Op schaal tekenen

Bespreek het tekenprogramma
devlook
Berichten: 6
Lid geworden op: di aug 07, 2012 4:47 pm

Op schaal tekenen

Bericht door devlook »

Best forum,

Ik wil een tekening maken op formaat A1 en tekenen op schaal 1:50.

Hoe stel ik de schaal in?

Bedankt voor reactie, Theo
OpenOffice 3.4 op Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Op schaal tekenen

Bericht door RPG »

Hallo

De schaal laat zich instellen in
menu --> Extra --> opties

Dan in de popup zoeken naar het teken gedeelte. In dat deel kun je de schaal instellen. Ik meen mij te herinneren dat er nogal wat beperkingen waren in het gebruik van een schaal.

Als je technisch wilt gaan teken lees dan onderstaande link.
http://user.services.openoffice.org/nl/ ... qcad#p1350
Er wordt daar naar twee teken programma' verwezen en ik krijg het idee dat die van Lode wel een goed programma is.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
devlook
Berichten: 6
Lid geworden op: di aug 07, 2012 4:47 pm

Re: Op schaal tekenen

Bericht door devlook »

Dag Romke,

Ja ik heb het gevonden en mijn gewenste schaal heb ik kunnen instellen.
Ik heb nog een tip.
Als je een maatlijn getrokken hebt staat de afstand onder of boven de maatlijn.
Het is lastig om de juiste lijnlengte te trekken.
De juiste lengte kan je als volgt wijzigen. Selecteer de lijn en ga met de muisaanwijzer op een groene stip staan druk de rechtermuisknop in.
Er verschijnt nu een scherm en kies met de linkermuisknop "Grootte en positie wijzigen "
Je zien nu in een nieuw scherm de lengte van de getekende lijn. Als je deze waarde aanpast in de gewenste lengte rn je drukt op oké dan wordt de lijnlengte aangepast.

Groet Theo
OpenOffice 3.4 op Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Op schaal tekenen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik ben niet zo goed op de hoogte wat je kunt doen met het teken programma maar het kan ook wel wat. Zoals met alle onderdelen van OpenOffice, je moet goed gebruik maken van de stijlen en opmaak. Ook het goed lezen van de help file is erg belangrijk. Wat je geleerd heb met Draw kan vaak ook goed gebruikt worden in andere teken programma's

Ondanks het feit dat het maar een eenvoudig tekenprogramma is zijn er toch veel hulpmiddelen om iets te doen

Je kunt plakpunten invoegen. Hier mee kun je gemakkelijk een punten aangeven en daar lijnen naar toe trekken. Plakpunten zie je als gestippelde kruisjes.

Kijk ook eens wat er gebeurt op het moment als je een lijn gaat trekken met een ingedrukt shift toets. Druk daarna de shift en control toets in.

Lijnen of andere figuren laten zich ook gemakkelijk trekken als je ze laat plakken aan het raster. Het raster kan ook veranderd worden zodat de grootte goed gedefinieerd kan worden.

Op het moment dat je hier gebruik van kunt maken zal het teken ook gemakkelijker gaan.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie