 8.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: groot Draw bestand crasht in nieuwe Ooo 4.1.0

Bericht door RPG »

Hallo

Je mag het bestand wel aan mij opsturen aan mijn eigen email adres. Ik zal mijn email adres wel doorsturen in een persoonlijk bericht. Mag ik het eventueel doorsturen naar andere bekende forumleden.

Ik durf niet te zeggen of ik er wel iets verstandig over kan zeggen. Hoe vaak crasht OOo nu.

Ik heb het al eerder geschreven maar is OOo-draw mogelijk wel een geschikt programma om te gebruiken. Als je veelvuldig OOo-draw gebruikt voor grote tekeningen dan is het misschien het overwegen waard om een ander programma te gebruiken. Ik heb persoonlijk niet direct een idee welk programma.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
DefenderII
Berichten: 6
Lid geworden op: do jun 05, 2014 11:54 am

Re: groot Draw bestand crasht in nieuwe Ooo 4.1.0

Bericht door DefenderII »

op dit moment crasht hij bijna 90% van de tijd or loopt hij enorm traag
Ooo 4.1.0 win 8.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: groot Draw bestand crasht in nieuwe Ooo 4.1.0

Bericht door RPG »

Hallo

Eerst wat algemeens. Het is mogelijk om een versie uit de de drie reeks naast een versie uit de vier reeks op de computer te hebben. Misschien heb je nog een oude versie anders is die gewoon te downloaden. Klik op de link rechtsonder in deze pagina en zoek dan naar archiv.
of gebruik deze link.
http://www.openoffice.org/download/archive.html

Kies misschien die nog niet van Apache is. Er is intern nog al wat veranderd.

Nu naar het document.
Ik weet niet of OOo wel het goede middel is om zo'n werkstuk te maken. Ik heb zelf weleens met Qcad gewerkt en vond dat wel gemakkelijk om mee te werken. Ik denk dat zelfs de gratis versie waar ik mee gewerkt heb en die na 10 minuten je dwingt om het werkt eerst op te slaan gemakkelijker werkt dan OOo-draw.

Als de keuze toch voor OOo is lijkt het mij goed om enige zaken goed in het oog te houden. Ik heb het idee dat bijna alles met directe opmaak is gedaan. Volgens mij verhoogt dat de kans op het krijgen van crashes zeker als op meer terreinen de grenzen opgezocht worden. Maak extra stijlen aan wanneer er een ander opvul motief gewenst is. Let hierbij op de hierachie van de stijlen. Soms moet alleen het opvul motief aangepast worden.

Samengestelde vormen.
In de layer "Tuin geen planten" zijn enkele samengestelde figuren. Het heeft een rood of bruin achtige kleur(Ik ben echt kleuren blind). Ik heb het idee dat die beter uit een enkel figuur gemaakt kunnen worden. Hiervoor kan de boog gebruikt worden. Zoek op de werkbalk eerst boog en dan veelhoek. In combinatie met de shift toets kunnen hier rechte lijnen mee getrokken worden. Als je lijn eindigd op de begin plaats en op die manier een gesloten element hebt is het mogelijk om het vlak daarvan een motief te geven. Ik vermoed dat deze manier van werken minder belastend is voor de computer dan meerdere losse elementen.

Problemen
Het valt mij op dat de problemen pas groot worden wanneer de layer "Tuin geen planten" getoond wordt. Ik weet niet of het te maken heeft met eventueel complexe elementen of dat er te veel gevraagd wordt ten aanzien van het tonen van de verschillende zaken. Wat is de volgorde in het tonen en staat dat goed? De grond van de tuin moet later getoond worden dan de plant die op die grond staat.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt want het zou best kunnen dat je meer ervaring heb met het teken programma dan ik heb.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: groot Draw bestand crasht in nieuwe Ooo 4.1.0

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb nog enige tijd gekeken naar de tekening. Ik ben wel onder de indruk met welke zorg de tekening is gemaakt. Ik moet zeggen dat het mij waarschijnlijk niet zou lukken. Vandaag bleek dat de tekening anders reageerde op de eerste opening dan gisteren. Vandaag was de opening van de oorspronkelijke tekening snel terwijl het gisteren een lange tijd duurde. Dat geeft aan mij het vermoeden dat de oplossing die ik gisteren stuurde waarschijnlijk soms ook niet werkt.

De te volgen route.
De methode van werken die gevolgd wordt in de tekening is met heel veel directe opmaak. Probeer dat te herstellen. Maar ik realiseer mij dat dat erg veel werk is met duizenden objecten. Bovendien is draw niet het meest krachtige werkstuk in OOo.

Vervanging
Misschien is het mogelijk dat bepaalde objecten vervangen kunnen door andere. Ik heb gevonden groene vierkantjes. Deze vierkantjes zijn samengesteld uit recht hoekjes. Beter is misschien om te kiezen voor vierhoeken met dikke groene lijnen. Het kan best zijn dat het niet past op deze plek. Maar gebruik maken van een stijl voor de opmaak is mogelijk wel goed.
Het zelfde waarschijnlijk een grasveld met cirkeltjes. Ik denk dat een andere oplossing daar ook gewenst is. Ik denk simpel aan een compleet groen veld met een cirkels. De witte cirkel moet dan boven op het groene veld komen.

Gallery.
Misschien is het ook mogelijk om gebruik te maken van de gallery. Definieer figuren eerst in draw. Plaats deze in de gallery. Vanuit de gallery plaatsen in de tekening.


Writer en Draw
Regelmatig zien we op het forum, Engels en Nederlands, mensen in problemen komen daar ze veel werken met directe opmaak. De problemen zijn van verschillende aard. Ik trek een vergelijking met draw en writer dat voor beiden directe opmaak vermeden moet worden. Het gebruik maken van de stijlen is de aanbevolen werkwijze.

Het bovenstaande zijn alleen maar gedachten. Voordat er grootscheeps gewijzigd wordt is het aan te velen om ook te gaan zoeken op het Engelse forum. Ik meen dat ik eens gelezen heb dat figuren uit de gallery niet zo'n dramatisch beslag leggen op het geheugen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
DefenderII
Berichten: 6
Lid geworden op: do jun 05, 2014 11:54 am

Re: groot Draw bestand crasht in nieuwe Ooo 4.1.0

Bericht door DefenderII »

ik heb dit op anderstalige fora ook al wat staan volgen.
Voor mij denk ik dat het het eenvoudigste zal zijn dat ik overschakel op de Qdraw; lijkt mij een veel gepaster programma. Nu had ik enkel nog de vraag of ik dat op een of andere manier kan importeren?
In ieder geval bedankt voor de opmerkingen en de tijd die je er in hebt gestoken.
Ooo 4.1.0 win 8.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: groot Draw bestand crasht in nieuwe Ooo 4.1.0

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet wat een goede vervanger is voor OOo-draw. Een programma wat echt gericht is op tekenen lijkt mij beter dan zoiets als OOo-draw. Het lijkt mij niet een slecht programma maar mijns inziens niet bedoeld voor complexe tekeningen. Kijk eerst wat rond welk programma voldoet voordat de stap genomen wordt.

Door niet alle layers tegelijk te tonen is het misschien mogelijk om de keus nog even uit te stellen. Kiezen voor een verkeerd programma helpt ook niet.

Het exporteren van de tekening naar een ander programma zal ook de nodige problemen op leveren. Het schijnt ge-exporteerd te kunnen worden als SVG. Mogelijk kan het dan in gelezen worden door een ander programma.

Ik zelf zou dan naast Qcad ook kijken naar Inkscape of Gimp. De laatste twee komen als naam regelmatig terug op het Engelse forum. Dat is geen oordeel over Qdraw wat dat is bij mij onbekend

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie