Slideshow starten bij link naar andere slidehow

Bespreek het presentatieprogramma
Dela
Berichten: 4
Lid geworden op: vr mar 06, 2020 5:47 pm

Slideshow starten bij link naar andere slidehow

Bericht door Dela »

Ik heb in een presentatie een afbeelding en wanneer ik erop klik zou er een andere presentatie moeten opengaan :
Ik heb via "Interaction -> Run program" een link naar de andere presentatie toegevoegd.
Dat werkt, alleen gaat de presentatie open om te bewerken en niet als slideshow. Hoe krijgt ik dit in orde ?
Blijkbaar was er een extensie "Impressrunner" waarmee je kon instellen of je presentatie default als show moest openen of niet, maar die werkt enkel bij oudere versies van OO :?:
OpenOffice 4.1 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Slideshow starten bij link naar andere slidehow

Bericht door RPG »

Ja ik moest ook wel even zoeken maar de oplossing bestond uit twee stappen.
a) Het goed lezen van de opmerkingen bij de extensie Impressrunner.
b) Het opnieuw opstarten van OpenOffice.

https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... =hyperlink
Bovenstaande link maakt duidelijk dat bij de eigenschappen van het bestand wat geopend moet worden autostart ingevoerd moet worden.

Installeer eerst de extensie en voeg ook autostart toe. Na deze handeling OpenOffice en misschien zelfs de computer opnieuw opstarten.

Mogelijkheid twee
Laad de gewenste bestanden.
Breng ook alle bestanden gelijk in de gewenste display mode.
Breng het openingsbestand als eerste naar voren.
Nu kan het ook goed werken en je tegelijkertijd niet het laden van het bestand.

LibreOffice
Ik heb het niet geprobeerd met LibreOffice maar ik zie dat LibreOffice een nieuwere versie heeft van ImpressRunner.

PDF
Uit vroegere tijden herinner ik mij dat ik presentaties nog wel eens opsloeg als PDF's. Misschien dat het dan ook werkt. Let wel op dat de hyperlinks dan wel aangepaste namen moeten hebben.

ImpressRunner
ImpressRunner werkt blijkbaar ook bij recente versie van ApacheOffice. Voor deze testen heb Ik de test versie ApacheOffice 4.2 gebruikt en ImpressRunner werkt.
Bijlagen
impressrunner.oxt
Impressrunner van Apache
(2.46 KiB) 262 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Slideshow starten bij link naar andere slidehow

Bericht door RPG »

Bij het nalezen van de documentatie die ik had was ik een andere oplossing vergeten. Hij wordt beschreven in Afspelen Presentatie (Toon onderwerp) • OpenOffice.org. Het is een kleine macro die zowel in het document bewaard kan worden als ook in Mijn Macro's. Voor zover ik kan zien moet het beantwoorden aan veel vragen want ik heb er nooit vragen overgehad.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Dela
Berichten: 4
Lid geworden op: vr mar 06, 2020 5:47 pm

Re: Slideshow starten bij link naar andere slidehow

Bericht door Dela »

Dankjewel voor je snelle reactie.
Ik zie bij de extention manager impressrunner.oxt staan maar wanneer ik op "Enable" klik krijg ik de foutmelding "Binary URP bridge already disposed". Ook nadat ik de computer opnieuw heb opgestart.
De extentie werkt dus niet. Ik ben toch maar al eens verder gaan kijken naar File -> Properties -> User defined om Autostart toe te voegen maar ook die optie heb ik niet beschikbaar. Ik heb bij File -> properties -> enkel een tab "custom properties", maar geen "User defined" properties.
Ik lees dat je impressrunner hebt geinstalleerd in versie 4.2 van OpenOffice, maar de laatste versie is toch 4.1.7 ?
Ik heb de extentie verwijderd en ook nog eens geprobeerd met jouw bijlage maar dat gaf juist hetzelfde resultaat : "Binary URP bridge already disposed".
Wat de macro betreft, daar heb ik niet voldoende kennis van, ik zou niet weten hoe ik dat voor mekaar moet krijgen.
Ik heb ondertussen wel een oplossing gevonden door de presentaties naar welke gelinkt wordt op te slaan als .pps en in te stellen dat .pps files default moeten geopend worden met power point viewer.
Dat neemt niet weg dat ik toch nog steeds graag de impressrunner / autostart aan de praat zou willen krijgen ...
OpenOffice 4.1 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Slideshow starten bij link naar andere slidehow

Bericht door RPG »

Ik denk dat er voor jouw geen andere oplossing is dan overschakelen naar LibreOffice en van LibreOffice ook de nieuwste ImpressRunner te downloaden. Ik heb het idee dat die ook gebruikers vriendelijker is maar heb dat niet geprobeerd. Ik dacht dat ik bij het zoeken iets gezien heb wat het allemaal gemakkelijk maakt.

Opgetreden fout
Wanneer het al ingeschakeld is dan is het niet nodig om het opnieuw in te schakelen.
Dela schreef:De extentie werkt dus niet.
De extentie werkt maar je weet niet hoe je er mee om moet gaan.
Bijlagen
Hoe impress laten opstarten
Hoe impress laten opstarten
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Dela
Berichten: 4
Lid geworden op: vr mar 06, 2020 5:47 pm

Re: Slideshow starten bij link naar andere slidehow

Bericht door Dela »

Bij de extentie staat "Enable", dus is ze niet ingeschakeld. Als ik op "Enable" klik krijg ik de foutmelding en staat er terug "Enable" met een error boodschap onder.
Lijkt mij dat de extentie dan niet ingeschakeld is en niet werkt.
Het toevoegen van de autostart is duidelijk maar werkt natuurlijk pas met ingeschakelde extentie. Hopelijk komt er een oplossing in een volgende versie.
ik zal het voorlopig met de powerpoint viewer moeten doen.
Bedankt voor je moeite.
Bijlagen
Knipsel.JPG
OpenOffice 4.1 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Slideshow starten bij link naar andere slidehow

Bericht door RPG »

Ik heb de impressrunner 2.0 van LibreOffice geinstalleerd bij ApacheOffice 4.2. Het werkt zonder problemen.


Het is een heel simpele tool.
onder
menu --> Extra --> Invoegtoepassingen --> Set Autostart
en
menu --> Extra --> Invoegtoepassingen --> Remove Autostart

Dat is het enigste wat ik kan vinden. Maar het werkt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Slideshow starten bij link naar andere slidehow

Bericht door RPG »

Dela schreef:Het toevoegen van de autostart is duidelijk maar werkt natuurlijk pas met ingeschakelde extentie. Hopelijk komt er een oplossing in een volgende versie.
Het wachten op een echt nieuwe versie van Apache Office vergt veel geduld. Bovendien heb ik het idee dat er blijkbaar met jouw installatie problemen zijn aangezien het niet werkt. De gemakkelijkste oplossing daarvoor is mogelijk het installeren van LibreOffice. Je kunt ook voor het volgende kiezen.

Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie

Ik krijg het idee dat het heropstarten van OpenOffice wel is aan te bevelen bij het installeren evt verwijderen van impressrunner. Dat kan echt leiden tot diverse keren heropstarten van OpenOffice.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Slideshow starten bij link naar andere slidehow

Bericht door RPG »

Ik heb ook nog gezocht naar onderstaande foutmelding. Het blijkt een fout te zijn in ApacheOffice 4.1.1

Code: Selecteer alles

Binary URP bridge already disposed
126983 – Binary URP bridge disposed during call

Al met al een goede reden om naar een nieuwe versie over te gaan als je die versie gebruikt. Het is een foutmelding die iets met Python te maken heeft. Python wordt ook voor een deel geïnstalleerd bij een normale installatie.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Dela
Berichten: 4
Lid geworden op: vr mar 06, 2020 5:47 pm

Re: Slideshow starten bij link naar andere slidehow

Bericht door Dela »

Ik heb eens gekeken en die "Phyton" wordt inderdaad geïntalleerd bij een normale installatie, dus ik heb OO versie 4.1.7 opnieuw gedownload en voor "repair" gekozen. En ja hoor, de extentie werkt nu.

Dan heb ik de LibreOffice impressrunner 2.0 extentie geInstalleerd en die werkt ook en kan je simpel aan en uit zetten. Super !! Dit is wat ik nodig had ! :bravo:

Nu dit probleem opgelost is komt er meteen een nieuw probleem : ik kan de presentatie niet sluiten zonder eerst terug naar edit mode te gaan. Maar daar zal ik een beter een nieuwe vraag voor stellen.
Nogmaals super bedankt voor je hulp !
OpenOffice 4.1 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Slideshow starten bij link naar andere slidehow

Bericht door RPG »

Het is mooi dat het probleem opgelost is maar feitelijk helpt je het niet verder. Het enigste wat naar mijn idee je zal helpen is dat je een goed begrip krijgt van de door jouw gebruikte tools. Ik maak in de verdere beantwoording de overstap naar LibreOffice aangezien ApacheOffice feitelijk al lange tijd geen ontwikkeling meer kent.

Ik denk dat het beste is om alle te tonen dia's , slides, in een enkel bestand te plaatsen. Daar maak je een aangepaste dia show van door een selectie te maken van de gewenste dia's. Voor zover ik weet kun je van beschikbare reeks dia's diverse presentaties maken.

Mijn ervaring
Mijn ervaring in deze is nihil daar ik 10 jaar geleden voor het laatst iets gedaan heb met Impress.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Slideshow starten bij link naar andere slidehow

Bericht door RPG »

Het is niet zo dat op dit forum er altijd wel iemand is die alle aanwijzingen goed begrijpt. Op het Engelse forum is die kans groter.

Ik heb nog wat langer gekeken naar gebruikte mogelijkheden die ik ook pas laat herkende. Ik denk hierbij aan het volgende:
Dela schreef:Ik heb via "Interaction -> Run program" een link naar de andere presentatie toegevoegd.
Als ik de helpfile goed begrijp heeft deze mogelijkheid niet als doel om een presentatie op te starten. Er is ook een mogelijkheid "Ga naar document". Volgens de helpfile kan hier wel een presentatie mee geopend worden. In hoeverre samenwerking met "instellingen presentatie" is mij niet geheel duidelijk.

Mijn voorkeur zou uitgaan zoals ik het al in het vorige bericht beschreven heb: Verzamel alle dia's door kopiëren en plakken in een enkel bestand en maak daar na een "aangepaste presentatie". Van een enkele verzameling dia's is met met een "aangepaste presentatie" diverse presentaties te maken.

Leren omgaan met een computer
Wanneer zulke wensen ontstaan lijkt het mij noodzakelijk om ook een goed inzicht te krijgen in de resultaten van verandering die aangebracht worden in de verzameling dia's. Voor een deel kan hier op ingespeeld worden door verschillende versies te hebben. Ik heb ook het idee dat deze denkwijze minder problemen geeft als een presentatie op een andere computer afgespeeld moet worden
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie